2010-08-19, 23:21
Medlem
stinky.123s avatar
Finns det någon här som kan tänkas jobba på bank och kan ge en liten fundering kring om vi kommer få ta lån till att köpa boende eller inte?

Min sambo har fast jobb. Tjänar ca 24000 i månaden.
Jag är mammaledig med vårat första gemensamma barn. Han har ett sen tidigare som han betalar underhåll till varje månad på 1000kr + har henne en helg i månaden.
Jag har inte fast jobb men vik och jag vet att jag kommer alltid få jobb, dock kanske det inte räcker för banken? Tjänar ca 18.000 i månaden när jag jobbar.
Vi har gemensamt ca 100.000 på banken.
Jag har ett csnlån på ca 70.000 annars har vi inga skulder eller lån.
Vi kan få borgenär av min mamma som äger två hus utan lån (ifall detta skulle behövas)

Vad tror ni? Skulle vi kunna få ett lånelöft till bostad? Trots ett helttidsbarn och ett som inte kostar så mkt + att jag ej har fast jobb?
Citera
2010-08-19, 23:34
Medlem
hm...senast jag ringde till swedbank och kollade..så var det att man behövde fast jobb 120 000 om året...mer vet jag inte..tyvärr..kanske lite onödigt att skriva då men
Citera
2010-08-19, 23:38
Medlem
Larsenhetens avatar
Klart ni får lånelåfte, kontaka er bank så får ni ett lånelöfte inom några dagar.
Hur mycket kan dock variera rätt mycket från en bank till en annan.
Däremot ska ju bankerna vara hårdare på kontantinsatsen numera. Minst 15 % vill dem att man betalar, och då kommer ni dessvärre inte så långt på 100 lök. Säg en villa för 3 millar, då är det ju 450lök i kontantinsats. Men nu sitter jag och spekulerar, kontakta er bank så får ni exakta svar.
Lycka till!
Citera
2010-08-19, 23:39
Medlem
Det är nog inga problem att få ett lånelöfte men frågan är på hur mycket.
Citera
2010-08-19, 23:42
Medlem
Japp, om du inte glömt något i beskrivningen så kommer ni att få lånelöfte.
Citera
2010-08-20, 08:43
Medlem
stinky.123s avatar
Tack för era svar.

Så....vilken bank är bäst tror ni? Har swedbank i vanliga fall men...
Citera
2010-08-20, 11:04
Medlem
För mig när jag nu köpt hus visade det sig att Swedbank var bäst för oss..vi fick betydligt mycket bättre ränta där efter lite förhandling (som man alltid måste göra med banken). Var möjligen Länsförsäkringar som kunde vara med och tävla.
Citera
2010-08-20, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
För mig när jag nu köpt hus visade det sig att Swedbank var bäst för oss..vi fick betydligt mycket bättre ränta där efter lite förhandling (som man alltid måste göra med banken). Var möjligen Länsförsäkringar som kunde vara med och tävla.
Hur la ni upp er förhandling med bankerna om räntan?
Citera
2010-08-21, 10:07
Medlem
Tja först gick vi till 3 olika banker och hörde med dem om vilka lån vi kunde få och vilka räntor de hade. När vi sedan gjort detta valde vi ut två som vi gillade bäst, där hade LF lägst ränta men vi såg lite mervärde i Swedbank så vi ringde och sa som det var att vi gillade dem och ville ha dem men tyvärr hade en annan bank betydligt bättre ränta, vi snackade lite fram o tillbaka sedan la vi på och hon ringde upp och erbjöd en ränta som var klart lägre än LF så vi tog det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in