2010-08-23, 21:36
Medlem
GSE_s avatar
Har 2 honkatter och nån av dom(eller båda, vad vet jag :S) håller på och pissar i min säng.. Nu är det tyvärr så att vi inte har haft möjlighet att kastrera dom än, och det kommer förmodligen dröja några månader innan det sker tyvärr, men jag vet att folk alltid säger att "kastrera katten så löser det sig" så jag vill bara har det sagt.

Nu är det så att jag ändå vill eliminera andra tänkbara orsaker till detta så att jag har allt annat uteslutet tills kastreringarna sker. Dom har mat/vatten/ren låda osv och två st lådor med mycket sand. Så det kan inte vara felet. Nu läste jag lite på Agrias hemsida och där står följande;

Citat:
Ursprungligen postat av Agria.se
Vanliga orsaker till protestbeteende kan vara:

Katten kan vara separerad för tidigt från sin mamma.
Aldrig lärt sig rumsrenhet.
Känner sig ensam, osäker och rädd.
Är understimulerad.
Byte av ägare.
Byte av bostad.
En ny familjemedlem, oftast en baby eller ett nytt husdjur, som tar uppmärksamheten från den redan etablerade katten.
Många stojande barn i familjen eller andra störande moment, så att katten aldrig lämnas ifred.
Skiljsmässa i familjen.
Dödsfall – anhörig eller djurkompis.
Oroas av utifrån kommande främmande kattdofter.

Nu funderar jag speciellt på styckena som är fetmarkerade. Jag är ganska säker på att våran yngre katt togs lite för tidigt från sin mamma då hon va c.a 12 veckor när vi fick henne tror jag, och då hade hon vart hos en annan familj innan dess.. Men va fan gör man åt det om det nu skulle vara problemet?

Och kan dessa "främmane kattdofter" komma in om jag bara har öppet ett mindre fönster? Iså fall kommer jag aldrig kunna ha öppet fönster på sommaren? :S

Läser man vidare så står det också;

Citat:
Den vanligaste protesten är mot toalådan, vilket kan bero på:
Lådans placering (ej i anslutning till matplatsen).
Katten vill ha separata lådor för kiss och bajs.
Lådan är för liten (vill ha svängrum för ”stora” saker).
Typ av lådinnehåll (vanlig sand, kattsand, pellets, tidningspapper, etc.)
Lådan redan använd men inte tömd vid nästa besök.
Alltför noggrann rengöring av lådan eller tvärtom.

Vad menas med separata? 2 lådor ska väl räcka? Och jag kan ju inte vara här och tömma efter VARJE toabesök dom gör? :S

Sen står det också;

Citat:
Föroreningar i sängar och i möbler:
Om katten kissar i sängen eller i en av ägaren flitigt använd fåtölj, etc. där ägardoften sitter längst kvar, beror detta vanligen på, att katten känner sig otrygg, ensam eller övergiven. Genom att kissa där beblandar den sin egen doft med ägarens och upplever på så sätt en viss trygghetskänsla.

Detta låter lite likt vad som händer här hemma då dom ENBART har pissat på 2 ställen och det är i min säng på min madrass samt i soffan. Och i sängen är alltid samma ställe med en felmarginal på kanske 2-3cm.. Hur ska jag iså fall bota detta? Dom är älskade, får godis och typ skinka/matrester osv hela tiden och dom sover med mig samt blir klappade flera gånger om dagen..

Hjälp! Jag vill bara ha mina saker kissfria =(
Citera
2010-08-23, 21:38
Medlem
Danro80s avatar
Stoppa upp katterna så kommer du garanterat slippa dessa problem..
Sen behöver du inte mata en uppstoppad katt.
Citera
2010-08-23, 22:01
Medlem
GSE_s avatar
Kanske borde lagt till att jag vill ha en lösning där dom kommer ut levande i slutändan? :P
Citera
2010-08-23, 23:12
Medlem
Wandras avatar
Glöm alla dina teorier!

Kan säga med 100% säkerhet att kastrering är det enda som hjälper. Vänta inte för länge för då kan det bli svårt att få stopp på pinkandet.

En katthona blir könsmogen när den är runt 6 månader. Ibland något tidigare. Då är det dags att kastrera den, vilket kommer att sätta stopp för den revirmarkering som är ett naturligt beteende för en könsmogen katt. Det är inte bara hanar som revirpinkar. Även könsmogna honkatter kan börja kissa lite varstans. Särskilt när de löper.

Har du inte råd just nu så kan du prova med p-piller för katt. Fråga veterinären omgående.
Citera
2010-08-23, 23:26
Medlem
Occultuss avatar
Vid 12 veckor är det fullt normalt att ta ungen från kattmamman. Detta är lagstiftat, eller hur är det? Finns iaf riktlinjer som säger att 12 veckor är det tidigaste som är OK att ta ungen från.
Citera
2010-08-23, 23:46
Medlem
Wandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Occultus
Vid 12 veckor är det fullt normalt att ta ungen från kattmamman. Detta är lagstiftat, eller hur är det? Finns iaf riktlinjer som säger att 12 veckor är det tidigaste som är OK att ta ungen från.

Det stämmer. Enligt Djurskyddslagen måste en kattunge vara minst 12 veckor innan den tas från mamman.

Tyvärr finns det folk som säljer/skänker bort kattungar redan från 8 veckors ålder och det är alldeles för tidigt. Tar man en unge så tidigt finns stor risk att den får beteendeproblem.

Tar man kattungen vid t.ex. 10 veckor så är det också för tidigt men risken att den tar skada är inte lika stor.

Men som sagt så är det olagligt om den är yngre än 12 v.
Citera
2010-08-24, 01:36
Medlem
GSE_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wandra
Glöm alla dina teorier!

Kan säga med 100% säkerhet att kastrering är det enda som hjälper. Vänta inte för länge för då kan det bli svårt att få stopp på pinkandet.

En katthona blir könsmogen när den är runt 6 månader. Ibland något tidigare. Då är det dags att kastrera den, vilket kommer att sätta stopp för den revirmarkering som är ett naturligt beteende för en könsmogen katt. Det är inte bara hanar som revirpinkar. Även könsmogna honkatter kan börja kissa lite varstans. Särskilt när de löper.

Har du inte råd just nu så kan du prova med p-piller för katt. Fråga veterinären omgående.

Dom går redan på p-piller och det hjälper föga. Dom är snart 2 år dock, så får väl se till att fixa det omgående då. Men dom kissar ju som sagt inte "lite varstans" utan på 2 ställen enbart.

Citat:
Ursprungligen postat av Occultus

Alltså hon va inte 12 veckor när hon kom till oss, utan ungefär 10. Och då kom hon inte från sin mamma så att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Wandra
Det stämmer. Enligt Djurskyddslagen måste en kattunge vara minst 12 veckor innan den tas från mamman.

Tyvärr finns det folk som säljer/skänker bort kattungar redan från 8 veckors ålder och det är alldeles för tidigt. Tar man en unge så tidigt finns stor risk att den får beteendeproblem.

Tar man kattungen vid t.ex. 10 veckor så är det också för tidigt men risken att den tar skada är inte lika stor.

Men som sagt så är det olagligt om den är yngre än 12 v.
'

Alla borde följa detta..
Citera
2010-08-24, 08:17
Medlem
Kompromissens avatar
Tycker du kan prova att lägga prasslig plast i din säng över stället där det kissas för att avskräcka. Tvätta inte med rengöringsmedel som doftar citron heller, har för mig det kan göra det snäppet värre. Köp sån piss-off spray från djuraffären för att få bort doften bäst det går.

Kämpar just nu också med min kastrerade hankatt som har blivit lite väl förtjust i min fotölj och sätter sig där ibland. Om inte kastration är ett alternativ just nu så kanske du kunde köpt en feliway adapter för att se om det hjälper.
Citera
2010-08-24, 09:43
Medlem
Wandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kompromissen
Tycker du kan prova att lägga prasslig plast i din säng över stället där det kissas för att avskräcka. Tvätta inte med rengöringsmedel som doftar citron heller, har för mig det kan göra det snäppet värre. Köp sån piss-off spray från djuraffären för att få bort doften bäst det går.

Kämpar just nu också med min kastrerade hankatt som har blivit lite väl förtjust i min fotölj och sätter sig där ibland. Om inte kastration är ett alternativ just nu så kanske du kunde köpt en feliway adapter för att se om det hjälper.

Om en katt börjat pinka på fel ställen och man inte genast åtgärdar problemet. d.v.s. genom kastrering som i den här tråden, så kan det vara jävligt svårt att få dem komma ur den onda cirkeln.

Efter kastrering bör man också slänga allt som katten pinkat på annars finns lukten kvar som kan trigga dem att fortsätta kissa. Det tar också en tid efter kastreringen innan den får full effekt, det är ju en stor hormonomställning.

När det gäller Feliway, så är det en bra grej när det gäller oroliga katter men tyvärr kan det ta upp till 1 månad innan man märker förändring. Feliway hjälper absolut inte mot en okastrerad katt som kissar fel. Det tål att upprepas KASTRERING.
Citera
2010-08-24, 09:49
Medlem
Wandras avatar

Det finns ett knep som en del uppfödare använder sig av när det gäller hormonstinna kastrerade hankatter. Man ger dem P-piller, det låter kanske konstigt men det hjälper till 99%. Inte ens veterinärerna känner till detta men du kan ju ringa och be vetten skriva ut ett recept.

Annars finns det andra läkemedel för kastrerade katter som fortfarande revirmarkerar. Tala med veterinären om det.
Citera
2010-08-24, 11:59
Medlem
GSE_s avatar
Funderat på det där med plast också, men vart kan man köpa nån praktiskt plast då? Får ju vara lite tjockare så dom inte får för sig att klösa igenom den?

Men ja efter kastreringen så slänger jag madrass helvetet och ser om det hjälper, dock ligger det risigt till just nu så det är nog minst 3-4 månader kvar tills dess, så nåt tips på plast och vart man kan köpa det vore fint =)
Citera
2010-08-24, 12:08
Medlem
Wandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GSE_
Funderat på det där med plast också, men vart kan man köpa nån praktiskt plast då? Får ju vara lite tjockare så dom inte får för sig att klösa igenom den?

Men ja efter kastreringen så slänger jag madrass helvetet och ser om det hjälper, dock ligger det risigt till just nu så det är nog minst 3-4 månader kvar tills dess, så nåt tips på plast och vart man kan köpa det vore fint =)

Om du lägger plast i sängen så kommer de bara att kissa på andra ställen istället. På så sätt förflyttar du bara problemet, du löser det inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in