2010-08-18, 21:43
Medlem
Bengrots avatar
Det är ett ord som används ganska frekvent i media idag. Betyder det att man är fientligt inställd till alla man inte har träffat (det borde vara kriteriet för en främling) oavsett etnicitet? Blir det inte lite väl mycket folk att gå omkring och hata? Jag (som är SDare och främlingsfientlig enligt media) tankade på en ny mack idag, har aldrig sett folket som jobbade där förut, betyder det att jag automatiskt hatade dem? Kände inte riktigt så.

Vad lägger ni in i ordet? Är det bara jag som är nazistfascist-SDare som kan vara främlingsfientlig?

Upplys mig!
Citera
2010-08-18, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Det är ett ord som används ganska frekvent i media idag. Betyder det att man är fientligt inställd till alla man inte har träffat (det borde vara kriteriet för en främling) oavsett etnicitet? Blir det inte lite väl mycket folk att gå omkring och hata? Jag (som är SDare och främlingsfientlig enligt media) tankade på en ny mack idag, har aldrig sett folket som jobbade där förut, betyder det att jag automatiskt hatade dem? Kände inte riktigt så.

Vad lägger ni in i ordet? Är det bara jag som är nazistfascist-SDare som kan vara främlingsfientlig?

Upplys mig!

Om vi går efter medias kriterium så innefattar det alla som inte gillar en ökad invandring och alla som vill ha mindre invandring inklusive de som vill stoppa det helt. Även de som yppar förakt för det som sker i landet och det som vissa invandrare håller på med.

Hyser du inte samma eller liknande åsikter som dem så är du per automatik främlingsfientlig.

Fast då är man ju både rasist och främlingsfientlig. De ser ner på vanliga människor och placerar sig som "vi" och "dem" d.v.s att journalisterna är "vi" och övriga svenska befolkningen är "dem" och ändå så påtalar de hur farligt det är med det tänket.

Borde inte de också vara främlingsfientliga per definition då?
Senast redigerad av Urgrund 2010-08-18 kl. 21:49.
Citera
2010-08-18, 21:49
Medlem
Akademicas avatar
Citat:

Upplys mig!
Ordet "främlingsfientlig" är ett gammalt uttryck, som syftar till att människor ar fientligt inställda till främlingar. Alltså, människor de inte känner. Ett uttryck som man borde använda i stället är "kulturfientlig", för det är det som folk många gånger upplever i dag. De är inte fientliga mot främlingar i stort, utan reserverar sig för kulturer med andra grundvärderingar än de är vana vid.
Citera
2010-08-18, 21:56
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademica
Ordet "främlingsfientlig" är ett gammalt uttryck, som syftar till att människor ar fientligt inställda till främlingar. Alltså, människor de inte känner. Ett uttryck som man borde använda i stället är "kulturfientlig", för det är det som folk många gånger upplever i dag. De är inte fientliga mot främlingar i stort, utan reserverar sig för kulturer med andra grundvärderingar än de är vana vid.
Att vara misstänksam mot folk man inte känner är en egenskap som svensken har haft sedan urminnes tider. Det ska vi vara ganska glada över, det har sparat oss en massa problem. En bra egenskap. Fast fientlig vet jag inte ...
Citera
2010-08-18, 21:58
Bannlyst
Som jag ser det är att media och politiker använder begreppet främlingsfientlig att oftast inte vilja debattera eller skriva om dom!

Och att man är emot deras ideologi av den mångfald vi ska tvingas på oss

Att vi kritiserar vad massinvandringen kostar och och invandrare som begår brott mot svenskar

Men då är det bara att konfrontera det med svenskfientlig och svenskhat, tyvärr används detta inte lika ofta.

Hoppas Åkesson och SD tar upp detta mer i höst!
Citera
2010-08-18, 22:08
Medlem
Karmans avatar
Främlingsfientlig=Att man är emot etablissemangets för evigt fastslagna flykting och invandringspolitik. Bestraffas med social utfrysning och dumförklaring.
Citera
2010-08-18, 22:14
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:

Upplys mig!

Alla som inte vill utrota sin ras, sina blodsband och sin kultur är främligsfientliga. Om de är vita vill säga.
Citera
2010-08-18, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
Alla som inte vill utrota sin ras, sina blodsband och sin kultur är främligsfientliga. Om de är vita vill säga.

Dessutom är det enbart vita som kan vara främlingsfientliga.
Citera
2010-08-18, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Dessutom är det enbart vita som kan vara främlingsfientliga.

Det är för att vita i Sverige än så länge är i majoritet. När ni utgör 30% av befolkningen om 30-40 år så kanske diskrimineringslagarna börjar gälla även när ni européiska svenskar utsätts för diskriminering.

Förresten ser jag inget fel med att endast vita svenskar kan vara rasister juridiskt sett, det är ju inte så att de vita svenskarna klagar över det faktumet?
Citera
2010-08-18, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shoot4Zion
Det är för att vita i Sverige än så länge är i majoritet. När ni utgör 30% av befolkningen om 30-40 år så kanske diskrimineringslagarna börjar gälla även när ni européiska svenskar utsätts för diskriminering.

Förresten ser jag inget fel med att endast vita svenskar kan vara rasister juridiskt sett, det är ju inte så att de vita svenskarna klagar över det faktumet?

Racism goes both ways.

Dessutom så gäller det även mot minoritet > majoritet.
Citera
2010-08-18, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Racism goes both ways.

Dessutom så gäller det även mot minoritet > majoritet.

Om "Racism goes both ways", hur kommer det sig då att media i Sverige inte skriver om rasismen mot de vita i Sverige och de rasmotiverade brotten som majoritetsbefolkningen utsätts för?

Jo, därför endast ni kan vara rasister juridiskt sett.
Citera
2010-08-19, 08:12
Medlem
Suecotes avatar
Det är ungefär som "rasist", ett ord som används lite godtyckligt för att trycka ner meningsmotståndare. Jag antar att gammelpartierna och deras lydhundar i media har monopol på tolkningsrätten. Det är som att trycka på en knapp: Är man sverigedemokrat är man främlingsfientlig. Hissar man svenska flaggan är man främlingsfientlig. Vill man ha nubbe och sill på midsommar är man främlingsfientlig. Suck... Jag hoppas ordet "svenskfientlig" får samma fotfäste i den politiska debatten, för det stämmer väldigt bra in på ovannämnda papegojor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in