2010-08-18, 19:43
Medlem
Hej!

Ja som rubriken lyder så undrar jag om premien på ens bilförsäkring sänks något efter att man fyllt 24år ?. Eller är det bara så att man slipper dem 1000kr extra i självrisk ?.

Jag betalar nu 2475kr för trafikförsäkring 1000mil. De är ju inte så farligt dyrt kanske, men skulle jag höja milantalet eller ta halvförsäkring så kostar det bra mycket mer. Ändå har jag 60% i bonus, snart 75% (maxbonus).

Om ni undrar varför jag inte bara ringer till mitt försäkringsbolag så har jag redan gjort det. Ca. 5 gånger om dan i över 1 veckas tid. De är ingen som svarar. De är ett privatägt försäkringsbolag så dem är väll på semester antagligen.

Så tänkte om nån här vet, som kanske nyligen fyllt 24.

Tack på förhand för svaren.
Citera
2010-08-18, 23:07
Medlem
Fojoss avatar
Har för mig det. Det sänks om du ändrar kön också.

Fast det beror ju på vilka du har försäkring hos.
Citera
2010-08-19, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Har för mig det. Det sänks om du ändrar kön också.

Fast det beror ju på vilka du har försäkring hos.

Vad är de du gör dig lustig över ?. Det är ganska enkel fråga som antagligen har ett väldigt enkelt svar från någon som vet.

Och nej det beror inte på vart jag har min försäkring din dumma jävel. Alla dem stora seriösa bolagen har åtminstonde förhöjd självrisk för personer under 24år.

Det jag vill veta är om det rör premien också, att den också är förhöjd tills dess att man fyllt 24år.
Senast redigerad av Milo432 2010-08-19 kl. 02:07.
Citera
2010-08-19, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milo432
Vad är de du gör dig lustig över ?. Det är ganska enkel fråga som antagligen har ett väldigt enkelt svar från någon som vet.

Och nej det beror inte på vart jag har min försäkring din dumma jävel. Alla dem stora seriösa bolagen har åtminstonde förhöjd självrisk för personer under 24år.

Det jag vill veta är om det rör premien också, att den också är förhöjd tills dess att man fyllt 24år.

Det vore ännu enklare om du talade om vilket försäkringbolag du hade eftrersom det varierar.
Citera
2010-08-19, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freee
Det vore ännu enklare om du talade om vilket försäkringbolag du hade eftrersom det varierar.

Samma regler gäller hos alla försäkringsbolag gällande personer under 24år så vad spelar de för roll vilket bolag jag har ?...

skitsamma, glöm att jag frågade. Borde vetat vid de här laget att man får inga vettiga svar på de här forumet.
Om folk här verkligen är över 18år så är flashback ett riktigt vuxendagis, varenda jävel är ju i trotsåldern
Citera
2010-08-19, 03:31
Medlem
Fojoss avatar
Citat:

Det beror på vilket bolag det är. Om någon här är i trotsålder så är det du.

https://www.insplanet.com/ordlista/premie.aspx

"Försäkringsbolaget grundar sin prissättning på bland annat skadestatistik, som de ofta själva för."

Eftersom unga manliga förare ofta är med om mer olyckor, så har de högre premie. Att det skulle vara just 24 år är olika beroende på vilket bolag du betalar till.

Jag försökte inte vara lustig i förra inlägget, det skulle varit ännu billigare om du var kvinna.
Senast redigerad av Fojos 2010-08-19 kl. 03:37.
Citera
2010-08-19, 04:35
Medlem
k0rv3ns avatar
Det lät väldigt dyrt. Själv har jag min bil på 2000 mil/år, hel+mer och betalar 7k/år. Är 19.
Och tycker det är dyrt med fan nästan 3k för trafik. Kollade lite och en 940ltt kostar cirka 3k på mig med hel+mer.
Kanske dags att byta försäkringsbolag
Dessutom är det väl vid 25 som premier o bonus och allt sådant blir bättre.
Citera
2010-08-19, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Det lät väldigt dyrt. Själv har jag min bil på 2000 mil/år, hel+mer och betalar 7k/år. Är 19.
Och tycker det är dyrt med fan nästan 3k för trafik. Kollade lite och en 940ltt kostar cirka 3k på mig med hel+mer.
Kanske dags att byta försäkringsbolag
Dessutom är det väl vid 25 som premier o bonus och allt sådant blir bättre.

Om du är 19år och kan skaffa en helförsäkring (oavsett bil) för 3 lök så är de nog du som borde byta försäkringsbolag :-D.
Dom billiga bolagen som tex. Atava är inte seriösa och betalar inte ut en spänn om de skulle hända nåt. Sorry om jag förstörde din dag .

7000kr låter också väl billigt för en helförsäkring+tillägg+2000 mil när man är 19 år.

2475kr betalar jag, de är väll inte nästan 3000 ? . De är nästan 2 å 5 .

Nja vissa kanske har 25, på mitt bolag är de 24år. Men bonusen tror jag endast har med skadefria år att göra. Ingenting med åldern.
Citera
2010-08-19, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Jag försökte inte vara lustig i förra inlägget, det skulle varit ännu billigare om du var kvinna.

Okej då får jag be om ursäkt då. Sorry. Men du kan inte klandra mig, de finns alltid nån jävla lustigkurre som ska hitta på nåt sätt att reta upp en på
Citera
2010-08-19, 09:45
Medlem
Jag har nog fått svar på min fråga nu. Premien verkar inte sänkas nåt när man fyller 24år.
Kollade på farsans försäkringspapper och han betalar bara några hundralappar mindre än mig för samma försäkring på samma bolag men då med 75% bonus. (Vi bor på samma ort och har liknande bilar också så det beror inte på det.)

Då var de klargjort, blir å vänta på nästa bonushöjning . Tänkte jag skulle ändra till halv eller helförsäkring och då hade de vart gott med en liten sänkning på premien först.

Men undra varför de skrivs så jäkla mycket om det här med 24 eller 25år på försäkringsbolagens hemsidor då ?.
Vem fan bryr sig om det bara rör 1 tusing extra i självrisk ? .
Senast redigerad av Milo432 2010-08-19 kl. 09:50.
Citera
2010-08-19, 14:41
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Om du är 19år och kan skaffa en helförsäkring (oavsett bil) för 3 lök så är de nog du som borde byta försäkringsbolag :-D.
Dom billiga bolagen som tex. Atava är inte seriösa och betalar inte ut en spänn om de skulle hända nåt. Sorry om jag förstörde din dag .

7000kr låter också väl billigt för en helförsäkring+tillägg+2000 mil när man är 19 år.

2475kr betalar jag, de är väll inte nästan 3000 ? . De är nästan 2 å 5 .

Nja vissa kanske har 25, på mitt bolag är de 24år. Men bonusen tror jag endast har med skadefria år att göra. Ingenting med åldern.

Jag har Länsförsäkringar. Men med specialerbjudande när jag köpte min bil. Full bonus+att dom skrev in som att jag hade haft körkort i 6 år
Citera
2010-08-19, 15:32
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Jag har Länsförsäkringar. Men med specialerbjudande när jag köpte min bil. Full bonus+att dom skrev in som att jag hade haft körkort i 6 år
Får man inte full bonus direkt nuförtiden och så sänks den vid ev. skada? Eller det kanske är olika mellan bolagen? Om de ska skriva att man haft körkort i sex år så måste man väl vara minst 24, annars är det väl lite orealistiskt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in