2010-08-20, 00:19
Medlem
trolololols avatar
Varifrån kommer den här termen "kulturberikare" från första början?
Citera
2010-08-20, 00:22
Bannlyst
Det är ganska simpelt.

Har du träffat på en turk någon gång? De vill att ni integrerar sig till deras kultur men det vill ni inte.
Det är kulturberikare. Man tar med sig sin kultur till Sverige.
Citera
2010-08-20, 00:23
Medlem
trolololols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonOfZeus
Det är ganska simpelt.

Har du träffat på en turk någon gång? De vill att ni integrerar sig till deras kultur men det vill ni inte.
Det är kulturberikare. Man tar med sig sin kultur till Sverige.
Jag fattar väl vad som menas, men var har uttrycket sitt ursprung? Jag tänkte att det kanske är någonting Mona Sahlin hittat på i någon debatt.
Citera
2010-08-20, 00:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trolololol
Jag fattar väl vad som menas, men var har uttrycket sitt ursprung? Jag tänkte att det kanske är någonting Mona Sahlin hittat på i någon debatt.
Ordet är främlingsfientligt, att Mona Muslim skulle ha sagt det är osannolikt.
Citera
2010-08-20, 00:27
Medlem
trolololols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonOfZeus
Ordet är främlingsfientligt, att Mona Muslim skulle ha sagt det är osannolikt.
Jag tycker det låter mer än sannolikt att Mona Sahlin skulle ha sagt någonting i stil med att "ökad invandring berikar den svenska kulturen" och att det var på den vägen.
Citera
2010-08-20, 00:31
Medlem
Det är ett sammansatt ord med ursprung från latinet.

Kultur kommer från latinska ordet cultura, som betyder odling.
Berik är en försvenskning av latinska ordet brevis, som enkelt förklarat innebär notvärde i mensuralnotskrift, motsvarar i modern notskrift dubbel helnot.
Are kommer från latinets ars som betyder konst.

Ordagranna meningen av ordet är odling av musik och konst, någon som odlar fram konst och musik. Därav kulturberikare, de odlar fram deras konst och musik.
Citera
2010-08-20, 01:00
Medlem
Sadgasms avatar
det är en ironisk benämning på MENA folket här på fb för att driva med pk etablissemangets syn på den "underbara" mångkulturen. För visst låter det finare att säga kulturberikare istället för våldtäktsman, hedersmördare eller pedofil?
Citera
2010-08-20, 01:05
Bannlyst
Citat:
Jag tycker det låter mer än sannolikt att Mona Sahlin skulle ha sagt någonting i stil med att "ökad invandring berikar den svenska kulturen" och att det var på den vägen.

Edit: Fattade fel.

Det är förmodligen precis som du säger och sedan snappades det upp av någon bloggare eller Flashbackare och på den vägen är det.
Senast redigerad av Straybullet 2010-08-20 kl. 01:10.
Citera
2010-08-20, 01:06
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Varifrån kommer den här termen "kulturberikare" från första början?

Kanske från Flashback?
Citera
2010-08-20, 02:10
Bannlyst
Sverigedemokraterna började andvända "kulturberikare"
Citera
2010-08-20, 02:40
Medlem
anders_judges avatar
Jag är rätt så säker på att termen myntades i PK-etablissemanget och sedan blev ett tacksamt ord att ironisera över till något invandrarkritiskt och som bonus blir man helt fredad från HMF för det kan väl knappast anses som missaktning att beskriva andra kulturer som berikande?

Vetefan var uttrycket first myntades men en kvalificerad gissning skulle vara att det kanske kom från det klassiska citet från Carl Rudbeck där han i en TV-debatt sjöng mångkulturens lov:

"Invandringen har gjort Sverige till ett mycket, mycket, bättre land än vad det var för 20 år sedan. Invandringen har öppnat gränserna, den har berikat kulturen, den har gjort Sverige till ett kulinarisk, intellektuellt och kulturellt sett mycket, mycket, bättre land."

Se också den snygga kontringen från Jonas De Geer runt 2:20 :

http://www.youtube.com/watch?v=pU2JQnPfZCs&feature=related
Senast redigerad av anders_judge 2010-08-20 kl. 02:46.
Citera
2010-08-20, 03:14
Medlem
bollen_1s avatar
Att invandring och invandrare berikar den svenska kulturen var ett mycket populärt uttryck runt år 2000. Det brukade nämnas överallt i dagstidningar och TV, av allt ifrån politikergrisar till mediahoror.

Ordet kulturberikare kommer därifrån och jag sitter och småskrattar lite åt ironin, när jag ser personer nämna att det är ett främlingsfientligt ord...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in