2010-08-21, 15:14
Medlem
Juristens avatar
Jag är lite drygt 30, man och väger cirka 110 kilo nu.
Jag har 7 veckor kvar innan min USA-resa (efter den börjar mitt nya jobb).
Började motionera igen för 3 veckor sen - jag var i usel kondition innan. Första veckan promenerade jag 30-60 min, andra veckan 1-2 timmar och tredje veckan 2+ timmar. Det var riktigt jobbigt i början och jag svettades som en gris, men nu känns det klart bättre.

Jag har för avsikt att köra promenera 2+ timmar om dagen ytterligare en vecka och sedan öka till 3 timmar om dan en vecka. De sista fem veckorna tänker jag motionera/promenera 4 timmar om dan.

Min fråga är helt enkelt: Finns det några risker med detta? Just nu, efter 3 veckor känns det bara bra förutom lite träningsverk när jag kört extra hårt. Kan jag sabba nåt?

Oroa er inte för att min motivation kommer att tryta - jag har oerhört goda skäl att komma i så god form som möjligt innan jag reser. Detta enda jag funderar över är eventuella skador jag ka åsamka mig själv.

För övrigt ligger jag runt 1500 kalorier om dager (sedan tre veckor) och tänker fortsätta med det tills jag sticker.
Citera
2010-08-21, 15:23
Medlem
KloBengans avatar
Det finns risker med allt.

Men att promenera 4 timmar per dag borde inte generera någon påtaglig risk för kroppen, så till vida du inte promenerar på motorvägen eller över ett minfält.

Kroppen är till för att användas, så fortsätt du promenera.
Citera
2010-08-21, 15:24
Medlem
evilkittys avatar
Möjligtvis förslitningsskador på de område som tar mycket stryk. Såvida du inte går på t.ex enbart asfalt så bör det vara lugnt. Viktigast är att du känner efter själv om något är på väg att skadas etc.
Citera
2010-08-21, 15:28
Medlem
Har du bra skor och lyssnar på kroppens varningssignaler (dvs, om knäna exempelvis gör ont vid promenad) så är det bara att tuta och köra.
Citera
2010-08-21, 15:30
Medlem
asdhundrafogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen
Jag är lite drygt 30, man och väger cirka 110 kilo nu.
Jag har 7 veckor kvar innan min USA-resa (efter den börjar mitt nya jobb).
Började motionera igen för 3 veckor sen - jag var i usel kondition innan. Första veckan promenerade jag 30-60 min, andra veckan 1-2 timmar och tredje veckan 2+ timmar. Det var riktigt jobbigt i början och jag svettades som en gris, men nu känns det klart bättre.

Jag har för avsikt att köra promenera 2+ timmar om dagen ytterligare en vecka och sedan öka till 3 timmar om dan en vecka. De sista fem veckorna tänker jag motionera/promenera 4 timmar om dan.

Min fråga är helt enkelt: Finns det några risker med detta? Just nu, efter 3 veckor känns det bara bra förutom lite träningsverk när jag kört extra hårt. Kan jag sabba nåt?

Oroa er inte för att min motivation kommer att tryta - jag har oerhört goda skäl att komma i så god form som möjligt innan jag reser. Detta enda jag funderar över är eventuella skador jag ka åsamka mig själv.

För övrigt ligger jag runt 1500 kalorier om dager (sedan tre veckor) och tänker fortsätta med det tills jag sticker.

ditt dagliga kalori behov ligger på runt 2340 och du ligger just nu på 1500kcal det blir cirka - 840kcal och då går du ner 0.8kg i veckan du kan gå upp till 1000kcal underskott alltid och förlora 1kg i veckan
Citera
2010-08-21, 15:49
Medlem
Akta knän om du är ute och knatar på asfalt, annars ska det nog inte vara någon fara. Du kanske ska testa spinning eller något liknande, känns lite halvsegt i början men sen ser du dig omkring, kommer fram till att det faktiskt är roligt, otroligt jobbigt och brukar finnas en hel del tjejer att titta på under den plågsamma timmen

Äh, skit också, såg att förslitningsskadorna redan var upptagna sry
Senast redigerad av Lellel2 2010-08-21 kl. 15:51.
Citera
2010-08-21, 15:56
Medlem
Juristens avatar
Tack för alla svar!
Nej det känns helt bra i kroppen förutom anklelmuskulaturen.
Första 30 minuterna blir det området alldeles mjölksyremättat och jag måste pausa ett par gånger. Därefter kan jag köra på utan problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in