Har 2 honkatter och nån av dom(eller båda, vad vet jag :S) håller på och pissar i min säng.. Nu är det tyvärr så att vi inte har haft möjlighet att kastrera dom än, och det kommer förmodligen dröja några månader innan det sker tyvärr, men jag vet att folk alltid säger att "kastrera katten så löser det sig" så jag vill bara har det sagt.
Nu är det så att jag ändå vill eliminera andra tänkbara orsaker till detta så att jag har allt annat uteslutet tills kastreringarna sker. Dom har mat/vatten/ren låda osv och två st lådor med mycket sand. Så det kan inte vara felet. Nu läste jag lite på Agrias hemsida och där står följande;
Nu funderar jag speciellt på styckena som är fetmarkerade. Jag är ganska säker på att våran yngre katt togs lite för tidigt från sin mamma då hon va c.a 12 veckor när vi fick henne tror jag, och då hade hon vart hos en annan familj innan dess.. Men va fan gör man åt det om det nu skulle vara problemet?
Och kan dessa "främmane kattdofter" komma in om jag bara har öppet ett mindre fönster? Iså fall kommer jag aldrig kunna ha öppet fönster på sommaren? :S
Läser man vidare så står det också;
Vad menas med separata? 2 lådor ska väl räcka? Och jag kan ju inte vara här och tömma efter VARJE toabesök dom gör? :S
Sen står det också;
Detta låter lite likt vad som händer här hemma då dom ENBART har pissat på 2 ställen och det är i min säng på min madrass samt i soffan. Och i sängen är alltid samma ställe med en felmarginal på kanske 2-3cm.. Hur ska jag iså fall bota detta? Dom är älskade, får godis och typ skinka/matrester osv hela tiden och dom sover med mig samt blir klappade flera gånger om dagen..
Hjälp! Jag vill bara ha mina saker kissfria =(
Nu är det så att jag ändå vill eliminera andra tänkbara orsaker till detta så att jag har allt annat uteslutet tills kastreringarna sker. Dom har mat/vatten/ren låda osv och två st lådor med mycket sand. Så det kan inte vara felet. Nu läste jag lite på Agrias hemsida och där står följande;
Citat:
Ursprungligen postat av Agria.se
Vanliga orsaker till protestbeteende kan vara:
Katten kan vara separerad för tidigt från sin mamma.
Aldrig lärt sig rumsrenhet.
Känner sig ensam, osäker och rädd.
Är understimulerad.
Byte av ägare.
Byte av bostad.
En ny familjemedlem, oftast en baby eller ett nytt husdjur, som tar uppmärksamheten från den redan etablerade katten.
Många stojande barn i familjen eller andra störande moment, så att katten aldrig lämnas ifred.
Skiljsmässa i familjen.
Dödsfall – anhörig eller djurkompis.
Oroas av utifrån kommande främmande kattdofter.
Katten kan vara separerad för tidigt från sin mamma.
Aldrig lärt sig rumsrenhet.
Känner sig ensam, osäker och rädd.
Är understimulerad.
Byte av ägare.
Byte av bostad.
En ny familjemedlem, oftast en baby eller ett nytt husdjur, som tar uppmärksamheten från den redan etablerade katten.
Många stojande barn i familjen eller andra störande moment, så att katten aldrig lämnas ifred.
Skiljsmässa i familjen.
Dödsfall – anhörig eller djurkompis.
Oroas av utifrån kommande främmande kattdofter.
Nu funderar jag speciellt på styckena som är fetmarkerade. Jag är ganska säker på att våran yngre katt togs lite för tidigt från sin mamma då hon va c.a 12 veckor när vi fick henne tror jag, och då hade hon vart hos en annan familj innan dess.. Men va fan gör man åt det om det nu skulle vara problemet?
Och kan dessa "främmane kattdofter" komma in om jag bara har öppet ett mindre fönster? Iså fall kommer jag aldrig kunna ha öppet fönster på sommaren? :S
Läser man vidare så står det också;
Citat:
Den vanligaste protesten är mot toalådan, vilket kan bero på:
Lådans placering (ej i anslutning till matplatsen).
Katten vill ha separata lådor för kiss och bajs.
Lådan är för liten (vill ha svängrum för ”stora” saker).
Typ av lådinnehåll (vanlig sand, kattsand, pellets, tidningspapper, etc.)
Lådan redan använd men inte tömd vid nästa besök.
Alltför noggrann rengöring av lådan eller tvärtom.
Lådans placering (ej i anslutning till matplatsen).
Katten vill ha separata lådor för kiss och bajs.
Lådan är för liten (vill ha svängrum för ”stora” saker).
Typ av lådinnehåll (vanlig sand, kattsand, pellets, tidningspapper, etc.)
Lådan redan använd men inte tömd vid nästa besök.
Alltför noggrann rengöring av lådan eller tvärtom.
Vad menas med separata? 2 lådor ska väl räcka? Och jag kan ju inte vara här och tömma efter VARJE toabesök dom gör? :S
Sen står det också;
Citat:
Föroreningar i sängar och i möbler:
Om katten kissar i sängen eller i en av ägaren flitigt använd fåtölj, etc. där ägardoften sitter längst kvar, beror detta vanligen på, att katten känner sig otrygg, ensam eller övergiven. Genom att kissa där beblandar den sin egen doft med ägarens och upplever på så sätt en viss trygghetskänsla.
Om katten kissar i sängen eller i en av ägaren flitigt använd fåtölj, etc. där ägardoften sitter längst kvar, beror detta vanligen på, att katten känner sig otrygg, ensam eller övergiven. Genom att kissa där beblandar den sin egen doft med ägarens och upplever på så sätt en viss trygghetskänsla.
Detta låter lite likt vad som händer här hemma då dom ENBART har pissat på 2 ställen och det är i min säng på min madrass samt i soffan. Och i sängen är alltid samma ställe med en felmarginal på kanske 2-3cm.. Hur ska jag iså fall bota detta? Dom är älskade, får godis och typ skinka/matrester osv hela tiden och dom sover med mig samt blir klappade flera gånger om dagen..
Hjälp! Jag vill bara ha mina saker kissfria =(