2010-08-18, 21:28
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Detta kan vara en urdum fråga för jag förstår inte exakt hur ett atomur fungerar.

Man säger att atomur går typ ASLITE fel på 1 miljon år eller liknande typ.

Men hur funkar den klocka som vi alla har i våra datorer? kan digitala klockor gå fel? inte kommer väl min datorklocka hamna efter så jag måste ställa om den?

Måste finnas en stor jävla hake begravd här någonstans.
Citera
2010-08-18, 21:35
Medlem
starlightcams avatar
Windows justerar tiden när det kommer åt internet. Windows ändrar också automatiskt mellan sommar- och vintertid. Två stycken Time Servrar är inställda i registryt som default, men du kan lägga till fler om du vill.

Du kan googla på söktermen Adjust Internet Time Synchronization om du vill veta mer.
Citera
2010-08-18, 21:36
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Alla klockor går fel efter x antal år, atomur är den mest exakta sortens klocka som vi har skapat.

Tror det är att dom går 1 sekund fel efter ett par miljarder år eller något sådant, kolla på wiki om du vill veta mera exakt.

Klockorna på datorn ändras automatiskt så du behöver inte vara orolig för dom
Citera
2010-08-18, 21:39
Medlem
Men även utan justering, hur börjar en digital klocka gå fel? då måste det väl blir strömproblem/datorn pajar .
Citera
2010-08-18, 21:44
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Men även utan justering, hur börjar en digital klocka gå fel?

Vaddå "hur börjar den gå fel"? Försök själv räkna sekunder, det är inte så jävla lätt.

Alla klockor går fel.
Citera
2010-08-18, 21:48
Medlem
cephs avatar
Citat:
Men även utan justering, hur börjar en digital klocka gå fel? då måste det väl blir strömproblem/datorn pajar .

Datorer brukar ha ett litet tidschip med en kvartsklocka inbyggd för att räkna tid. Samma sorts kvartsanordning sitter i de flesta armbandsur/klockor idag. Se här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvartsur

Dessa är väldigt exakta men kommer obönhörligen gå fel efter en viss tid, men oftast handlar det bara om ett fåtal sekunder/år.
Citera
2010-08-18, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Vaddå "hur börjar den gå fel"? Försök själv räkna sekunder, det är inte så jävla lätt.

Alla klockor går fel.

trodde man definerade en sekund som man sedan "loopade" på något sätt men det funkar nog inte så. Men jag tycker det borde gå att göra digitala klockor som aldrig går fel, men men, kanske jag som borde läsa på mer:P
Citera
2010-08-18, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Datorer brukar ha ett litet tidschip med en kvartsklocka inbyggd för att räkna tid. Samma sorts kvartsanordning sitter i de flesta armbandsur/klockor idag. Se här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvartsur

Dessa är väldigt exakta men kommer obönhörligen gå fel efter en viss tid, men oftast handlar det bara om ett fåtal sekunder/år.

Okej, tack, då hajar jag lite bättre.
Citera
2010-08-18, 21:58
Medlem
Celenos avatar
Citat:
trodde man definerade en sekund som man sedan "loopade" på något sätt men det funkar nog inte så. Men jag tycker det borde gå att göra digitala klockor som aldrig går fel, men men, kanske jag som borde läsa på mer:P

Jo, det funkar ungefär så. Men eftersom det är typ 31556926 sekunder på ett år så måste man ha rätt hög precision för att det aldrig skall "gå fel".

Internationell atomtid eller TAI (förkortning av Temps Atomique International) är en tidsskala som bestäms genom en sammanvägning av mätvärden från olika atomur. Ungefär 250 atomur fördelade över ett 60-tal institutioner i olika delar av världen bidrar till att fastställa tidsskalan. Beräkningen utförs av BIPM och resultatet publiceras varje månad. Det innebär alltså att det tar mer än en månad innan man vet exakt vad klockan egentligen var den gången!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internationell_atomtid
Citera
2010-08-18, 22:45
Medlem
ivorytowers avatar
Citat:

Alltså, en digital klocka är ju inställd på en viss frekvens. Tänk dig att det går 1 miljon år, under den tiden har det gått 31 536 000 000 000 sekunder. Fattar du hur jävla många decimaler som krävs för att den frekvensen ska bli rätt? ca 31 536 000 000 000. (eller är jag helt dum i huvudet?) Det skulle inte bli mycket minne kvar till datorn efter att klockan ska få sitt då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in