2010-08-24, 13:01
Medlem
Jag ska börja högskolan nu och hade tänkt att köpa en laptop som jag kommer köra under ubuntu som kommer användas för spel samt arbete. Däremot har jag hört att MAN inte ska köra ATIs grafikkort under ubuntu och att nvidia rekommenderas på grund av prestandaproblem hos ATI - men hur ligger det egentligen med ATI? Vissa säger att det funkar bra, vissa säger att man inte ens kan lira några spel alls.

Så jag frågar er - Kommer jag kunna köra Ubuntu optimalt med ett ATI-kort?
Citera
2010-08-24, 13:21
Medlem
penol700s avatar
Ska du ha datorn till spel så borde du göra dig själv en tjänst att köra Windows... förutsatt att du inte ska köra gamla spel som inte kräver någon nämnvärd prestanda.
Det finns vettigare drivisar till ATI-kort nu.

Edit: För skolarbeten osv. är Ubuntu ett ganska vettigt alternativ till Windows om det bara handlar om ordbehandling och liknande.
Senast redigerad av penol700 2010-08-24 kl. 13:27.
Citera
2010-08-24, 13:27
Medlem
håller med föregående kommentar.
Tyvärr så brukar det vara en pain att spela under Linux.
Men du kan alltid ge det ett försök..
Ubuntu är i överlag en klockren distribution om man är ny med Linux
Citera
2010-08-24, 13:41
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Det är lite si och så med drivrutiner till ATI-kort under GNU/Linux. Det beror främst på vilket kort det är och vilka drivers man kör. Men nvidia har mycket bättre stöd.

Eftersom att de flesta spel är utvecklade för Windows så måste man använda en mjukvara som Wine före att kunna köra windows-spel. Detta medför att vissa spel, och program, är helt omöjliga att få igång medan andra fungerar lika bra som i Windows. Men eftersom att windows-program inte är avsedd för att köras under GNU/Linux så kommer det antagligen finnas buggar i varje program.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in