2010-08-18, 13:47
Medlem
glazersouts avatar
Tjena!

Har precis tankat hem en verision av windows 7 på piratebay men har inga dvd skivor kvar. Men när jag mountar filen med daemon tools så startas allt upp som det ska men sen när jag ska välja att "ersätta" xp med 7 så står det att mitt xp är på svenska men inte det windows 7 jag vill ha, och att det därför inte går att ersätta.

Det finns ett till alternativ men som jag fattar det så installerar det bara windows 7 men behåller även xp, och så vill jag ju inte ha det.

Kan ju vara något simpelt problem men är inte så duktig inom detta område.

Någon som kan hjälpa?
Citera
2010-08-18, 13:53
Medlem
FirstAidss avatar
Du måste ju installera från boot, och då behöver du få in skiten på en dvd. Vad jag vet så går det inte att installera genom att mounta, (om du inte tänkt behålla ditt xp, då kanske det är möjligt vad vet jag).
Citera
2010-08-18, 13:54
Medlem
occzs avatar
Det är väl inte möjligt att installera Operativsystem via monterade image-filer?
Citera
2010-08-18, 13:59
Medlem
Tips: http://www.din-it-kunskap.com/skapa-bootbar-windows-7-dvd-usb/
Citera
2010-08-18, 14:05
Medlem
glazersouts avatar
Jaha, det är så det ligger till. Försökte bränna ner det på en dvd skiva (min sista) redan innan jag skrev denna tråd men den haka upp sig. Jag ska kika lite om jag har ett usb minne. Återkommer med resultat. Tack ska ni ha.
Citera
2010-08-18, 15:13
Medlem
glazersouts avatar
Har nu testat och det gick inte. Bootade från USB minnet direkt när jag starta datorn. men när jag väljer "upgrade" så står det att jag inte kan göra det eftersom mitt xp är på svenska och det jag laddat hem är engelska. Trycker jag "custom" så står det att jag har för lite utrymme på disk C. Men jag kan installera det på disk E men blir det så att jag har både xp kvar och får windows 7 då? hade ju helst velat ha det på C.

Någon med svar?
MVH
Citera
2010-08-18, 15:27
Medlem
bugulus avatar
Du kan rensa hela din C partition och sedan installera Windows 7 på den.
Citera
2010-08-18, 15:34
Medlem
glazersouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
Du kan rensa hela din C partition och sedan installera Windows 7 på den.

Måste man ha en xp skiva för det? Kanske dum fråga men är inte så duktig inom detta område
Citera
2010-08-18, 15:52
Medlem
glazersouts avatar
Men om vi säger att jag skulle ta "custom" och installera det på den andra hårddisken, inte C alltså. Skulle jag då ha dubbla operativsystem? alltså både ha kvar xp och få 7 ?
Citera
2010-08-18, 16:10
Medlem
bugulus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glazersout
Måste man ha en xp skiva för det? Kanske dum fråga men är inte så duktig inom detta område

När du väljer Custom så kan du ändra dina partitioner, välj helt enkelt att du ska rensa/ta bort C partitionen, sedan gör du en ny partition på det icke allokerade utrymmet.
Därefter installerar du Win 7:an på den nya partitionen.

Gällande din andra fråga, ja, du kommer få både XP/Win 7.
Citera
2010-08-18, 18:10
Medlem
glazersouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
När du väljer Custom så kan du ändra dina partitioner, välj helt enkelt att du ska rensa/ta bort C partitionen, sedan gör du en ny partition på det icke allokerade utrymmet.
Därefter installerar du Win 7:an på den nya partitionen.

Gällande din andra fråga, ja, du kommer få både XP/Win 7.

Tack ska du ha! Funkade perfekt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in