Jag har äntligen fått mina föräldrar att lämna sin 10 år gamla pc för en macmini (den nya)
De är överlyckliga, det tar inte en halvtimma att starta datorn, att betala en faktura tar inte 20 minuter etc. Allt är frid och fröjd, jag har till och med lärt dem hur man laddar ner och och kollar svt play, de har fått tillgång till en 3 tb server med all film och dokumentär de kan vilja ha.
Allt är perfekt mao
Men jag har ett problem, i mitt kittande har jag velat göra allt så smooth som möjligt för dem. De har macen ständigt kopplat till tvn för att inte krångla till det (via hdmi) och skärmen via dvi. Mitt problem består av att ljudet just nu går antingen via mac (inbyggda högtalare) eller hdmi till tvn, alltså måste de antingen ändra den inställningen (inte krångligt tycker ni, men de är hopplösa 40talister...

)
Går det att få datorn att fatta vilken skärm man kollar på, så att jag när jag drar över ett videofönster till tvn då får ljudet dit, enkelt sett så att dataljudet går via datorn och "TV"ljudet går via tvn?
använder vlc till allt om det gör någon skillnad. hoppas ni förstår vad jag menar..