Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2015-10-18, 09:21
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Omotiverat absolut! Men från åklagarmyndighetens sida så är det motiverat genom att handlingarna visar deras totala inkompetens.

Frågan är om det inte är värre än så. De ska inte ha rätt att mörka information som det är ens rättighet att ta del av. Avsiktligt missbruk av sekretesskydd skulle kunna diagnosticeras som allvarligt tjänstefel snarare än "bara" en liten släng inkompetens.
Citera
2015-10-18, 09:47
Medlem
Fem år sen: Måndagen den 18/10 2010

JA vägrades uppehålls- och arbetstillstånd i Sverige.

Detta skriver bland annat SvD och Expressen.

Gunilla Wikström på Migrationsverket var handledare och uttalar sig att hon av av sekretesskäl inte kan tala om av vilken orsak han fick avslag och vill ej heller tala om vilka grund JA anfört i sin ansökan.

Ansökan kom in den 18/8. Den 31/8 sades det från Migrationsverket att man bett JA att komplettera ansökan med något, och att ärendet sedan skulle avgöras "så fort som möjligt". Vad det var för kompletterande uppgift som behövdes och när han lämnade in den vet jag inte. Om någon har begärt ut så mycket handlingar från möjligt om detta från Migrationsverket vet jag inte, men jag tror det skulle kunna vara intressant att se något om hur turerna gick.

I SvD:s artikel står även att åklagarmyndigheten säger att "utredningen är relativt långt gången, men att det återstår ett fåtal utredningsåtgärder" och att det inte är klart om JA befinner sig i Sverige.
Citera
2015-10-18, 11:20
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Ja du är verkligen rätt person att svänga dig med ord som "sanningen".

Tror du att det som Inrikes-departementet, Utrikes-departementet , Justitie-departementet , Åklagarmyndigheten, Ambassad- tjänstemän och dess likhet på Ecuadors sida, håller på och förhandlar fram även det är "dimridåer". Du som ingår i Marianne Nys kader av medlöpare och statsmegafoner, verkar mer konspiratorisk än någon annan i tråden.

Det är väl knappast konspiratoriskt att sakligt konstatera att JA gjort allt för att hålla sig undan rättvisan, inklusive att undvika förhör på ambassaden. Att delar av denna obstruktion görs i samarbete med Ecuador är väl också tämligen uppenbart och föga konspiratoriskt.

Det senaste om att han förväntar sig fri lejd för magnetröntgen och sen få komma tillbaka till den ombyggda damtoaletten på ambassaden är bara för mycket. Nånting är allvarligt fel med omdömet och verklighetsuppfattningen från JA:s sida. Hans kader av advokater borde av etiska skäl sluta dansa efter hans pipa och kräva att han ger upp sin vistelse på ambassaden omedelbart. Jag förstår inte hur man som advokat kan driva en sådan absurd linje på uppdrag av JA och gå till jobbet med hedern i behåll. Skäms!
Citera
2015-10-18, 11:53
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Gemensamma nämnaren stavas Esrange.
Denna satellit station utanför Kiruna är reläpunkt för alla de fjärrstyrda "drones" som bombar nere i Afghanistan och andra länder runt mellanöstern. Förklaringen är ganska enkel, gubbarna i USA sitter i AC-kylda containers i Nevada, deras antenner och satelliter kan inte nå Afghanistan/Mellanöstern, därför behövs en relästation, denna station finns i Sverige. Förutom att reläa bombkommandon har Esrange också intimt samarbete med NATO, därav köper de in billiga raketer som tack för hjälpen för div tekniska experiment i stratosfären, och generalstaben på Östermalm har flera direkta linor till Kiruna liksom Ekerö /FRA som betjänar Maryland med div avlyssningar åt NSA.

Eftersom videon med attack-helikoptrarna läckte ut, bör också det finnas ljudfiler från trafik till bombkommandot under samma tidsperiod, som ev kan härröra till Sveriges insatser.

Borde dyka upp lite mer kring kopplingen och turerna i samband med detta snart.
Citera
2015-10-18, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Det är väl knappast konspiratoriskt att sakligt konstatera att JA gjort allt för att hålla sig undan rättvisan, inklusive att undvika förhör på ambassaden. Att delar av denna obstruktion görs i samarbete med Ecuador är väl också tämligen uppenbart och föga konspiratoriskt.

Det senaste om att han förväntar sig fri lejd för magnetröntgen och sen få komma tillbaka till den ombyggda damtoaletten på ambassaden är bara för mycket. Nånting är allvarligt fel med omdömet och verklighetsuppfattningen från JA:s sida. Hans kader av advokater borde av etiska skäl sluta dansa efter hans pipa och kräva att han ger upp sin vistelse på ambassaden omedelbart. Jag förstår inte hur man som advokat kan driva en sådan absurd linje på uppdrag av JA och gå till jobbet med hedern i behåll. Skäms!

Nu är det dags för referenser igen. När har du någonsin varit saklig? Möjligtvis att jag missat några av dina inlägg men av de jag läst har jag inte sett ett spår av saklighet.

Anstränger du dig det minsta så ser du att Sverige tar 2 veckor på sig för att legalisera sina egna dokument. Man kräver att Ecuador ska göra samma process + en del till på en dag. Skäms! Ja, det hade jag gjort om jag var dig.

Edit: Att säga att Ecuador fick en hel dag på sig är att vara överdrivet generös. Det framgår tydligt att Marianne Ny ville ha ett okey redan innan Ecuador ens fått dokumenten. Skulle du försöka vara saklig så skulle du ta upp det enda det finns saklig grund till, nämligen att Marianne Ny m.fl gjort det helt omöjligt för Ecuador att kunna godkänna ett förhör innan förhöret var tänkt att äga rum.
Senast redigerad av guaponi 2015-10-18 kl. 19:15.
Citera
2015-10-18, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Frågan är om det inte är värre än så. De ska inte ha rätt att mörka information som det är ens rättighet att ta del av. Avsiktligt missbruk av sekretesskydd skulle kunna diagnosticeras som allvarligt tjänstefel snarare än "bara" en liten släng inkompetens.

Jag syftade inte på att inkompetensen bestod i att censurera utan att censureringen skett pga att man velat dölja sin inkompetens(och även vad man bör kunna definiera som tjänstefel). Allt för att skydda sig själva. Givetvis så borde det beivras när man censurerar utan giltiga skäl. Den delen är närmare brottslig handling än inkompetens.
Citera
2015-10-19, 10:30
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Jag syftade inte på att inkompetensen bestod i att censurera utan att censureringen skett pga att man velat dölja sin inkompetens(och även vad man bör kunna definiera som tjänstefel). Allt för att skydda sig själva. Givetvis så borde det beivras när man censurerar utan giltiga skäl. Den delen är närmare brottslig handling än inkompetens.

Så sant, jag läste slarvigt. Sista frasen "handlingarna visar deras totala inkompetens" är dubbelt sann. Handlingen att övercencurera handlingarna kan tolkas som inkompetens eller brott. Gissar att Marianne är kapabel till både och.
Senast redigerad av outoftheblue 2015-10-19 kl. 10:36.
Citera
2015-10-19, 11:33
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så sant, jag läste slarvigt. Sista frasen "handlingarna visar deras totala inkompetens" är dubbelt sann. Handlingen att övercencurera handlingarna kan tolkas som inkompetens eller brott. Gissar att Marianne är kapabel till både och.
Ok

Vem har modet att anmäla?
Citera
2015-10-19, 12:42
Medlem
hoppsanns avatar
Bra artikel om att det var "Crown Prosecution Service" i London som uppmanade den svenska åklagaren att inte förhöra Assange i England. Jag hittar inget datum på artikeln men den verkar relativt ny.

Det är bra att italienska tidningar försöker gräva lite när svenska tidningar inte gör det. Artikeln är på engelska.

http://espresso.repubblica.it/internazionale/2015/10/16/news/five-years-confined-new-foia-documents-shed-light-on-the-julian-assange-case-1.235129?refresh_ce
Citera
2015-10-19, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Bra artikel om att det var "Crown Prosecution Service" i London som uppmanade den svenska åklagaren att inte förhöra Assange i England. Jag hittar inget datum på artikeln men den verkar relativt ny.

Det är bra att italienska tidningar försöker gräva lite när svenska tidningar inte gör det. Artikeln är på engelska.

http://espresso.repubblica.it/internazionale/2015/10/16/news/five-years-confined-new-foia-documents-shed-light-on-the-julian-assange-case-1.235129?refresh_ce

Citat:
Two things are interesting in this email exchange between the Crown Prosecution Service' lawyer and the Swedish prosecutors: Paul Close uses the word “defendant” in referring to Assange, a term which under English law indicates an individual who has already been charged with a crime, whereas in January 2011 the WikiLeaks' founder had not been charged, nor has he been charged with a crime in the last five years. In addition, Close claims that the Swedish prosecutors already intended to bring Julian Assange to trial, even before any questioning had taken place.

Close menar att Assange är åtalad och ska ställas inför rätta. Märkligt.
Citera
2015-10-19, 14:23
Medlem
Kattafankens avatar
http://m.espresso.repubblica.it/internazionale/2015/10/16/news/five-years-confined-new-foia-documents-shed-light-on-the-julian-assange-case-1.235129

Citat:
Two weeks after these comments, January 25th 2011, Paul Close is even more straightforward with the Swedish prosecutors: «My earlier advice remains, that in my view it would not be prudent for the Swedish authorities to try to interview the defendant in the UK». «Any attempt to interview him under strict Swedish law”, Close continues, «would invariably be fraught with problems». He therefore concludes: «Thus I suggest you interview him only on his surrender to Sweden and in accordance with the Swedish law. As we have discussed your prosecution is well based on the existing evidence and is sufficient to proceed to trial, which is the prosecution's intention». The following couple of paragraphs of this email were censored and not released under the Foia.

alltså ger UK rådet - ett starkt råd - att inte förhöra ssange i London. wtf?
Citera
2015-10-19, 15:24
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentatonic

Close menar att Assange är åtalad och ska ställas inför rätta. Märkligt.

Ja, det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in