2010-08-19, 22:43
Medlem
Hallå alla.

Jag står mellan valet att köpa en klass 1 eller 2 moped, men är osäker vilken ger faktiskt

mest fördelar.

Klass 1 (45km/h) / Klass 2 (25km/h)

du kommer snabbare fram / det tar dubbelt så lång tid
måste parkera i parkeringsplats eller tomt (vilket kan bli dyrt) / parkera typ var som helst
måste köra på ordentliga vägar / kan köras på cykelvägar och gena bättre

Om ni har något att kompletera eller kommentera på det jag har tagit upp så skriv gärna!

Vad tycker ni? Överväger fördelarna med en klass 1 moped över en klass 2? och varför, varför inte?
Citera
2010-08-19, 22:47
Medlem
Mossilurs avatar
Du får väl skjutsa vuxna på klass1, det får man inte på klass2.

Edit: Med en klass2 kan du köpa en riktig moped á 70-tal och framstå som kult jämfört med att köra eu-moppe som vuxen och framstå som efterbliven.

Vad ska du ha den till?
Senast redigerad av Mossilur 2010-08-19 kl. 22:50.
Citera
2010-08-19, 22:49
Medlem
Meeeeezt90s avatar
Köp en Klass 1, värdelöst med en klass 2.. det går för sakta.
Sen så är det sällan som polisen är ute och patrullerar på gångvägar så det är väl bara ta din klass1 och köra där ändå
Parkeringsproblemet löser du genom att chansa och hoppas att du slipper P-lisa!
Citera
2010-08-19, 22:51
Medlem
Pie021s avatar
du kan ta vilka vägar som helst med en 25 moppe och på så sätt kanske tjäna enormt inom bensin och tid men ska du längre sträckor och det inte finns så många vägar att välja mellan så är 45 moppe bättre
Citera
2010-08-19, 22:56
Medlem
Lingongrottas avatar
Du måste ta kort för klass 1 va? om du nu inte har körkort.

Nog får väl klass 2 gå fortare? Jag tror dom får gå 40. Jag hade en som gick 60km/h. Dålig acceleration men det dög.

Eller så trimmar du klass 2 bara, du har ju inga plåtar på den. Så ingen kan ju ta reg nummer eller nåt.
Citera
2010-08-19, 23:09
Medlem
Mossilurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingongrotta
Du måste ta kort för klass 1 va? om du nu inte har körkort.

Nog får väl klass 2 gå fortare? Jag tror dom får gå 40. Jag hade en som gick 60km/h. Dålig acceleration men det dög.

Eller så trimmar du klass 2 bara, du har ju inga plåtar på den. Så ingen kan ju ta reg nummer eller nåt.

En Zündapp eller push dakota går runt 45 orginal men man får ju bara köra 30 med dom och 25 med "nya" klass2 moppar. Det går dock sällan över 30 uppför.
Citera
2010-08-19, 23:23
Medlem
Lingongrottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mossilur
En Zündapp eller push dakota går runt 45 orginal men man får ju bara köra 30 med dom och 25 med "nya" klass2 moppar. Det går dock sällan över 30 uppför.

Aa, det stämmer säkert!
Citera
2010-08-20, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mossilur
Du får väl skjutsa vuxna på klass1, det får man inte på klass2.

Edit: Med en klass2 kan du köpa en riktig moped á 70-tal och framstå som kult jämfört med att köra eu-moppe som vuxen och framstå som efterbliven.

Vad ska du ha den till?

Bägge får ta passagerarare tror jag.
Citera
2010-08-20, 11:40
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pie021
du kan ta vilka vägar som helst med en 25 moppe och på så sätt kanske tjäna enormt inom bensin och tid men ska du längre sträckor och det inte finns så många vägar att välja mellan så är 45 moppe bättre
Exakt, ska man åka enbart i stan så fungerar det ju med en klass II. Men vissa vägar inne i städer får man ju inte köra klass II på heller och därför får man ta omvägar.
Jag hade en klass II för några år sedan, gick lika fort som en klass I. En PGO, dom verkar gå lite fortare än dom får redan från fabrik.
Citat:
Ursprungligen postat av corgrath
Bägge får ta passagerarare tror jag.
Om dom är byggda att ta passagerare (sittplats, fotstäd, nåt att hålla i sig i) så får som ta passagerare. Står även i typintyget för klass I om dom får det.
Citera
2010-08-20, 14:34
Medlem
Asgarvads avatar
KlassI-mopederna får man skjutsa vem man vill på, så länge man inte överskrider maxlasten, om moppens regbevis uppger att det finns plats för passagerare.
KlassII-mopederna har samma regler för passagerare som cyklar. Ett barn under 10 år om du själv fyllt 18.
Senast redigerad av Asgarvad 2010-08-20 kl. 14:37.
Citera
2010-08-20, 17:57
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
KlassI-mopederna får man skjutsa vem man vill på, så länge man inte överskrider maxlasten, om moppens regbevis uppger att det finns plats för passagerare.
KlassII-mopederna har samma regler för passagerare som cyklar. Ett barn under 10 år om du själv fyllt 18.

Två barn under 6 om man fyllt 18 och ett barn under 10 om man fyllt 15 är det väl.
Citera
2018-05-26, 18:40
Bannlyst
Beror på om du köper ny 25 moppe så är det inte värt det. 25 km/h cyklar du lätt vafan.

Köp en typ cresent copmact.. båd emin och min kompis gjort över 40 när vi körde. Förmodligen för att dom är så lätt.

Finns annnars många andra, om inte dom flesta äldre mopeder, som går en bra bit över tillåtna 30. Min yamaha dt gick 50 helt orginal.

Aldrig fattat riktigt varför man ska ha eu moppe. Du får ju såklart köra en äldre 30 moppe på vägen också så det är ingen skillnad där och på en eumoppe.
Med eumoppe måste du ta en jävla mass aomvägar för att komma till många ställen.

Exemel var när jag och min granne skulle till vår skola varje morgon. Vi startade samtidigt men jag var där dubbelt så fort eftersom hon var tvungen att köra på vägen medans jag bara tog cykelbanan raka vägen.

En gammal moppe är dessutom lättare att meka i samt håller bättre. Se bara till att köpa en i bra skick.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in