Hej. Har precis börjat sluta röka och använder mig av nikotinplåster (NiQuitin). Hon på apoteket sa att jag skulle byta en gång/dygn, typ morgon. Det gör jag också men det känns så jävla onödigt att trycka i sig nikotin på natten när man sover liksom. Jag har ju inget direkt röksug då...
Vad tror ni? Ska jag följa hennes råd eller gå vild och skita i det?
Om du inte känner du behöver så använd inte, självklart!
Det är bara om du känner av abstinensbesvär så pass att du verkligen inte kan sova eller att du är på väg/överväger att ta en cigg som du bör sätta på de.
Q: Varför har man nikotinplåser på natten?
A: Jo, min far hade det när han slutade röka eftersom han varje natt, året runt, påsk som julafton,
klev upp mellan 2-3 (nattetid) och rökte en cigarett. Ställde ingen väckare, utan han vaknade då och rökte en vit marlboro, sen somnade han direkt. När han då hade nikotinplåster, så vaknade han inget! Det medförde bättre sömn & mindre stress för honom.
Det ni säger låter väldigt logiskt och det var det jag trodde med. Jag kanske inte sitter lika djupt i skiten så jag behöver ha plåstret på natten. Jag trodde att man kanske skulle ha det dygnet runt för att det var någon slags kur men det är väl antagligen inte det. Står i valet och kvalet nu. Jag låter det vara kvar för denna natten. Imorgon (troligen) ska jag gå och fråga henne. Återkommer med svar.
Snackade med en apotekare i fredags och hon sa att om man klarar sig en halvtimma på morgonen samt kan somna och sova så är det lugnt att ta av det på kvällen. Så jag kör väl på det!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!