Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Jag tror inte skillnaden i huruvida våldtäkter är vanligt förekommande eller lite förekommande, ligger i om man tänker och agerar kollektivistiskt eller individualistiskt.
Det är möjligt att kollektiva samhällen genererar något fler våldtäkter än det individualistiska av rent funktionalistiska orsaker, men självklart är det inte där det huvudorsaken ligger, utan i huruvida kulturen man existerar i, ger grönt kort för män att sätta sig över kvinnor, dvs samhället präglas av patriarkala normer, eller inte.
USA ex. är säker ett av det mest individualistiska länderna som finns, och har enorma problem med sexuellt våld. Medan du garanterat kan hitta små kollektivistiska samhällen i världen med närmast 0 våldtäkter för att folk lever i små grupper där alla är så starkt beroende av varandra att där inte tolereras någon form av våld.
Vidare, invandrare i Sverige tillhör en helt gäng med olika etniciteter och nationaliteter, en del kollektivistiska andra nästan lika indiviualistiska som vi själva, går inte dra alla invandrare över en kam.
Inte heller skulle jag direkt kalla muslimer ex. för kollektivistiska...du blandar lite ihop olika begrepp här...ex. klansamhällen där mäns heder är av enorm vikt, med kollektivism, inte samma sak.
Våldtäkt är precis lika illa oavsett vem det är som begår dem, man, kvinna, invandrad eller inhemsk.
Och när man ska ta reda på bakomliggande orsaker så är människors etniciteter, hudfärg etc fullständigt ointressant, precis som huruvida de kommer från ett kollektivistiskt eller individualiserat samhälle eller ej.
Vad som är av intresse är synen på könen och maktbalansen dem emellan. det är där du hittar idéerna som leder till beteendet att våldta.
Nej USA är inte ett av världens mest individualistiska länder i den betydelse jag tänker på. De är även mycket patriotiska. USAs placering på demokratiindex är inte heller såpass högt som man kan förvänta sig. Tvärtom så är deras kultur grupporienterat i den betydelse att de anser att det finns en särskild uppgift för dem som land.
The manifest of destiny.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Manifest_destiny
Citat:
Uttrycket användes första gången i mitten av 1800-talet, ofta för att uppmuntra amerikansk territoriell expansion
I USA har man
smältdegel vilket blir vad du (och benämningen individualism då syftar till) men det berör att allt och alla får klara sig själv bäst fan de vill. Det innebär att man helt lämnar andra kulturer "ifred" att göra exakt vad de vill. Du kan inte försvara våldtäkter av invandrare som någpt som inte påverkas av frånvaro av svenska normer och värderingar med USA som exempel och säga att i USA där man helt struntar i att försöka integrera grupper, är böand de värsta i världen.
USA är ett riktigt skitland när det gäller mänskliga rättigheter, demokrati, jämlikhet osv.
Ditt påstående om USA som farligt för kvinnor.
https://timbro.se/smedjan/sa-blev-usa-varldens-tionde-farligaste-land-for-kvinnor/
Citat:
De enda nio länderna som uppfattades som värre än USA är, med det värsta först: Indien, Afghanistan, Syrien, Somalia, Saudiarabien, Pakistan, Demokratiska republiken Kongo, Yemen och Nigeria.
Du glömmer bort något otroligt viktigt och skjuter ner dig själv i diskussionen med mig.
USA är ett exempel på vad som sker när ett land fylls av resursstarka män som överger kvinnor och barn för att åka över hela världen till ettland där de upplever att de har bättre förutsättningar än hemma.
USA är byggt av invandrare. Män som utan att blinka gav sig iväg och lämnade kvinnor och barn åt sina egna öden. Vilket skapade kvinnoöverskott här till exempel och innebr en otrolig möjlighet att bli ett av världens mest jämlika länder.
Hade inte skitmännen lämnat Europa för Amerika, hade vi antagligen inte kommit så långt som vi gjorde.
Utan våra skitmäns lyckosökande i andra länder hadd t.ex inte slaveriet i den extrema form som uppstod i USA skett. De roade sig med att våldta slavar och urbefolkning som sport. Manliga slavar kunde till och med våldtas inför andra slavar för att förmå dem att begå självmord efteråt.
Vad skedde på vår slavö? Massor av människor som protesterade. Vi la in dödsstraff på handel med slavar efter halva tiden med ön som idag är en av de absolut säkraste platserna på jorden att befinna sig på trots dess historia. Vi vägrade sälja den som straffkoloni till Italien och lät sedan Frankrike köpa tillbaka den. Kriminalitet, fattigdom eller arbetslöshet existerar inte lä gre på ön. Det är arvet från svenskarna, fransmännen och andra som flydde dit med upplysningens ideal.
Jag har aldrig påstått att invandrare inte är olika individer. För några dagar sedan åkte några skitungar förbi och ena ungen fräste "Akta dig din fucking lilla hora" något sådant. Idag försökte en grannkärring att provocera genom att när hon blockerade gångbanan starta bilen och körde fram när jag kom för att gå förbi bilen. Sedan stirrade hon på mig med raseri och började irriterat vifta med armen om att jag skulle skynda mig förbi när hon stod och blockerade gåmgbanan utan rätt att ens stå där och definitivt inte att vänta tills jag skulle passera för att då köra framåt. Jag höjde armen tillbaka och gav henne en symbol för vad hon var värd med sittt dåliga uppträdande. 🖕
Vi har invandrare
exakt överallt som uppträder som svin. Jag möter dem regelbundet omkring mig. Människor som hatar att bo i ett fritt land där man ska uppträda väl mot varandra. Vet du varför de vågar visa mig hur de är? För att de tror att det inte kommer ge dem konsekvenser. Jag skrev privat till dig, vad sådant beror på.
Citat:
Sammanfattningsvis så är det som så att människor kommer att gå över andra människors gränser om gruppen accepterar det oavsett om det handlar om att aktivt delta eller passivt titta på.
Människor kommer i större utsträckning att göra sådant deras omgivning säger är okej.
Etniska utrensningar.
Koncentrationsläger.
Kvinnoförtryck.
Hedersförtryck.
Religiöst motiverade barnvåldtäkter.
Förföljelse och diskriminering av minoriteter.
Sexuellt våld.
Att utövarna är män innebär inte att kvinnor inte deltar i mycket av mäns våld. Kvinnors deltagande är mycket omfattande.
När man är offer, är man offret. När man är förövaren, är man som regel inte längre offret.
Därför är det viktigt att tala om när grupper som i andra sammanhang är utsatta, istället har intagit förövarrollen.
När kvinnor förföljer utsatta kvinnor. Deltar i könsstympning, försvarar sexualförbrytare, begår hedersbrott, låter män våldta barn osv så är de inte längre offren. Samma sak med invandrare när de är överrepresenterade som sexualförbrytare. De är inte offren i den diskussionen.
Gällande ungarna så tar jag inte illa vid mig då jag kommer från samma låga klasstillhörighet och det är extremt sällsynt att barn, särskilt invandrarbarn, törs säga sådant till mig som vuxen och hon gjorde knappt det utan väste det lågt. Barn är en produkt av deras miljö. Kärringjäveln i bilen däremot, hon
är miljön precis som jag och du är det. Skillnaden är att jag inte bara varit en rännstensunge med samma rännstensspråk i ryggmärgen, jag är även en sådan människa som är orsaken till att hon, du, jag. Vi, har rättigheter. Utan människor som mig skulle sådant inte finnas.
Inte som om jag bryr mig om hur mina grannar klär sig, vad de äter. Deras hårfärg eller hudfärg. Halva min trapp är invandrare och jag kunde inte bry mig mindre då ingen stökar runt här. Alla lever sina egna liv utan att grannarmåste hoppa in i tid och otid (enstaka saker är normalt när man bor i områden med andra så det får man vara öppen för).
Att bo i Sverige som vuxen utan att ha ett etniskt ursprung till landet eller området här, är ett privilegium man bör ta jävligt bra hand om. Det är ingen rättighet.
För barn är det däremot en rättighet att få bo i ett land med demokrati, fungerande indrastruktur, mänskliga rättigheter och tillgång till mat, vatten, boende, sjukvård, utbildning. Eftersom barn inte skapar världen de lever i eller föds till. Du och jag och andra vuxna gör det.
Och jag skapar motstånd mot hedersförtryck, misogyni, sexualbrott osv. Man behöver inte gilla det men jag är inte skyldig att stryka män som är förövare medhårs och kalla dem för offer, heller.
Invandrare är överrepresenterade för att deras kvinnosyn suger. Det vet jag av erfarenhet. Jag har erfarenheter av både svenska män och invandrarmän. Men jag är klarsyn för att se problemet med kvinnor också och hur de skyddar män som skadar. För kvinnor kanske inte är utmärkande i statustik, men goda genom födseln, är de tamejfan inte.