2010-08-19, 17:41
Medlem
Hej

Någon försökte sno min VW LT31 häromnatten. Hon/han/den/det/dom tjuvkopplade, kom två meter och lämnade sedan fanskapet mitt i gatan. Inte så kul, men tack och lov inte så stor skada skedd verkar det som.

Dock fattar jag inte hur man ska koppla ihop kablarna. Dom e färgade - en röd, en rödsvart, en svart och en svartgul. Men där kontakterna ska fästas under låset finns inga färger. Det står en bokstav/siffra vid varje fäste men det hjälper inte eftersom kablarna inte verkar vara märkta.

Finns även en lös plastbit med kanaler som kablarna ska gå genom. Även där står koderna, dock inga färger där heller.

Har laddat upp lite bilder och hoppas någon kunnig kan hjälpa mig!

http://img294.imageshack.us/gal.php?g=kablar1.jpg

http://img227.imageshack.us/gal.php?g=kontaktfste.jpg
Citera
2010-08-19, 17:51
Medlem
morkfromorks avatar
Finns det inte elschema i instruktionsboken? prova annars tanka hem/köpa en haynes mekbok.
Citera
2010-08-19, 18:02
Medlem
Har ingen instruktionsbok... Tror inte det finns någon att beställa heller, har letat på nätet tidigare.
Citera
2010-08-19, 18:05
Medlem
Jo jag hittade en i Haynes-butiken nu (http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&produ ctId=13251&langId=-1)

Men jag har inte tid att beställa en sån... Måste köra med bilen...

EDIT: Dessutom är den OUT OF STOCK...
Senast redigerad av mnemanic 2010-08-19 kl. 18:38.
Citera
2010-08-19, 18:38
Medlem
hottentots avatar
30= ström från batteriet till tändningslåset
15= ström från tändningslåset till tändspolen
50= till startmotorn
x= till radio m.m aka radioläget

Helt superhundra är jag inte men det borde va enligt min beskrivning så nu är det bara att mäta vilka kablar som går vart eller ska jag gissa där också?
Citera
2010-08-19, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hottentot
30= ström från batteriet till tändningslåset
15= ström från tändningslåset till tändspolen
50= till startmotorn
x= till radio m.m aka radioläget

Helt superhundra är jag inte men det borde va enligt min beskrivning så nu är det bara att mäta vilka kablar som går vart eller ska jag gissa där också?

Jag kan mäta men du får gärna gissa... Men alltså är du inte hundra så vete fan om jag vågar testa ändå....

Men jag e fett tacksam för din hjälp. Kanske om någon mer tror samma sak att jag vågar försöka.
Citera
2010-08-19, 18:51
Medlem
Avva66s avatar
Det värsta som kan hända är att säkringarna ryker,
bara att testa.
Men det är fler stift än kablar va? Kolla på stiften
om dom ser orörda ut, då ska dom inte sitta där i alla fall.

hottentot tror jag har rätt, i alla fall btrf startmotorn.
Citera
2010-08-19, 18:56
Medlem
Jo där är fler stift än kablar och det framgår av storleken på stiften vilka tre som inte ska användas (de mindre stiften).... Men det är fortfarande 4 kablar och 4 stift så det hjälper ju inte så långt...
Men nu börjar vi komma någon vart i alla fall...
Citera
2010-08-19, 18:58
Medlem
hottentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnemanic
Jag kan mäta men du får gärna gissa... Men alltså är du inte hundra så vete fan om jag vågar testa ändå....

Men jag e fett tacksam för din hjälp. Kanske om någon mer tror samma sak att jag vågar försöka.

Den stora (om den är grövst) röda= 30
Röd/svart= 15
Dom två svarta= X
Gul/svart= 50

Det här är jag inte alls säker på men det förefaller logiskt i min värld att det skulle va dom färgarna till dom kontaktstyckena.
Citera
2010-08-19, 19:17
Medlem
Ok, ska försöka med detta. Kan ju dubbelkolla vart kablarna går - men du är alltså nästan helt säker på koderna eller?

Tusen tack!
Citera
2010-08-19, 19:34
Medlem
hottentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnemanic
Ok, ska försöka med detta. Kan ju dubbelkolla vart kablarna går - men du är alltså nästan helt säker på koderna eller?

Tusen tack!

Är det samma koder som i äldre bilar (vilket är riktigt troligt) så är jag till 95% säker att koderna är rätt, X vet jag inte men kan inte tänka mig att det skulle kunna va något annat än radioläget om du inte har mer kablar.

Färgerna brukar va lite olika men den grövsta kabeln (oftast enfärgad röd) kommer från batteriet, kabeln med samma färg som +:en men med en rand ska troligtvis till tändspolen, startmotorn behöver vanligtvis bara en kabel och borde då va den svart/gula, då blir det bara dom två svarta kvar som troligtvis går till p-ljus och radion.

Jag skulle mätt upp allt (både låset och kablarna) med en multimeter då det är mycket lättare för dig att ta reda på om koder och kabelfärger stämmer överens med det som jag är van vid dessutom kanske du lär dig lite om bil el och slipper lita på random snubbe på nätet.
Citera
2010-08-19, 20:00
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hottentot
Är det samma koder som i äldre bilar (vilket är riktigt troligt) så är jag till 95% säker att koderna är rätt, X vet jag inte men kan inte tänka mig att det skulle kunna va något annat än radioläget om du inte har mer kablar.

Färgerna brukar va lite olika men den grövsta kabeln (oftast enfärgad röd) kommer från batteriet, kabeln med samma färg som +:en men med en rand ska troligtvis till tändspolen, startmotorn behöver vanligtvis bara en kabel och borde då va den svart/gula, då blir det bara dom två svarta kvar som troligtvis går till p-ljus och radion.

Jag skulle mätt upp allt (både låset och kablarna) med en multimeter då det är mycket lättare för dig att ta reda på om koder och kabelfärger stämmer överens med det som jag är van vid dessutom kanske du lär dig lite om bil el och slipper lita på random snubbe på nätet.
Är det Bosch så har dom egen kod som ska
vara standard, så det bör stämma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här