Citat:
Ursprungligen postat av Jamie_L
Men vem gynnas egentligen av att dela upp oss mellan svenskar och invandrare. Det jag säger är att målet måste vara att alla ska bli ett "vi".
Hmm. Du var allvarlig. Som sagt, det är knepigt att avgöra vad som är satir och allvarligt menade åsikter i Sverige.
I grunden så handlar det om olika förhållningssätt till verkligheten. En skola är mer empirisk och försöker bygga så enkla teorier som möjligt.
Den andra skolan som dominerar det officiella Sverige är socialkonstruktivistisk och tror att verkligheten är en socialt konstruerad produkt och som därigenom kan konstrueras om efter de styrandes övertygelser. Uttryck för denna skola är svensk statsfeminism, svensk mångkultur, svensk biståndspolitik, svensk i all oändlighet.
Alla dessa områden försöker ständigt omforma verkligheten genom att omforma människorna och människornas innersta känslor och övertygelser. En viktig del i sådana projekt är att plocka bort språkets exakthet och ständigt förändra vokabuläret så att vissa saker ej kan nämnas. Då blir allt diffust och svårtydligt vilket passar som hand i hanske för administratörklassen.
Iden är att om man plockar bort vissa termer och indelningar, förnekar vissa saker och skriver om historien så omskapas samhället i samma mån. Det är i detta sammanhang som de kommer med förslag som att plocka bort ordet invandre t ex. Läs artikeln nedan för en insyn i det officiella Sverige:
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.418106-dags-att-skrota-ordet-invandrare
Den skola som jag tillhör är den första som mer utgår från att det finns en verklighet utanför oss själva och våra uppfattningar om den. Innebär att jag helst behåller meningsfulla ord om de ökar exaktheten och förståelsen.