Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-22, 19:03
Medlem
VinterFlickans avatar
Jag kommer bra in på googles hemsida men när jag skrivit in det jag vill söka på och tryckt på enter så kommer det "internet explorer har slutat att fungera". Sen kommer det "Internet Explorer har stängt webbsidan p.g.a. ett icke-fungerande eller skadligt tillägg". Klickar jag sedan på mer info så står det att det är Data Execution Prevention som hittat detta "inlägg". Klickar man vidare så förklarar dom hur man tar bort det för ett program och jag har testat att ta bort DEP för explorer men det fungerar inte. Jag kan fortfarande inte söka på google!! Det går ju bara att ta bort för program, inte för hemsidor...

Hittade någon sida som förklarade hur man tog bort DEP men är det farligt? Eller finns det något annat jag kan göra för att lösa detta problem?

Kanske ska tillägga att jag har Windows 7 och att google är det enda DEP klagar på. Dock så händer det, att om jag har andra flikar i ett och samma fönster så får alla flikar plötsligt ett "inlägg" om jag råkar söka på google.

Vore oerhört tacksam för hjälp
Citera
2010-08-22, 19:06
Medlem
brisingrs avatar
Kan inte ge dig något svar men testa att använda dig av https://encrypted.google.com/
Citera
2010-08-22, 22:00
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brisingr
Kan inte ge dig något svar men testa att använda dig av https://encrypted.google.com/
Data Execution Prevention finns ju för att skydda dej och din dator mot att skadlig kod körs. Det är ingen bra ide att stänga av det eller försöka bli av med det anser jag. Vad du däremot istället borde göra är att försöka ta reda på varför DEP triggas i första läget. du pratar om ett tillägg i IE som får DEP att hoppa igång. Vilket tillägg är det som gör det här och kan du ta bort det?

Att DEP öht reagerar tyder ju på att det är ett antingen extremt slarvigt gjort tillägg som du fått in på din dator, eller så är det ett tillägg som faktiskt skulle kunna göra skadliga saker. I inget av fallen vill du troligen ha tillägget kvar ändå.
Citera
2010-08-23, 08:42
Medlem
VinterFlickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brisingr

Tack så hemskt mycket, det funkade!

Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Data Execution Prevention finns ju för att skydda dej och din dator mot att skadlig kod körs. Det är ingen bra ide att stänga av det eller försöka bli av med det anser jag. Vad du däremot istället borde göra är att försöka ta reda på varför DEP triggas i första läget. du pratar om ett tillägg i IE som får DEP att hoppa igång. Vilket tillägg är det som gör det här och kan du ta bort det?

Att DEP öht reagerar tyder ju på att det är ett antingen extremt slarvigt gjort tillägg som du fått in på din dator, eller så är det ett tillägg som faktiskt skulle kunna göra skadliga saker. I inget av fallen vill du troligen ha tillägget kvar ändå.

Jag är totalt oteknisk så hur man tar reda på vad det är för tillägg har jag inte den blekaste om? Men hur kan jag ha ett tillägg i google men ingen annan?
Citera
2010-08-23, 19:55
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinterFlickan
Tack så hemskt mycket, det funkade!

Jag är totalt oteknisk så hur man tar reda på vad det är för tillägg har jag inte den blekaste om? Men hur kan jag ha ett tillägg i google men ingen annan?
Tillägget sitter i din webläsare, inte google, men däremot kan det ju mycket väl starta när du går in på google.

I IE 8 så kolla under menyn verktyg->interbetalternativ->fliken program och där ska det finnas en knapp märkt "hantera tillägg". Kolla där om du kan hitta nånting du inte känner igen och prova att avaktivera det, samt kolla därefter om google pajjar igen.
Citera
2010-08-23, 22:02
Medlem
X_surfers avatar
Börja med att rensa bort alla toolbars (google toolbar, verktygslåda för msn, yahoo toolbar etc)

töm sen cachen i IE (Verktyg -> Allmänt -> rensa bort temporära internetfiler)

Kör sen MBAM (free version)

http://www.malwarebytes.org/mbam.php

Sen borde dina problem förhoppningsvis vara ett minne blott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in