2010-08-18, 15:54
Medlem
Jag har bestämt mig att nu är det dags att lämna sverige för att bli en erfarenhet rikare!

Men jag har lite svårt att bestämma vart jag ska åka och jobba därför skulle jag vilja att ni med egna erfarenhet kunde hjälpa mig att välja ett land.

Det jag är ute efter är ett varmt land, gärna med engelsktalande människor (iaf så att man kan göra sig förstådd).
Vad för slags jobb eller lön spelar inte så stor roll

Hoppas någon orkar läsa igenom det här och skriva lite om eran utomlandserfarenhet

Tack!
Citera
2010-08-18, 16:36
Medlem
olucks avatar
du kanske kan åka till norge och jobba? norska är ju relativt likt svenka
Citera
2010-08-18, 17:17
Medlem
kristoes avatar
Checka in "Resor" forumet här, finns massa trådar om att leva och jobba utomlands.
Citera
2010-08-18, 17:27
Medlem
Malta
Citera
2010-08-18, 17:56
Medlem
Australien
Citera
2010-08-18, 17:59
Medlem
Mallorca, helst Palma.
Där kan man jobba på yacht och tjäna grymma pengar.
Citera
2010-08-18, 19:04
Medlem
zupdawgs avatar
Norge.
Citera
2010-08-18, 21:36
Medlem
missade ni det där om varma länder eller?
Citera
2010-08-18, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sifony
Mallorca, helst Palma.
Där kan man jobba på yacht och tjäna grymma pengar.

Jobba på yacht ?

Och göra vad exakt ?
Citera
2010-08-19, 01:57
Medlem
JSpezzas avatar
Ja svaret är ju tämligen givet:
Australien
Citera
2010-08-19, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brodys
missade ni det där om varma länder eller?
Tack

Australien lockar ju starkt, har ni några speciella städer som ni kan rekommendera?
Hade varit roligt att hamna någonstans där man kanske kan prova på nått som inte är så vanligt, skulle jag hamna bakom ett skrivbord tror jag en bit av min själ skulle dö ;P

Tack för alla svaren!
Citera
2010-08-25, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lalalalala
Jobba på yacht ?

Och göra vad exakt ?

Lyxyachter har i regel en personalstyrka på minst 5 pers beroende på storlek. Dessa jobb är stewardess (värdinna när yachten har gäster, varje båt har minst 2), städpersonal (tvätt, samt att båten städas från topp till tå i princip varje dag), en kock, en kapten och de större har även en ingenjör som ser till att det tekniska funkar.

Minimumlönen på dessa yachter bruka ligga på 25000-30000:- i månaden, vilket går rakt ner i fickan eftersom man inte betalar skatt på sjön. Båtarna reser i regel runt i medelhavet under sommaren och nere i karibien under vintrarna. De flesta som jobbar på yachterna är australiensare, engelsmän, amerikanare etc. och numer även många svenskar. Det är ett tufft jobb när det väl är gäster på båten (varierar från båt till båt, men det är sällan en båt är uppbokad hela tiden, vilket lämnar mycket lektid åt personalen ombord.)

Jag hade aldrig hört talas om det innan jag kom till Palma, men där kryllade det av s.k. "yachties". Roliga människor från hela världen och många av dom gillar att festa. En av mina närmaste vänner har nu jobbat på en yacht i 1,5 år och förutom att hon har ca 200.000:- undanstoppade på banken (man bor ju på båten och får mat och allt betalt) så har hon fått resa över hela världen.

Att jobba på yacht kräver ingen speciell arbetserfarenhet och man får jobben via agenturer alternativt att man går runt i hamnarna och frågar (många åker till t.ex. cannes eller just palma på somrarna och går runt och letar jobb).

Det enda som jag vet krävs är en viss utbildning i sjöräddning (CW- nånting heter den) och den kostar ca 10.000:-. Ibland betalar båten den åt personalen men oftast behöver man fixa det själv. Finns på Åland har jag för mig, antagligen den Färjan-Håkan var med på i ett program.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in