2010-08-19, 11:50
Medlem
Som rubriken, Måste man betala underhåll till den andra föräldern när man studerar?
Har googlat runt lite i ämnet men inte hittat något bra svar.

Om FK går in och betalar, blir man återbetalningsskyldig senare då? Läste något om att dom tittar på föregående årets inkomst, stämmer det? Verkar ju lite knäppt.. Då jag jobbat såklart. Men inte detta året.

Några ideer?
Citera
2010-08-19, 12:16
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTissier7
Om FK går in och betalar, blir man återbetalningsskyldig senare då?

Ja, det blir du. De betalar ut till mamman, och summan läggs som skuld på dig, så när du en gång i framtiden har bättre inkomst blir det till att hosta upp stålars. Man kommer med andra ord inte ifrån det, antingen betalar du underhåll nu eller sen.
Citera
2010-08-19, 12:47
Medlem
Tack. Verkar tyvärr stämma. Ringde precis FK och frågade.

Tack för att du tog dig tid!
Citera
2010-08-19, 23:43
Medlem
kan passa på att fråga i denna tråd...

Hur länge ska en föräldrer betala underhåll?

Är det bara så länge man går i skola? eller är det så länge man lever hemma? hos den andra då..

(ursäkta stavning...trött)
Citera
2010-08-19, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burfogel
Ja, det blir du. De betalar ut till mamman, och summan läggs som skuld på dig, så när du en gång i framtiden har bättre inkomst blir det till att hosta upp stålars. Man kommer med andra ord inte ifrån det, antingen betalar du underhåll nu eller sen.

Jag är inte så säker på det faktiskt.
Kollade lite på försäkringskassans hemsida och har även haft ett telefonmöte med dom ang just detta.
Hon sa att försäkringskassan tittade på pappans inkomster och bestämmer underhållsstödet utifrån det.
Hon sa inte ett ord om att ett ev restbelopp läggs på som en skuld och jag hittar ingenting om det på hemsidan heller. Tror dom de har ändrat reglera rätt nyligen, men vågar inte sätta några pengar på det.
Senast redigerad av BallaRune 2010-08-19 kl. 23:56.
Citera
2010-08-20, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorgish
kan passa på att fråga i denna tråd...

Hur länge ska en föräldrer betala underhåll?

Är det bara så länge man går i skola? eller är det så länge man lever hemma? hos den andra då..

(ursäkta stavning...trött)
Till 18 eller dess att man har gått ur skolan tror jag. Mao för de flesta typ 19?
Citera
2010-08-20, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Till 18 eller dess att man har gått ur skolan tror jag. Mao för de flesta typ 19?

ah..jag är 18 Ska börja gymnasiet ( haft lite problem å så innan med hälsan så jag börjar nu )
Men det är tills man slutar skolan helt då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in