Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2019-06-04, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Bortsett från terminologin har du fattat helt rätt, vissa av åtalspunkterna handlar just om detta. Han har spridit information som kan göra att oskyldiga är i fara. En tidningsredaktion skulle aldrig jobba på det sättet utan man publicerar mer selektivt och ansvarsfullt. Bra att detta diskuteras.

Så skulle man ju kunna se det ifall det var sant. Men det är det ju inte. Wikileaks har arbetat genom att låta etablerad media få tillgång till delmängder av materialet mot att de ansvarar för att censurera det som är känsligt (i.e. som kan sätta människor i fara). Det är just etablerad media som inte gjort sitt jobb ifall sådana uppgifter läckt. Därutöver så var det The Guardian som läckte nycklar publikt så att vem som helst kunde få tillgång till material helt utan censurerade namn etc. Det är konstigt att du alltid har en uppfattning som skiljer sig 180 grader från verkligheten.
Citera
2019-06-05, 07:11
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Så skulle man ju kunna se det ifall det var sant. Men det är det ju inte. Wikileaks har arbetat genom att låta etablerad media få tillgång till delmängder av materialet mot att de ansvarar för att censurera det som är känsligt (i.e. som kan sätta människor i fara). Det är just etablerad media som inte gjort sitt jobb ifall sådana uppgifter läckt. Därutöver så var det The Guardian som läckte nycklar publikt så att vem som helst kunde få tillgång till material helt utan censurerade namn etc. Det är konstigt att du alltid har en uppfattning som skiljer sig 180 grader från verkligheten.

Men om det är precis som du säger har ju JA heller inget att frukta av USA angående de åtalspunkterna. Så då återstår paranoia-teorin, eller hur?
Citera
2019-06-05, 10:57
Medlem
Nickelodions avatar
EMP (nya MN) på hemsidan (har varit uppe här förut):
– Jag har full respekt för domstolens ställningstagande. De har behövt ta ställning till en svår bedömningsfråga som jag ansåg behövde prövas av domstol.

– Nu fortsätter förundersökningen dels med förhör i Sverige, dels kommer en europeisk utredningsorder att utfärdas i syfte att förhöra Julian Assange. Någon tidpunkt för det finns ännu inte. Vi tar ett steg i taget och omprövar utredningsläget fortlöpande.
Förre ordf BI Advokatsamfundet på twitter:
Delar uppfattningen att det var ett korrekt beslut av tingsrätten att inte häkta Assange. Det enda rimliga vore att en gång för alla lägga ner denna utredning.
Alltså EMP underkänner sig själv, snyggt, låter dessutom som hon, precis som BI tycker, kommer lägga ner så fort hon gjort ytterligare förhör I SVERIGE som hon sen kan skylla på ... Finns ju andra som tar tillbaka sina, som det verkar, falskanmälningar, senast KM, som vid tidpunkten för anmälan, har framkommit nu, hade psykiska problem. Det var hon som anklagade en känd portugisisk fotbollsspelare CR.
Citera
2019-06-05, 11:05
Medlem
belfs avatar
Citat:
Men om det är precis som du säger har ju JA heller inget att frukta av USA angående de åtalspunkterna. Så då återstår paranoia-teorin, eller hur?
USA är alltså landet som avlyssnat både EU, Merkel och den egna Senaten. USA har avslöjats mörda journalister, av Manning och Wikileaks. Det blir förmodligen en militärprocess med fabricerade "bevis".
USA är inte en rättsstat, dom har tex Guantanamo för att hålla människor fängslade utan rättegång, politiska fångar, dom har andra kontor utomlands för tortyrändamål. Du menar på allvar att det landet ger Assange en rättvis rättegång?
Citera
2019-06-05, 11:23
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickelodion
EMP (nya MN) på hemsidan (har varit uppe här förut):
– Jag har full respekt för domstolens ställningstagande. De har behövt ta ställning till en svår bedömningsfråga som jag ansåg behövde prövas av domstol.

– Nu fortsätter förundersökningen dels med förhör i Sverige, dels kommer en europeisk utredningsorder att utfärdas i syfte att förhöra Julian Assange. Någon tidpunkt för det finns ännu inte. Vi tar ett steg i taget och omprövar utredningsläget fortlöpande.
Förre ordf BI Advokatsamfundet på twitter:
Delar uppfattningen att det var ett korrekt beslut av tingsrätten att inte häkta Assange. Det enda rimliga vore att en gång för alla lägga ner denna utredning.
Alltså EMP underkänner sig själv, snyggt, låter dessutom som hon, precis som BI tycker, kommer lägga ner så fort hon gjort ytterligare förhör I SVERIGE som hon sen kan skylla på ... Finns ju andra som tar tillbaka sina, som det verkar, falskanmälningar, senast KM, som vid tidpunkten för anmälan, har framkommit nu, hade psykiska problem. Det var hon som anklagade en känd portugisisk fotbollsspelare CR.
EMP kommer med all sannolikhet inte att överklaga, utan kommer gå vidare med den utredningsorder hon förstås borde ha satsat på direkt istället för EAO. Om hon överklagar är det ett oerhört slöseri med tid, enda skälet att gå den vägen vore väl för att få Nys procedur att se normal ut genom att upprepa den. Så lite grann handlar väl det hela om hur mycket arvet från Ny sitter i väggarna på ÅM. Om inte någon utomstående intressent trycker på om EAO såklart.
Citera
2019-06-05, 12:58
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
EMP kommer med all sannolikhet inte att överklaga, utan kommer gå vidare med den utredningsorder hon förstås borde ha satsat på direkt istället för EAO. Om hon överklagar är det ett oerhört slöseri med tid, enda skälet att gå den vägen vore väl för att få Nys procedur att se normal ut genom att upprepa den. Så lite grann handlar väl det hela om hur mycket arvet från Ny sitter i väggarna på ÅM. Om inte någon utomstående intressent trycker på om EAO såklart.
Vi får verkligen hoppas att hon inte gör det utan försöker få utredningen att gå framåt. Jag kan inte tänka mig att det skulle leda till åtal i så fall.

Om hon överklagar så tycker jag att det är ett tecken på att hon kommer att fortsätta i Marianne Nys anda, och bara förlänga så länge det går tills allt är preskriberat och hon inte behöver besluta om åtal eller inte.
Citera
2019-06-05, 13:30
Medlem
Citat:

Logik är inte din starka sida. Det är inte samma sak att vara oskyldig och att frias. Med din logik så är det onödigt att ta på sig regnkläder ifall väderprognosen säger att det är solsken. Att det räcker att titta ut genom fönstret för att se att regnet vräker ner bekommer dig inte för du tror mer på vad som står i tidningen än vad som faktiskt sker i verkligheten.
Citera
2019-06-05, 13:41
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
USA är alltså landet som avlyssnat både EU, Merkel och den egna Senaten. USA har avslöjats mörda journalister, av Manning och Wikileaks. Det blir förmodligen en militärprocess med fabricerade "bevis".
USA är inte en rättsstat, dom har tex Guantanamo för att hålla människor fängslade utan rättegång, politiska fångar, dom har andra kontor utomlands för tortyrändamål. Du menar på allvar att det landet ger Assange en rättvis rättegång?
Anonymare har inte fattat idén med persecution by prosecution, hur själva rättsprocessen används för att förfölja, frihetsberöva, trakassera, dränera på resurser, skrämma, bryta ner. För det behövs ingen fällande dom. FN har reagerat på denna förföljelse genom processande, och det är föga tröst att en person i slutändan kanske slipper dödsstraff om han under åratal utsätts för en sådan utstuderad förföljelsetaktik.

Man kan jämföra med AAs och SWs hot mot JA. De hotade med att polisanmäla honom för våldtäkt om han inte testade sig, sen gav de honom inte många timmar innan de satte hotet i verket. Anmälan användes alltså som en slags utpressning som slog fel, vilket SW kommenterade med att det blev inte som hon tänkt.

AAs hämndskola som då fanns på nätet visat att hon inte ansåg avsiktliga trakasserier mot en person som något fel. Hon pratar bl.a. om att hämnas genom att förstöra en persons förhållande. Det tycker diakon AA tydligen är helt rätt.
Senast redigerad av outoftheblue 2019-06-05 kl. 13:44.
Citera
2019-06-05, 14:56
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue

Man kan jämföra med AAs och SWs hot mot JA. De hotade med att polisanmäla honom för våldtäkt om han inte testade sig, sen gav de honom inte många timmar innan de satte hotet i verket. Anmälan användes alltså som en slags utpressning som slog fel, vilket SW kommenterade med att det blev inte som hon tänkt.

.
Jag tyckte det verkar intressant med uppgifterna att SW anmälde sig våldtagen på sjukhus för att få HIV bromsmedicin, hon var/är sjukligt rädd att få HIV. Och att polisen sen hämtat den uppgiften. Vet inte om dom ska kunna göra det egentligen, det blev ju ett j-a liv i svensk media när nåt arablands sjukhus lämnade uppgifter till polisen om gravida kvinnor så då antog jag att man inte gör så i Sverige men det är såklart feltänkt av mig. Det finns ju inget mer svenskt än PK-hyckleri.
Citera
2019-06-05, 15:01
Medlem
outoftheblues avatar
AA tyckte inte SW var bra nog för JA. Boobs och kashmir men inte skärpt nog, enligt AA själv. Dessutom kan hon ha känt sig sviken när JA övergav henne, AA, för SW. Undrar hur mycket av det som skedde som egentligen var en hämndaktion från AAs sida?

Visst var det så att SW kontaktade AA för att få hjälp att få tag i JA? Och berättade då vad som hänt och att hon ville att han skulle testa sig. AA gjorde vad hon kunde för att slå in en kil mellan de två, och lyckades över förväntan. Sen försvann hämndskolan snabbt från nätet.

SW och JA skulle ha träffats på lördagen, men anmälan kom emellan. Och AA verkar ha varit väldigt drivande, gick med och gjorde en "stödanmälan" om ofredande som hon annars inte skulle ha gjort, och berättade för "alla" att SW velat anmäla en våldtäkt. Men det verkade SW inte till en början ha velat.

Det är lätt att tolka det som skedde i ljuset av CIAs jakt på JA och det förestående valet och svensk hyperfeminism, men man kan undra hur mycket som egentligen drevs av hämndlystnad från AAs sida. Hon snackade skit om SW. Hon lyckades verkligen sära på dem så att de (SW och JA) inte i samförstånd skulle kunna reda upp det här med testningen på lördagen 21/8.

AA engagerade sig, kontaktade självmant Gehlin för att höra hur fallet utvecklade sig och försåg honom med telefonnummer där han kunde tänkas nå JA.

Och Borgström stod naturligtvis närmare AA än SW på grund av engagemanget i socialdemokraterna. De var visst bekanta sedan tidigare. Även advokatbyråpartnern Bodström var ju socialdemokrat. Man kan gissa att dessa två gjorde vad de kunde för att skydda AA, något som delvis var deras jobb p.g.a. Borgströms roll som målsägandebiträde, men som kan ha skett på bekostnad av SWs intressen.

AAs roll som hämndlysten försmådd kvinna är väl så intressant. Hon är kanske en av "alla runtikring" som fick det att dra i fel riktning. Och hon kan ha haft intresse av att krossa SWs och JAs relation. Hennes hämndskola visar ju att hon tycker det är helt OK att göra så, krossa förhållanden som hämnd för otrohet.

Men hon gömmer väl för evigt sanningen under sin skenheliga diakonisseutstyrsel.

Edit: Det fejkade kondombevis som AA lämnade in stöder hypotesen att det handlade om hämnd. Hon ville verkligen ställa till det för honom. Utan att bry sig om vilka onödiga polisresurser det kostade. Jag uppfattar AAs hämndlystnad som aggressivare än SWs. Och AA gömmer sig skenheligt bakom att hon gjorde det för någon annan, "för SW". Oh, så ädelt!
Senast redigerad av outoftheblue 2019-06-05 kl. 15:21.
Citera
2019-06-05, 15:09
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Jag tyckte det verkar intressant med uppgifterna att SW anmälde sig våldtagen på sjukhus för att få HIV bromsmedicin, hon var/är sjukligt rädd att få HIV. Och att polisen sen hämtat den uppgiften. Vet inte om dom ska kunna göra det egentligen, det blev ju ett j-a liv i svensk media när nåt arablands sjukhus lämnade uppgifter till polisen om gravida kvinnor så då antog jag att man inte gör så i Sverige men det är såklart feltänkt av mig. Det finns ju inget mer svenskt än PK-hyckleri.
Uppgiften om bromsmedicin kommer från hennes bror, och det är möjligt att han missuppfattat det. De verkade inte stå varann så nära.

Irmeli som förhörde SW 20/8 2010 frågade om polisen fick inhämta rättsintyg och SW gav sin tillåtelse, så den delen är nog i sin ordning. Men uppgiften om bromsmediciner kommer vad jag vet enbart från hennes bror i det förhör med honom som finns i häktningspromemorian från 2010. Han kan ha missuppfattat det
Citera
2019-06-05, 15:10
Medlem
duqus avatar
Citat:
Jag tyckte det verkar intressant med uppgifterna att SW anmälde sig våldtagen på sjukhus för att få HIV bromsmedicin, hon var/är sjukligt rädd att få HIV. Och att polisen sen hämtat den uppgiften. ........

Ni verkar ha missat det bästa, från 1:a hands källan Donald Boström:
Citat:
Slutet för Assange i Sverige stod klart när Anna Ardin ringde mig en sen fredag eftermiddag den 20 augusti och berättade att hon och Sofia Wilén avsåg att gå till polisen och berätta sin historia. Kvinnornas krav på Assange för att inte gå till polisen var att han skulle göra ett hiv-test, säger Anna Ardin till mig i telefon. Efter ett tjugotal samtal fram och tillbaka mellan kvinnorna, mig och Assange – med inte så lite palaver – övertalas han att göra ett test och slippa en polisutredning. Anna Ardin messar över ett antal nummer till kliniker som hon ber mig ringa för att beställa hiv-test för Assanges räkning. Klockan är över fem på fredag eftermiddag där jag står med min nioåriga dotter vid grönsakerna på ICA Kvantum i Solna centrum. Jag ställer ner matkorgen och ringer runt till de kliniker Anna Ardin rekommenderat. Inget sjukhus eller klinik hade möjlighet att ta emot en sen fredag, de bad mig att återkomma på måndag. Något Hivtest blir därmed inte av.

Citat:
När de konfidentiella förhörsprotokollen läcker från polisen ser jag att Sofia Wilén gjorde sin anmälan redan kl 16.11 på fredagen den 20 augusti, och Anna Ardin 16.31 samma dag hos polisen i Klara. De innebar att de redan varit hos polisen och gjort sin anmälan medan jag stått på ICA och ringt kliniker för att Assange skulle slippa polisanmälan. Därtill berättade Anna Ardin att hon själv inte hade något ”case” mot Julian Assange, hon skulle bara följa med för att stödja Sofia när hon gick till polisen. I dokumenten framgick dock att även Anna Ardin, i motsats till vad hon sagt, också hade ett case mot Assange, och personligen gjort en polisanmälan. Det hela började bli förbryllande.

Källa:https://newsvoice.se/2019/04/donald-bostrom-julian-assange/
På Donalds egen blog har detta nu tagits bort.
Vi efterlyste tidigt 2011 info från honom efter det att Fup:en läckte ut.
Han gick ut nu i April 2019 med denna info !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in