Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-08-19, 19:56
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Hej,

Jag har fått ett jävligt störande problem. När jag varit ansluten till en share och datorn gått i viloläge, så kan jag inte längre ansluta till sharen. Jag måste logga in och ut för att kunna göra detta MEN.

När jag loggar ut och in så försvinner allt annat från "uppe till höger" förutom spotlight, ingen klocka, batteri mätare osv. Och när jag stänger av min MB efter detta så vägrar OSX att avsluta, jag måste tvångsavsluta.

Vad fan kan vara fel?
Citera
2010-08-19, 21:10
Medlem
tzjs avatar
Har du flera konton på datorn Abe?

Prova att göra en säker start och se om det löser några problem. Men dina ikoner "uppe till höger" borde fan inte försvinna....

Angående sharen så kan du istället föra att logga ut göra så här: ejecta sharen och anslut till den på nytt genom att trycka sevärdhet och K.

Try it and experience it.
Citera
2010-08-19, 21:12
Medlem
systems avatar
Mina menyikoner försvann en gång på 10.3, inte ville de komma fram efter omstart heller.
Jag loggade då in på ett annat konto (som jag skapade för sakens skull) och sedan tillbaka. Då funkade det igen.
Senast redigerad av system 2010-08-19 kl. 21:20.
Citera
2010-08-19, 21:16
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Mina menyikoner försvann en gång på 10.3, inte ville de komma fram efter omstart heller.
Jag loggade då inte på ett annat konto (som jag skapade för sakens skull) och sedan tillbaka. Då funkade det igen.

Huh?

Du loggade väl på det andra kontot menar du väl system? Annars kan du inte ha loggat tillbaka. Eller så får du förklara för mig som har svårt med det mesta här i livet hahahaha!

Inget illa menat system!
Senast redigerad av tzj 2010-08-19 kl. 21:18.
Citera
2010-08-19, 21:20
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag loggade då in på ett annat konto (som jag skapade för sakens skull) och sedan tillbaka. Då funkade det igen.

Edit: –”te”

Så dumt.
Citera
2010-08-19, 21:32
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Reparerade skrivbehörigheter och lite annat, skall kolla om det löser sig. Men skumt är det.

Det jobbiga är att OSX vägrar stänga av.
Citera
2010-08-19, 21:39
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln

Jag hade det problemet i vintras. Jag blev förbannad. Jag gjorde så här:

Stängde av via äpplemenyn som vanligt. Väntade sedan tills datorn stängde av. Det tog 23 minuter. Efter det fungerade en vanlig avstängning utan problem.

Är det någon som har koll om varje användare har en egen plist-fil?
Citera
2010-08-19, 21:47
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Reparerade skrivbehörigheter och lite annat, skall kolla om det löser sig. Men skumt är det.

Gör en säker start (shift nedtryckt under uppstart), för att kontrollera och reparera filsystemet och tömma fontcachen. Starta därefter om som vanligt.
Citera
2010-08-19, 22:07
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Jag hade det problemet i vintras. Jag blev förbannad. Jag gjorde så här:

Stängde av via äpplemenyn som vanligt. Väntade sedan tills datorn stängde av. Det tog 23 minuter. Efter det fungerade en vanlig avstängning utan problem.

Är det någon som har koll om varje användare har en egen plist-fil?

Ingen aning faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Gör en säker start (shift nedtryckt under uppstart), för att kontrollera och reparera filsystemet och tömma fontcachen. Starta därefter om som vanligt.

Får göra det imon, orkar inte pilla med datorn mer än slösurfa längre idag. Men tack för tipset!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in