2010-08-21, 20:22
Medlem
Jag har ett mindre större problem..
Min tjej satt vid min dator när jag kollade på tv, och istället för att stänga av den som hon brukar göra (vilket e de drygaste som finns :@) så valde hon att använda sleep, eftersom att jag sa att jag skulle använda datorn lite senare.

Efter detta har jag inte kunnat få någon kontakt med nätveret har dock en del andra datorer som funkar som vanligt så jag har uteslutit routern som problem. Sitter på w7, som har ställt min ip till 169.254.6.185 med subnet 255.255.0.0. den reagerar inte på något jag gör varesig de e ipconfig /release eller /renew får ständigt upp meddelandet "the system cannot find the file specefied."

hjälp vad gör jag???

mvh
puchi
Citera
2010-08-21, 20:36
Medlem
JohnMiltons avatar
För att få köra ipconfig måste du starta cmd med adminrättigheter. Dvs högerklicka på ikonen och välja det i menyn. Har jag för mig.
Vi hade liknande problem när jag jobbade på HP med windows vista, det var nån inställning som stängde av nätverkskortet för att spara ström i sleep men sedan inte lyckades väcka upp det igen vid väckning.

Ska kolla runt om jag hittar nåt vettigt i inställningarna, återkommer.

EDIT: Ev. vara det bara Wlan det påverkade.
Är det trådat eller trådlöst du kör?

EDIT2: Ah, min idiot. Såg inte att det var en apipaadress du hade fått. I så fall får den ju tydligen inte kontakt med dhcpservern i routern.
Senast redigerad av JohnMilton 2010-08-21 kl. 20:40.
Citera
2010-08-21, 20:51
Medlem
ja, har ingen kontakt med dhcp. men har aldrig haft de problemet tidigare samt så kan jag ju använda min laptop kör på wlan nu men provade med kabel innan. Varför får jag inte någon kontakt med routern, det lär ju ha något att göra med sleep grejen att den stänger nätverksportarna och sen vill dom inte vakna.
Citera
2010-08-21, 22:40
Medlem
JohnMiltons avatar
Du kan ju i alla fall prova att bocka ur "Allow the computer to turn off this device to save power" på nätverksenheten i "change adapter settings" i network&sharing center och prova.
Citera
2010-08-21, 22:42
Medlem
Har haft samma problem. Lämnat datorn på strömsparläge (vilket är väl detsamma som sleep) och vips är nätet borta. Fungerar dock alltid att klicka på "felsöka" vid nätikonen så blir allt som tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in