Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-08-21, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcfrog
Rickard Falkvinge från piratpartiet verkar två sina händer nu

"vi känner inte människan"

Funktionärsbrev 2010-08-21: Assange anhållen för våldtäkt - idag, 06:38
Godmorgon kollegor,

vissa mornar börjar speciellare än andra. Som ni alla vet kom vi överens i förra veckan om att hjälpa WikiLeaks, vilket fick mycket medieutrymme. Nu på morgonen går Expressen ut med nyheten om att WikiLeaks talesperson Julian Assange är anhållen i sin frånvaro, misstänkt för våldtäkt. TT ringde mig också 0545 och bekräftade att storyn stämmer. Det är alltså inte bara Expressen.

Jag ber alla att vara extremt försiktiga i den här frågan och hålla två väldigt viktiga saker i huvudet:

- Vi kan och bör inte föregripa en rättegång. Vi ska inte ens antyda om han är skyldig eller oskyldig, vare sig internt eller externt. Om någon frågar, så svarar vi att det är ett allvarligt brott som han anklagas för, men att vi inte har grund för att spekulera i skuldfrågan och föregripa rättsprocessen.

- Det är inte Assange som vi hjälper. Vi känner inte människan. Organisationen Piratpartiet hjälper organisationen WikiLeaks, och det på goda ideologiska grunder. Om organisationen WikiLeaks har problem med en av sina medarbetare, så är det de som måste lösa det, och inte vi. Den främsta kontakten mellan WL och PP har varit mellan deras och våra tekniker, och inte med Assange.

Mer information allteftersom den blir tillgänglig.

Rick

Hur tvår de sina händer? Det han säger är ju sant - de känner inte människan... att stötta eller säga han är skyldig vore ju rätt fel väg att gå. Nu vill de bara invänta en rättegång.
Citera
2010-08-21, 08:12
Medlem
Det här påminner om våldtäktsfallet i norrland som blev en riksnyhet i våras. Jag minns inte exakt var det var, men någonstans utanför sundsvall var det va? Flicka i 15-årsåldern anmäler pojke för våldtäkt på skolans toalett. Alla i den lilla byn trodde att våldtäktsmannen var ett offer för flickans lögner bara för att allmänhetens bild av pojken inte överensstämde med deras bild av en våldtäktsman. De flesta slöt upp bakom killen. Likadant i detta fallet.

Varför skulle kvinnorna ljuga? Varför skulle Falkvinge gå ut med ett brev om att de inte känner honom? Om det stämmer att han våldtagit de båda svenska tjejerna så är det nog inte första gången tyvärr, och i så fall så har nog rykten florerat inom kretsarna.

Och ska man se det krasst, varför skulle inte assange kunna våldta kvinnor? Det är inte första gången en man med stor auktoritet och maktposition utnyttjar den på kvinnor.
Citera
2010-08-21, 08:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Hur tvår de sina händer? Det han säger är ju sant - de känner inte människan... att stötta eller säga han är skyldig vore ju rätt fel väg att gå. Nu vill de bara invänta en rättegång.

Varför vill de vänta in en rättegång? Tror de själva att han är skyldig? Han är inte ens häktad eller åtalad.
Citera
2010-08-21, 08:17
Medlem
Mycket konstigt att de nu helt plötsligt går ut med namn m.m. när han bara är misstänkt. När det är en blatte som är misstänkt så skriver de aldrig ut namnet.

För övrigt så tror jag han är oskyldig, det kommer alldeles för lägligt.
Citera
2010-08-21, 08:19
Medlem
Jag betvivlar trovärdigheten i våldtäktsanklagelserna mot Wikileaks grundare. Däremot blir jag inte det minsta förvånad att denna typ av anklagelser kommer just nu. Wikileaks avslöjanden om USAs krig i mellanöstern är extremt obekväma för USA.

Citera
2010-08-21, 08:19
Medlem
KnutteKragballes avatar
Citat:
Expressen var inte först med detta utan TT.

Vilken tid gick TT ut med nyheten?

Känns rätt underligt att Julian Assange skulle begå inte en utan TVÅ våldtäkter i Sverige som i stort sett är det enda land som givit honom en fristad.

Att sedan bara Expressen går ut med detta gör inte direkt att nyheten känns helt rumsren.
Senast redigerad av KnutteKragballe 2010-08-21 kl. 08:22.
Citera
2010-08-21, 08:23
Medlem
Citat:
Varför vill de vänta in en rättegång? Tror de själva att han är skyldig? Han är inte ens häktad eller åtalad.

Mmm, sant ändå det - oskyldig till motsatsen bevisats... eller om man "vet" nåt...
Citera
2010-08-21, 08:28
Medlem
Voltecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnutteKragballe
Vilken tid gick TT ut med nyheten?

Känns rätt underligt att Julian Assange skulle begå inte en utan TVÅ våldtäkter i Sverige som i stort sett är det enda land som givit honom en fristad.

Att sedan bara Expressen går ut med detta gör inte direkt att nyheten känns helt rumsren.

Expressen blir väl glad ifall Aftonbladet blir mindre trovärdig som tidning och deras källor är våldtäktsmän
Citera
2010-08-21, 08:28
Bannlyst
Någon som vet vad Julian Assange heter egentligen?
Citera
2010-08-21, 08:29
Medlem
Men det mest förvånande är väl inte att de andra avvaktar lite, det mest uppseendeväckande måte väl ändå vara att de går ut så hårt med namnet på Expressen. De måste ju vara väldigt säkra.
Citera
2010-08-21, 08:36
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empire
Klart suspekt. Av flera anledningar.

Det ligger ju helt rätt i tiden - USA kunde ju inte haft mer "tur" än att detta händer just nu?!

USA vet att de kommer inte åt J.A. med mindre än att de kör ett pushigt yttrandefrihets-diplomatiskt spel som kommer att få efterdyningar långt efter att fallet eventuellt är avslutat (läs: J.A. stängt ner sina servrar, eller åtminstone blivit tvingad att flytta dem från Sverige)

Smutskastning av viktiga personer är inget nytt. Inte i Sverige. Definitivt inte i USA.

De har inte så många andra sätt att komma åt honom än genom falska anklagelser.

Citat:
Jag skulle vilja göra en grundlig check av de här tjejernas bakgrund. Ekonomi, privatliv, umgänge o.s.v.

Det här är nog första gången jag håller med om att man bör göra en noggrann kontroll av brottsoffren.

Citat:
Detta caset kommer helt enkelt alldeles för lägligt, just nu.

Men, å andra sidan skulle det ju inte vara första gången en person i maktställning utnyttjat sin position....jag tänker närmast på polischefen G.L. Detta ska bli väldigt intressant att följa.
Det stämmer också. Men personer i maktställning skyddas ofta just av sin ställning, sina kontakter och kollegor. Därför kan de känna sig säkra. Jag tror inte att JA har ett särskilt stort skyddsnät i Sverige och jag tror inte han känner sig säker.

Det som nu är skumt är att Falkvinges kommentar är lite för avståndstagande och det gör mig mer misstänksam om att det kan vara sant. (Ungefär som i Littorin-fallet.) Omgivningens reaktioner säger rätt mycket. Vem har JA umgåtts med i Sverige? Ganska mycket med Piratpartiet kan man gissa. Hade de inte sett något misstänkt så hade de nog försvarat honom starkare.
Citera
2010-08-21, 08:36
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mighty^^
Mycket konstigt att de nu helt plötsligt går ut med namn m.m. när han bara är misstänkt. När det är en blatte som är misstänkt så skriver de aldrig ut namnet.

För övrigt så tror jag han är oskyldig, det kommer alldeles för lägligt.

Finns väl ett något större allmänintresse i att berätta att en av de just nu mest omskrivna och omdebatterade personerna är anhållen i sin frånvaro för våldtäkt än vad det skulle vara om Mustafa på Rosengård var det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in