Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Men snälla du - om du har glömt bort tjejerna på den där vägen, var tror du att du har dem då.
Dessutom snackar BS om storleken. Jag har fem barn - alla småväxta fram till tonåren - och trots att mina pojkar varit små så har de varit i storlek med eller större än flickorna. Flickor är inga amazoner ens i småbarns åren.
De har inte heller lidit av sin storlek - och man har inte behövt göra någon särskild sak av de är "män" för att stärka dem. Däremot har de lärt sig respekt för sig själva och för andra - och framför allt på det sexuella planet - via kommunikation och fostran. En pojke fattar inte att det finns gränser man inte går över av att du lär honom att han starkare och bättre än tjejer. Det är ett feltänk som du har.
Nej, det är du som inte kan hålla isär olika delar i det jag skriver. Jag jobbar alltså normalt med nio-tioåringar "Det sexuella planet" är inte högprioriterat i den åldern! Däremot har jag som sagt haft både tjej och killgrupper på mellanstadiet och en del av dem som deltagit i dessa har själva valt att fortsätta komma till mig då de fått problem högre upp - och de som kommer är tjejer när de hamnat i problem och då handlar det om att dels lösa den akuta situationen (Om de t.ex. misstänker at de blivit gravida) eller så är de förtvivlade för att någon kille gjort slut, inte är intresserade av dem, valt bästa kompisen istället och då är det DERAS problem, inte killens! Och visst händer det att jag sitter och tröstar dem en stund, men nålet är ju att de ska lära sig att hantera sådant där, att de inte ska tro at de måste ligga med killar för att andra tjejer gör det.
Hade en liten going hos mig för ett tag sedan, femton år gammal som var ganska ledsen för att killen gjort slut eftersom hon inte hade velat ligga med honom och hon satt där ochh grät samtidigt som hon sa saker som att "Jag tycker inte att jag är mogen för sådant där och tänk om jag blir med barn och..." och så snackade vi ett tag och så sa hon plötsligt att: "Hade han verkligen gillat mig så hade han ju inte försökt tvinga mig"...alltså sådant som man själv har svårt att leva efter, men hon gjorde det..och därefter började vi prata om hennes gymnasieplaner. Maken till strong femtonåring alltså.
Och det är den vägen man måste gå - vill man få ett jämställt samhälle så får man förstärka där förstärkning behövs och inte lära någon att lägga sitt liv i någon annans händer.
Killar ha sina problem - jag har skrivit tidigare om sjätteklasskillarna och deras ångest inför framtiden, om att inte duga och inte veta vad som förväntas av dem och det är väl klart som korvspad då att man peppar dem, får dem att känna sig som män i vardande? När det är allt de tänker på? Puberteten är mäktig och den ska hanteras inte raderas!