2010-08-18, 22:33
Medlem
Vet någon hur man bör kyla chassit? Jag har en Antec P182 låda och bytte nyligen ut mina fläktar, men glömde kolla vilket håll som de satt tidigare, alltså ifall de blåser ut eller in luft i lådan.

[img]http://benchmarkreviews.com/images/reviews/cases/Antec%20P182/p182-01.jpg[/img]

Jag har 4 fläktar; 1 ovan, 1 bak, 1 i mitten och en vid nätagget i botten.

Räcker det med att fläkten i mitten av lådan skapar luft, eller behövs insug också för att lådan ska kylas bättre?
Citera
2010-08-18, 22:36
Medlem
JohnMiltons avatar
Om du bara har utsug kommer luft att sugas in genom alla öppningar i chassit och damm kommer dras in överallt.
Det bästa är att ha mer blåsandes in i chassit, försett med filter, då du har kontroll på var luften kommer in.
Ids du inte fixa filter ska det inte spela nån egentlig roll.
Citera
2010-08-18, 22:43
Medlem
tradarwilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMilton
Om du bara har utsug kommer luft att sugas in genom alla öppningar i chassit och damm kommer dras in överallt.
Det bästa är att ha mer blåsandes in i chassit, försett med filter, då du har kontroll på var luften kommer in.
Ids du inte fixa filter ska det inte spela nån egentlig roll.

Det blir mycket damm även om du har massa insug.

Bakre under nätagg ska du ha utåt imo @full styrka, Sätt sen några på sidan innåt och några till innåt.!

Har du stor gfx fläkt? nordbrygga?
Citera
2010-08-18, 22:43
Medlem
Okej, det låter rimligt. Jag vet inte om det finns så mycket ställen där luft kan sippra in egentligen, men bäst att ta det säkra före det osäkra. Tack, då får det bli en fläkt som suger in luft i baksidan av lådan.
Citera
2010-08-18, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradarwille

Bakre under nätagg ska du ha utåt imo @full styrka, Sätt sen några på sidan innåt och några till innåt.!

Några till? Jag har 4 fläktar på 120mm. Vad menar du jag borde göra exakt med varje fläkt?
Citera
2010-08-19, 00:17
Medlem
Breschs avatar
värme stiger uppåt. Alla "höga" hål utåt. resten inåt.

Dvs om du har ett hål på toppen av datorn, sätt dem utåt. har du en högt uppe på baksidan, sätt den utåt. och resten inåt.
sen är det där med att sätta fläktarna med filter inåt aldrig fel dock har ja aldrig sett en dator med filter på fläkten på översidan..
Citera
2010-08-19, 08:35
Medlem
Boggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradarwille

Fram, sida och botten ska suga in luft. Bak och tak ska dra ut luft. Rucka inte på den ordningen... oroar man sig för damm så finns det dammfilter. Klipp till en tygbit av finare material som du tejpar dit isf...
Citera
2010-08-19, 18:29
Medlem
Tack för hjälpen. Då tror jag att jag har lite koll nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in