2010-08-24, 10:48
Bannlyst
Fick hem ett strafföreläggande, för ett jävla pissbrott jag har begått tidigare i år, i veckan. Men nu är det så att jag är totalt pank, har skulder på annat håll som jag prioriterar högre än detta.

Hur ska jag göra? Funderar på att inte gå med på strafföreläggande och ta det till rättegång enbart för att skjuta upp allting. Är det en dum idé? Hur lång tid tar det ungefär innan rättegången blir aktuell?

Riktigt jobbigt att få kronofogden efter sig eller liknande, har klarat mig ifrån dem än så länge och vill gärna ha det så i fortsättningen.
Citera
2010-08-24, 10:50
Medlem
Al-Khoholfries avatar
Är det inte så att om du skjuter något till rättegång för att sedan förlora rättegången, så får du betala för hela kalaset?
Citera
2010-08-24, 11:01
Medlem
Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Khoholfrie
Är det inte så att om du skjuter något till rättegång för att sedan förlora rättegången, så får du betala för hela kalaset?

Nej för fan så är det inte. Har dom erbjudit strafföreläggande(böter) så är det i princip vad du för om du förlorar i tingsrätten.
Advokaten kan han behöva betala för vi förlust. Om han nu har eller får en tilldelad.
Citera
2010-08-24, 11:06
Medlem
Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intepolisiaf123
Fick hem ett strafföreläggande, för ett jävla pissbrott jag har begått tidigare i år, i veckan. Men nu är det så att jag är totalt pank, har skulder på annat håll som jag prioriterar högre än detta.

Hur ska jag göra? Funderar på att inte gå med på strafföreläggande och ta det till rättegång enbart för att skjuta upp allting. Är det en dum idé? Hur lång tid tar det ungefär innan rättegången blir aktuell?

Riktigt jobbigt att få kronofogden efter sig eller liknande, har klarat mig ifrån dem än så länge och vill gärna ha det så i fortsättningen.

Har du inga pengar nu så gå inte med på strafföreläggandet. Invänta tingsrätten och spara pengar om du vet med dig att du förlorar. Kom ihåg att inte ta i med din aktuella inkomst vid förlust .

P.S Ring polisen och kom med ny uppgifter om ditt brott, förlänger processen.
Citera
2010-08-24, 11:06
Medlem
Bergakungens avatar
Nej, det blir inte dyrare att fällas "på riktigt" än att acceptera ett strafföreläggande.

Strategin att skjuta upp det hela med den åtgärden fungerar bara om du tror att du får enklare att betala senare. Det onda skjuts bara fram, det försvinner inte, om du inte har anledning att tro att du kan bli frikänd. Det skall du naturligtvis inte utesluta helt och hållet, men det vet du ju bäst själv.

Däremot är det inte otänkbart att du kan förhandla med kronofogden om en avbetalningsplan för böterna. Det kan ju vara en lösning hur du än väljer att göra, givet att du räknar med att bli fälld.
Citera
2010-08-24, 11:07
Medlem
Om jag inte missminner mig kan man göra upp en betalningsplan med kronofogden. Och man får ingen anmärkning på just böter.
Citera
2010-08-24, 11:12
Bannlyst
Hej, tack för snabba svar!

Att jag kommer få det lättare att betala i framtiden är jag rätt övertygad om, för nu kan jag absolut inte betala. Fast det där med att göra upp en betalningsplan med kronofogden lät intressant. Blir det några negativa konsekvenser att ha ett ärende som har gått till kronofogden? Anmärkningar som kan göra det svårare för mig på något sätt i framtiden?

Lutar just nu åt att jag skickar ett brev till åklagaren och meddelar att jag inte godkänner strafföreläggande. Hur lång tid tar det innan rättegång ungefär?
Citera
2010-08-24, 11:27
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Att jag kommer få det lättare att betala i framtiden är jag rätt övertygad om, för nu kan jag absolut inte betala. Fast det där med att göra upp en betalningsplan med kronofogden lät intressant. Blir det några negativa konsekvenser att ha ett ärende som har gått till kronofogden? Anmärkningar som kan göra det svårare för mig på något sätt i framtiden?

Lutar just nu åt att jag skickar ett brev till åklagaren och meddelar att jag inte godkänner strafföreläggande. Hur lång tid tar det innan rättegång ungefär?

Nej, i det här fallet är kronogden bara samhällets ombud för att ta emot pengarna. Sköter du (av)betalningen blir det inga betalningsanmärkningar.

Det är mycket svårt att tala om när det blir rättegång, men vanligen talar man om månader, möjligen år. Speciellt lång tid kan det ta om det finns något nytt att ta upp eller om du har någon invändning mot utredningen. Systemet vinner till slut i alla fall om du är skyldig, men är det i ditt intresse att bromsa det hela är det så man gör.
Citera
2010-08-24, 11:28
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nej, i det här fallet är kronogden bara samhällets ombud för att ta emot pengarna. Sköter du (av)betalningen blir det inga betalningsanmärkningar.

Det är mycket svårt att tala om när det blir rättegång, men vanligen talar man om månader, möjligen år. Speciellt lång tid kan det ta om det finns något nytt att ta upp eller om du har någon invändning mot utredningen. Systemet vinner till slut i alla fall om du är skyldig, men är det i ditt intresse att bromsa det hela är det så man gör.

PS: du kommer att få en del brev. Vill du töja på processen skall du svara så sent som möjligt, men inom alla tidsfrister.
Citera
2010-08-24, 11:29
Medlem
Lazios avatar
Citat:

Räkna med mist 3mån(kan ta upp till ett år). Får du en annan tid skit i att skriva under delgivningen och håll dig ej kontaktbar.
Eller kom med någon bra ursäkt för att byta tid.
Citera
2010-08-24, 11:37
Bannlyst
Okej, låter bra med att jag får ett par månader på mig

En sista grej bara.. Det står att jag ska skriva varför jag inte går med på strafföreläggande, men det spelar väl ingen roll om jag gör det eller inte? Kanske till och med tar lite längre tid om jag inte skriver varför

Tack för alla svar
Citera
2010-08-24, 11:57
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Okej, låter bra med att jag får ett par månader på mig

En sista grej bara.. Det står att jag ska skriva varför jag inte går med på strafföreläggande, men det spelar väl ingen roll om jag gör det eller inte? Kanske till och med tar lite längre tid om jag inte skriver varför

Tack för alla svar

För att du är oskyldig så klart! Det räcker så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in