Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2011-05-01, 16:35
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
En märklig sak är att det inte finns något datum för häktningsbeslutet i september. I alla andra fall finns exakta datum. Inte heller finns angivet vilka brottsmisstankar som ligger till grund för anhållan i september.

"September. Julian Assange anhålls i sin frånvaro".

http://www.aklagare.se/upload/Media/Nyheter/Kronologi%20Assange%20jan%2011.pdf

Vill man mörka exakt datum? Och måste man inte alltid ange brottsmisstanke vid beslut om anhållan?

Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Nej, jag tror att du har missuppfattat begreppen.

Åklagaren har rätt att anhålla (frihetsberöva) en misstänkt under högst 96 timmar.

Domstol har rätt att häkta (frihetsberöva) en på sannolika skäl misstänkt högst 14 dagar åt gången.

Alltså, det är skillnad på att frihetsberöva och frihetsberöva beroende på vilken funktions som gör det.

OK, tack för klargörande. Jag skrev häktade när jag borde skrivit anhöll i första meningen ovan.

Men frågan kvarstår. Varför finns inget datum för när anhållandet gjordes i september. Betyder det att det tagits upprepade beslut om anhållan, tex var fjärde dag? Var Assange i själva verket redan anhållen när Ny skickade SMS till Hurtig om att hon ville förhöra honom?
Citera
2011-05-01, 17:19
Medlem
Citat:
Intressant.

Men vilken sökmetod använde du? Klickade du på varenda beslutslänk och granskade beslutet?

Själv sökte jag bara under åklagare- och polisväsende" med sökorden "förhör" som jag antar endast träffar rubriken, men fick fram ett par helt irrelevanta beslut då de inte handlade om förhör utomlands.

Nu är det några månader sedan jag sökte, men jag tror jag kollade alla beslut med kritik under rubriken åklagare- och polisväsende.
Citera
2011-05-01, 17:22
Medlem
skarlockholmess avatar
Citat:
Jag kan väl säga att jag är verksam inom rättsväsendet och jag tror inte att jag överskattar någon genom att säga att något är "möjligt". Snarare är det väl ribban för högsta möjliga tvivel, beroende på hur man vrider och vänder på sakerna. ;-)

Jag är inte riktigt med där. Läste däremot Allan Camitztråden om hans maktfullkomlighet. Allt går att vända som man vill ha det. Vilket innebär att domare är mer politiska och ideologiska än strikt sakliga.
Citera
2011-05-01, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
OK, tack för klargörande. Jag skrev häktade när jag borde skrivit anhöll i första meningen ovan.

Men frågan kvarstår. Varför finns inget datum för när anhållandet gjordes i september. Betyder det att det tagits upprepade beslut om anhållan, tex var fjärde dag? Var Assange i själva verket redan anhållen när Ny skickade SMS till Hurtig om att hon ville förhöra honom?

Visst är det besynnerligt att datum inte anges. Det bör väl i alla fall ha varit efter det att MN på fråga av BH den 15 september förklarade att det inte förelåg hinder för JA att resa till Tyskland.
Citera
2011-05-01, 18:16
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuscana
Jag har på JO:s hemsida sökt sådant fall men har inte hittat något. Däremot ett fall från Trelleborg, 2536-2005, som gällt telefonförhör med en person i Spanien. Han var misstänkt för grov egenmäktighet med barn och häktad i sin frånvaro. Åklagaren i fråga ansåg sig inte ha någon skyldighet att anta hans erbjudande att höras på telefon men hade ändå gett en polis i uppdrag att höra honom på telefon. Vad JO kritiserade var att åklagaren inte varit mera energisk för att se till att telefonförhöret kom till stånd. Om det är detta JO-fall MN åsyftar ser det onekligen ut som en bluff från hennes sida. Men JO publicerar inte alla sina beslut, så det kan inte uteslutas att det finns något beslut som säger att telefonförhör med någon utom riket inte får ske. Men nog vore det bra konstigt med tanke på att det finns regler som uttryckligen tillåter det. Dessutom är det ju litet intressant att MN, vad jag sett, aldrig i svenska media påstått att JO skulle ha sagt att det är olagligt att använda telefonförhör med någon som befinner sig utomlands.

Kan man inte ställa en direkt fråga till JO (via epost t.ex.)?
Citera
2011-05-01, 18:58
Medlem
Therons avatar
Citat:
Tuscana är mer lagklok än vad jag är, men jag passar på att säga att den formella beslutsformuleringen från Svea hovrätt är standard och följer direkt av lagtext. Den materiella bedömningen lyser alltså helt med sin frånvaro.

Det var därför Tuscana kallade beslutet för "intetsägande".
Med andra ord, intetsägande svenska myndighetsbeslut som ödelägger människors liv och ingen vill ta något som helst ansvar för? Jag har träffat flera som har farit mycket illa och fått sina liv ödelagda pga det och de är inte ens i närheten så känd som JA. Vi har även kammaråklagaren Stefan Holmlin som tog sitt liv efter en kamp med med sina kollegor och rättvisan som han vann till slut. Men vad återstod därefter av hans liv? Ett samhälle som bygger på att några trampar på andra känns inte okey oavsett vem.

Off-topic: Igår kikade jag igenom bildbevis och förstahandsuppgifter om ett massmord. Det var en lantbrukare som hade hårdbesprutat sina åkrar och alla öringar i en bäck dog tämligen omgående likaväl som alla bin hos en biodlande granne till lantbrukaren gjorde. Utsläppsnivån av det godkända bekämpningsmedlet låg inom det tillåtna och inga fel hade begåtts. Jag vet inte om det blåste höger- eller vänstervindar den ödesdigra dagen. Blev förbannad över att det tydligen finns folk inom myndigheter som inte verkar kunna tänka längre än sin egen näsa. Men det kanske inte behövs? Systemfel är det.
Citera
2011-05-01, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Kan man inte ställa en direkt fråga till JO (via epost t.ex.)?

Man kan också ställa en fråga direkt till Marianne Ny. Vad är diarienumret för det JO-beslut hon åberopar i intervjun med Time? Sådant har hon skyldighet att föra anteckningar om, anteckningar som i princip är offentlig handling.
Senast redigerad av Aleksanterinkatu 2011-05-01 kl. 19:43.
Citera
2011-05-01, 19:26
Medlem
Jan Guillous artikel i Aftonbladet: "Julian Assange – ett litet äckel utan principer" http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article12926443.ab

ger mig följande tankar;

Det Jan Guillou skriver om Julian Assange säger mycket mer om Jan Guillou än det säger om Julian Assange.

Denna artikel sätter ord på många av mina tankar i detta fall:
http://www.fjardeinternationalen.se/blog/2011/04/27/har-jan-guillou-fatt-fnatt/

Citera
2011-05-01, 19:42
Medlem
För dem som fortfarande inte vet att Wikileaks donerat pengar (15.100 USD) och gett moralisk och publicistisk support till Bradley Manning, här är ett pressmeddelande ifrån en representant för Bradley Manning Support Network:

http://wlcentral.org/node/922

WikiLeaks fulfills pledge to support accused whistle-blower Bradley Manning
Providence, RI, January 13, 2011 -- On Monday, WikiLeaks fulfilled its pledge to contribute toward the legal defense of accused whistleblower Bradley Manning by transferring $15,100 to the legal trust account of Manning's attorney. WikiLeaks publicly solicited donations specifically for the expenses of Manning's legal defense following his arrest in May 2010.

In light of WikiLeaks' current fiscal challenges -- due in large part to the shameful actions of Visa, MasterCard and PayPal in cutting off services to WikiLeaks at the behest of the US government -- the Bradley Manning Support Network commends WikiLeaks for their contribution at this time. "This donation from WikiLeaks is vital to our efforts to ensure Bradley receives a fair, open trial," says founder and steering committee member Mike Gogulski.

The Support Network does not name donors as a matter of course. However, WikiLeaks' pledge and anticipated contribution have been a matter of public record and ongoing interest. This contribution by WikiLeaks brings the total funds raised and transferred to Bradley's civilian legal defense team, led by attorney David Coombs, to over $100,000. The minimum amount necessary to mount a vigorous defense for Bradley Manning is estimated to be $115,000.

Having funded nearly the entire legal bill months prior to court-martial, the Support Network is now turning its efforts to broadening a public education campaign regarding the charges against Bradley as well as the inhumane conditions that he currently endures in confinement at the brig in Quantico, Virginia. The issues at hand include government transparency, online freedom of expression, the content of the leaked materials in question and the urgency of bringing an end to America’s wars of occupation.

===========================
PS: NYT hjälpte inte Daniel Ellsberg öht - varken 1 penny för försvar eller politiskt/moraliskt - trots att NYT var helt säker på att Ellsberg var deras källa, vilket WL inte vet öht. Trots att WL alltså inte vet, hjälper man ändå på alla möjliga upptänkliga sätt: PR-mässigt, finansiellt, i intervjuer, på Twitter, deltar i kampanjer.

När det gäller JA/WL:s eget försvar har ingen av alla av WL:s partners hjälpt en skit. Istället backstabbar man deras stora finansiella ATM - JA/WL - å det grövsta genom att skriva smädartiklar, cashar in på smädböcker, sålda filmrättigheter och högre lösnummerförsäljning. Ingen av WL:s partner har hittills donerat en krona till varken WL eller JA:s försvar. Skamligt.
Senast redigerad av flashback979 2011-05-01 kl. 19:51.
Citera
2011-05-01, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu
Citat:

Hur som helst bor Camitz numera på Sandhamnsgatan på Gärdet, i samma hus och på samma våning som sin syster som också är domare ! Fast här handlar det om Attunda tingsrätt som är belägen mycket nära bostaden. Undrar om hennes domslut håller samma kvalitet som broderns och om det i så fall är något som ligger i släkten.

https://www.flashback.org/sp20580207

Attunda Tingsrätt ligger i Sollentuna. Sandhamnsgatan ligger innanför tullarna på Gärdet. Relevans?
Citera
2011-05-01, 21:10
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:

Alltså, det är skillnad på att frihetsberöva och frihetsberöva beroende på vilken funktions som gör det.
Ja, men det har jag lärt mig är bara en lokal sanning. Den har intet värde internationellt. Jag försöker så mycket som möjligt, numera, ignorera den grönköpingsmässiga fenomenologin.

Sverige har alltså ett med övriga Europa inkompatibelt system där att arrestera inte är att arrestera, att åtala inte är att åtala och att frihetsberöva egentligen är något helt annat. Men det är bara vi själva som går på det. Och det är bara svenska jurister som räknar det som kunskap att upprepa bedrägeriet. *)

*) Många galenskaper i Sverige skulle genast upphöra om människor faktiskt läste 1984!
Citera
2011-05-01, 21:35
Medlem
skarlockholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Ja, men det har jag lärt mig är bara en lokal sanning. Den har intet värde internationellt. Jag försöker så mycket som möjligt, numera, ignorera den grönköpingsmässiga fenomenologin.

Sverige har alltså ett med övriga Europa inkompatibelt system där att arrestera inte är att arrestera, att åtala inte är att åtala och att frihetsberöva egentligen är något helt annat. Men det är bara vi själva som går på det. Och det är bara svenska jurister som räknar det som kunskap att upprepa bedrägeriet. *)

*) Många galenskaper i Sverige skulle genast upphöra om människor faktiskt läste 1984!

Det gick ett program på SVT med namnet 'Krig för fred' (http://svtplay.se/v/2400204/dokumentarfilm/klipp__krig_for_fred_del_2). Den tillhör samma svenska vansinne. Anna Ardins bror ska enligt uppgift vara en av de fredsduvor vi sänt till Afghanistan för att bedriva fredsarbete med vapen i hand. Allt för att befria de stackars flickorna och kvinnorna. Att kriga för fred är att kriga. Inget annat.
Senast redigerad av skarlockholmes 2011-05-01 kl. 21:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in