• 1
  • 2
2010-08-22, 22:10
Medlem
jo nu är de såhär att mitt band testade en ny sångare idag, som sjunger utmärkt. Men han har inte taktkänsla för 5 öre vilket gör att jag måste sjunga in honom. så frågan lyder kan man träna upp taktkänsla från 0 till 100 som sångare? läst många forums trådar om trummisar och gitarrister me liknande problem men hittade inget om sångare. Tack på förhand
Citera
2010-08-24, 14:50
Medlem
Jag antar att han varken är skolad eller spelar något instrument utan att han bara lärt sig sjunga genom att sjunga med i andra låtar? I såna fall har ni en lång resa framför er.

Det gäller bara att nöta, nöta, nöta och åter nöta. Spela gärna lite enklare saker och låtar där taktslagen är väldigt tydliga... har han ingen taktkänsla kan ni inte börja med det mest komplicerade utan det gäller att lära sig från grunden.
Citera
2010-08-24, 15:26
Medlem
brainspaces avatar
Hur kan man vara musikalisk och inte ha någon taktkänsla?
Citera
2010-08-24, 15:31
Medlem
Noetlovskijs avatar
Hur vet man att en sångare knackar på dörren?

- Hur många gånger man än säger åt denne att komma in så gör den inte det.

I had to, right?
Citera
2010-08-24, 16:38
Medlem
miloudots avatar
Det är mycket vanligt att sångare/sångerskor inte har samma taktkänsla som de övriga musikerna i bandet.

Det enda tipset jag kan ge är att vara tydlig tills människan lär sig vart han ska komma in, ibland får man räkna högt eller accentuera så att det blir så lätt som möjligt. Testa er fram tills ni finner en metod som funkar!
Citera
2010-08-24, 17:09
Medlem
yeps avatar
En sångare som inte kan hålla takten eller kan något instrument på ens basic nivå är inget att ha, bort med skiten!
Citera
2010-08-25, 09:33
Medlem
Nej han är inte skolad för fem öre utan sitter som sagt hemma och sjunger med kan jag tänka mig,
Och vi andra har hållt på ett jävla tag så vi känner inte för att gå tillbaks till simpla covers.
De är inte bara de att han inte kommer in , utan han ökar i takt går tex in i refräng 3-4 takter innan den börjar, känns som om vi får leta ny faktist-
Senast redigerad av antless 2010-08-25 kl. 09:37.
Citera
2010-08-25, 16:13
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antless
Nej han är inte skolad för fem öre utan sitter som sagt hemma och sjunger med kan jag tänka mig,
Och vi andra har hållt på ett jävla tag så vi känner inte för att gå tillbaks till simpla covers.
De är inte bara de att han inte kommer in , utan han ökar i takt går tex in i refräng 3-4 takter innan den börjar, känns som om vi får leta ny faktist-

Hehe ok, det känns som om han inte lirar i samma division som er andra, så skaffa en annan!

Men, jag tror att det är just det som är problemet bland många vokalister att dom inte har skolat sig, dom sjunger enbart för att dom kan och vill medan det hör till normen bland musikanter att ha någon form av skolning.
Citera
2010-08-25, 17:16
Medlem
Don Fadäsos avatar
Vare sig ni bryter med honom eller ej så rekommendera snubben att lära sig spela gitarr. Om han kan lära sig att spela lite enkla ackord så kommer det att hjälpa honom att se strukturen i arrangemang på ett annat sätt.

Lycka till!
Citera
2010-08-25, 17:36
Medlem
Fargoths avatar
Instrument eller inte, sånt där sitter i blodet. Kan han inte så kan han inte!
Citera
2010-08-25, 18:16
Medlem
Don Fadäsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fargoth
Instrument eller inte, sånt där sitter i blodet. Kan han inte så kan han inte!
Tänk efter lite grand, har du aldrig utvecklats i något som du övat på? Har du alltid haft samma bollsinne, förmåga att rita, musikalitet eller matematiska förmågor?

Klart man kan utvecklas. Det är därför så många på detta forumet diskuterar övning. Du borde testa du också - du kanske lär dig något nytt!
Citera
2010-08-26, 17:17
Medlem
Crystalskulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antless
jo nu är de såhär att mitt band testade en ny sångare idag, som sjunger utmärkt. Men han har inte taktkänsla för 5 öre vilket gör att jag måste sjunga in honom. så frågan lyder kan man träna upp taktkänsla från 0 till 100 som sångare? läst många forums trådar om trummisar och gitarrister me liknande problem men hittade inget om sångare. Tack på förhand

Ni har helt klart hittat en unik sångare. En person som är skitbra på att sjunga men som inte kan hålla takten har jag aldrig hört talas om. Kan man ta ton ordentligt så kan man hålla takten ffs.
Men men, om det nu är så att han inte kan hålla takten så tror jag nog ni får kicka honom. Taktkänsla är något man föds med. Visst, man kan ha problem med taktkänslan och öva upp den så man blir mer taktfast, men om man inte har taktkänsla för fem öre, som du beskriver er nya sångare, så är det lönlöst att ens försöka öva upp sig. Det är iaf min åsikt och förmodligen de flesta andra musikers också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in