Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-12-25, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
1. Är Prime inblandat i prataomdet-kampanjen? I så fall hur?

2. Vem läckte förundersökningen till brittisk press, och varför?

3. Finns det någon slags samordning mellan prataomdet-kampanjen och läckorna?

Håller med. Detta är mycket bra underrättelse frågeställningar som skulle leda till en betydligt klarare bild om de besvarades.
Citera
2010-12-25, 23:40
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f-boy
Karl Rove spåret handlar därför knappast om att USA anlitat Karl Rove utan om att neocons/republikanerna anlitat Karl Rove.

Det är förstås mer sannolikt än att han skulle jobba för Obama. Men man ska tänka på att amerikanarna har en lång tradition av att presidenten har monopol på utrikespolitiken. John Kerry fick t.ex. mycket skäll när han besökte Irak utan tillstånd från Bush.

Jag tror dessutom inte att det ligger i neocons/republikanernas intresse att hjälpa till, ombedda eller oombedda, med att få tag i Assange. Snarare tycker de nog att det är bra att Obama förödmjukas så länge som möjligt. Jämför med hur republikanerna i hemlighet stödde Iran i gisslandramat, så att gisslan inte skulle släppas innan Ronald Reagan besegrat Jimmy Carter.
Senast redigerad av Regulus 2010-12-25 kl. 23:44. Anledning: typo
Citera
2010-12-26, 00:04
Medlem
Citat:
Det är förstås mer sannolikt än att han skulle jobba för Obama. Men man ska tänka på att amerikanarna har en lång tradition av att presidenten har monopol på utrikespolitiken. John Kerry fick t.ex. mycket skäll när han besökte Irak utan tillstånd från Bush.

Jag tror dessutom inte att det ligger i neocons/republikanernas intresse att hjälpa till, ombedda eller oombedda, med att få tag i Assange. Snarare tycker de nog att det är bra att Obama förödmjukas så länge som möjligt. Jämför med hur republikanerna i hemlighet stödde Iran i gisslandramat, så att gisslan inte skulle släppas innan Ronald Reagan besegrat Jimmy Carter.

Det handlar inte om att hjälpa till. De försöker rädda sitt eget skinn helt enkelt. Obama har nästan inte förödmjukats alls hittills, Hillary Clinton har fått ta en smäll, men ingenting som läckt har varit ett problem för den politiska linje som Obama gick till val på. Däremot har en hel del lögner och backroom dealings som komprometterar neocons politiska linje kommit fram i ljuset.
Citera
2010-12-26, 00:19
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f-boy
Det handlar inte om att hjälpa till. De försöker rädda sitt eget skinn helt enkelt. Obama har nästan inte förödmjukats alls hittills, Hillary Clinton har fått ta en smäll, men ingenting som läckt har varit ett problem för den politiska linje som Obama gick till val på. Däremot har en hel del lögner och backroom dealings som komprometterar neocons politiska linje kommit fram i ljuset.

Jag håller med om att republikanerna fått ta mycket stryk av Wikileaks. Men det är ju försent för dem att göra något åt det nu. När det gäller den politiska skadan om Assange fortsätter att gå fri tror jag däremot att den i första hand kommer att drabba Obama. Det är han som äger problemet nu (amerikanskt uttryck) precis som bankkrisen och kriget i Afganistan. Att Bush startade alltihop (och även skapade förutsättningen för cableleaks genom att centralisera underrättelsearbetet) spelar ingen roll i den amerikanska debatten. Folk har väldigt kort minne ...

Tillägg: det är inte heller någon större skillnad mellan Obamas och Bushs utrikespolitik. Att Obama gick till val på något annat är förstås sant. Men det är fortfarande neocons som styr. De var ju ursprungligen en falang inom det demokratiska partiet (anhängare till Henry Scoop Jackson) och många konservativa demokrater är fortfarande stöpta i samma slev. Det bästa exemplet är väl Hillary Clinton, som alltid röstat och argumenterat för krig i olika sammanhang.
Senast redigerad av Regulus 2010-12-26 kl. 00:39. Anledning: tillägg
Citera
2010-12-26, 00:51
Medlem
DanceBabys avatar
Ser att flera andra FB:are redan svarat på det mesta så de sakerna hoppar jag över.

Citat:
Jag är fortfarande skeptisk till det spåret, och jag tycker inte att något substantiellt tillkommit under de senaste dagarna. Om Rove vet vi:

1. Han besökte Sverige för två år sedan. Big deal. Möjligen visar det att moderaterna som bjöd in honom hade dåligt omdöme.

2. Han har kritiserat Assange. Säg den republikan som inte gjort det ...

3. Han känner MacCormack, som möjligen haft något slags uppdrag för Prime.

Som jag tidigare påpekat så är Karl Rove den sista människan på Jorden som den nuvarande USA-regeringen skulle ta hjälp av. Det är inte heller sannolikt att den svenska regeringen skulle anlita honom, med tanke på allt skäll som moderaterna fick för två år sedan. Om Rove är inblandad på något sätt så frilansar han. Men det finns inget som talar för det. Hela storyn bygger på en vild spekulation på skvallersitet Huffington Post. Och diskussionen här påminner just nu om den i GL-tråden. Mycket konspirationsteorier men lite substans.

1. Hans besök för två år sedan visar att han har bra kontakter med ledande politiker idag.

2. Tror inte det finns nån republikan som gillar Assange (undrar varför), från demokratiskt håll är det lite lugnare. Även om de givetvis måste spela med så man inte riskerar att bli anklagad för att vara opatriotisk. Om republikanerna skulle ge uppdraget till någon att driva en smutskampanj mot JA så skulle det alla gånger blir Karl Rove med tanke på hans meriter inom området samt kontakter i Sverige. Hans uppdrag åt moderaterna antar jag var helt frilans.

3.

Att ta ordet smutskampanj och namnet Karl Rove i samma mening tycker jag faktiskt inte är en konspirationsteori. Han har helt enkelt för mycket meriter på det området.

Citat:
Jag tror det vore mer fruktbart att fokusera på mer närliggande frågor än Karl Roves hypotetiska inblandning: Till exempel:

1. Är Prime inblandat i prataomdet-kampanjen? I så fall hur?

2. Vem läckte förundersökningen till brittisk press, och varför?

3. Finns det någon slags samordning mellan prataomdet-kampanjen och läckorna?

Min avsikt är inte att klanka på dem som jobbar med Rove-spåret, men jag tror alltså att man just i det fallet som amerikanarna brukar säga are barking up the wrong tree.

Håller med om att dessa frågor är det som bör arbetas med i första hand (även om jag tycker att Prime och Rove är under samma träd) p.g.a. att det borde gå att hitta mer fakta om detta. Att Erik Laakso både är broderskapare (som OldWolf nyligen påpekade) och primare är mycket intressant med den självklara kopplingen till AA. Kan detta vara "the missing link"?

Om det visar sig att Prime leder kampanjen mot JA så ligger Karl Rove överst på min lista över misstänkta uppdragsgivare med moderaterna/regeringen som god tvåa.
Citera
2010-12-26, 01:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanceBaby
Att ta ordet smutskampanj och namnet Karl Rove i samma mening tycker jag faktiskt inte är en konspirationsteori. Han har helt enkelt för mycket meriter på det området.

Det håller jag med om. Jag har aldrig ifrågasatt Roves vilja eller förmåga att ställa till fanstyg. Jag menade bara att det är osannolikt att han ligger bakom de twittrande feministernas kampanj.

Citat:
Håller med om att dessa frågor är det som bör arbetas med i första hand (även om jag tycker att Prime och Rove är under samma träd) p.g.a. att det borde gå att hitta mer fakta om detta. Att Erik Laakso både är broderskapare (som OldWolf nyligen påpekade) och primare är mycket intressant med den självklara kopplingen till AA. Kan detta vara "the missing link"?

Mycket intressant koppling.

Citat:
Om det visar sig att Prime leder kampanjen mot JA så ligger Karl Rove överst på min lista över misstänkta uppdragsgivare med moderaterna/regeringen som god tvåa.

Jag skulle väl snarare i så fall gissa på (s) garderat med CIA. Men frågan om Primes inblandning är central. Får vi bara svaret på den kommer nog många andra pusselbitar att falla på plats.
Citera
2010-12-26, 01:18
Medlem
Callass avatar
Jo, nu är det tydligen fler som reagerat på att Assange på sistone talat om hoten mot hans children (plural!).

Jag snubblade för en tid sedan över info som tyder på att JA har en dotter också, men valde då att inte dra uppmärksamhet till det lilla flickebarnet här på Flashback. Men nu verkar det surra så mycket om barnen ändå så... nu tycker jag att surret bör nämnas här också.

Två röster från fanciers-guild ikväll:
Citat:
On the Old IQ.org site there's a picture of a baby girl and the caption says something about it all being in the eyes-something that makes it seem like she's his daughter but there may have been an issue with it. The eyes do look very familiar...
Citat:
a blog post like that seems like it would def be a daughter, and would make him say 'children'.....but it could also be a niece or something, or just a really pretty baby... it might be true that she is his daughter, but if her/their identity isn't known [to his own son and to us obsessives] how are they receiving death threats?

his use of a plural word might be because there are others, but honestly i think it looks like a protective language choice to shift focus off of daniel. this way he gets to criticize the assholes bothering his son, exaggerate the issue, and deflect some attention.. it makes daniel seem like part of a group which i think is a little safer somehow.

http://julian-assange-fanciers-guild.tumblr.com/post/2441619722/christmas-julian-sez-all-i-want-for-christmas-is#disqus_thread

Den där sidan iq.org funkar visst inte för någon nuförtiden, så jag har inte sett den... men andra lär alltså ha gjort det, och de "minns" skriverier om en dotter född någon gång runt 2006.
Så Julle fick nog napp på den där annonsen på OK Cupid...

Edit: Här är alltså artikeln som fansen reagerade på.
Citat:
"I get death threats constantly. So do my lawyer and my children"
WikiLeaks founder talks exclusively to EL PAÍS about his time prison and the future he faces out in the open

http://www.elpais.com/articulo/english/I/get/death/threats/constantly/do/my/lawyer/and/my/children/elpepueng/20101220elpeng_4/Ten
(Det var för övrigt i en chatt i El Pais, för ca en månad sedan som jag också läste "children".)
Senast redigerad av Callas 2010-12-26 kl. 01:41.
Citera
2010-12-26, 01:21
Medlem
DanceBabys avatar
På Karl Roves hemsida så kan man se uppgifter om alla hans media framträdanden. Lustigt nog hittar jag inte detta framträdande:

http://www.youtube.com/watch?v=Lp8a8EWiWls

med titeln:
"Karl Rove Wants WikiLeaks 'Criminal' Julian Assange 'Hunted Down And Grabbed And Put On Trial"

Faktum är att jag inte hittar något om varken JA eller WL på hans hemsida.

Har vi med ännu än nätsuddare att göra? Kanske vill han tona ner sitt inblandning i härvan.
Citera
2010-12-26, 01:37
Medlem
DanceBabys avatar
Citat:
Det håller jag med om. Jag har aldrig ifrågasatt Roves vilja eller förmåga att ställa till fanstyg. Jag menade bara att det är osannolikt att han ligger bakom de twittrande feministernas kampanj.

Det är ju detta som varit så osannolikt från dag 1. Det har handlat om allt från ultraradikala feminister, sossar, moderater till hökar i W. DC. Men med en PR-byrå som uppenbarligen kan husera Niklas Nordström och Billy McCormac under samma tak blir det genast begripligt. För Prime spelar inte ideologi någon roll, det är bara olika saker att tjäna pengar på.

Jag tror inte Rove har nått med tvittrande feminister att göra. Han litar helt på att hans partikollega Billy vet hur man bäst löser "problemet". Han har bara vidarebefordrat ett uppdrag. Detaljerna fixar Billy.
Citera
2010-12-26, 01:42
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Två röster från fanciers-guild ikväll: On the Old IQ.org site there's a picture of a baby girl and the caption says something about it all being in the eyes-something that makes it seem like she's his daughter but there may have been an issue with it. The eyes do look very familiar...

Den där sidan iq.org funkar visst inte för någon nuförtiden, så jag har inte sett den...

http://iq.org.wstub.archive.org/#Thoseeyes
Citera
2010-12-26, 02:27
Medlem
apiipas avatar
Citat:
Som jag tidigare påpekat så är Karl Rove den sista människan på Jorden som den nuvarande USA-regeringen skulle ta hjälp av. Det är inte heller sannolikt att den svenska regeringen skulle anlita honom, med tanke på allt skäll som moderaterna fick för två år sedan. [/i].

Du kan läsa/se vad USAs regering tycker om WL och JA via vad vice president Joe Biden sagt
http://www.salon.com/news/opinion/glenn_greenwald/2010/12/18/wikileaks/index.html
http://www.youtube.com/watch?v=2tfQcZAKyY4

USA kan använda Rove som konsult pga hans kontakter med den svenska regeringen och oppositionen via Prime som även har ett New York-kontor. Svenska regeringen har nog inte anlitat Rove utan snarare att USA indirekt via Roves kontakter sätter press på Sverige och försöker skapa opposition mot JA via media i en s.k. smear campaign. Man trycker alltså på de rätta knapparna och låter aktörer som AA, CB, MN och andra feminister indirekt göra grovjobbet.
Citera
2010-12-26, 02:39
Medlem
Nickelodions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Här är alltså artikeln som fansen reagerade på.
Citat:

"I get death threats constantly. So do my lawyer and my children" WikiLeaks founder talks exclusively to EL PAÍS about his time prison and the future he faces out in the open http://www.elpais.com/articulo/english/I/get/death/threats/constantly/do/my/lawyer/and/my/children/elpepueng/20101220elpeng_4/Ten

Jag läste i den artikeln igen om den lika osannolika händelse, som när hans datorer försvann mellan Arlanda och Tyskland, nämligen den här nu när hans tand gick sönder under lunchen på Wandsworth-fängelset och han lindade in delarna i papper och lade i cellen. Sen efter rastningen vid återkomsten till cellen var tanden borta . 'Dyker väl upp på eBay' skojar Assange.

Men uppenbarligen har hans cell undersökts av fängelse/säkerhetspersonal medan han varit på rastgården och då har man hittat den trasiga tanden inslagen i lite papper - och har väl, verkar väl troligare än eBay-teorin, trott att det kunnat vara en cyanidgömma? Och därför tagit bort den för säkerhets skull ....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in