2010-08-18, 12:44
Medlem
Lucheros avatar
Idag är elektricitet en självklar energikälla för många människor. Den finns överallt och används till mer än vad som kan nämnas. Min fråga till er är, hur utvecklades samhället med hjälp av elektriciteten?
Vad för roll har den spelat, och spelar för framtidens utveckling. Ett annat intressant aspekt är även, hur skulle samhället ha sett ut utan elektriciteten?

Tacksam för era olika åsikter då detta är till ett gymnasieprojekt där vi speglar allmänhetens tankar och åsikter om elektriciteten och dess roll i just samhället.
Citera
2010-08-18, 12:50
Medlem
Herr Lindholms avatar
Ingen elektricitet - ingen telegrafi.
Citera
2010-08-18, 12:57
Medlem
Hur samhället utvecklats är en bra fråga dock väldigt lång att svara på, ett tips om du vill reflektera själv är ju att fundera över en vanlig dag medan du gör olika saker, du kommer nog finna att en stor majoritet av allt du gör använder sig av elektricitet på ett eller annat sätt..

"Ett annat intressant aspekt är även, hur skulle samhället ha sett ut utan elektriciteten?" Ptja, utan elektricitet skulle inte människan eller några djur finnas... Fast jag antar väl att du menar att man inte skulle kunna använda sig av elektricitet i andra sammanhang än där vi "automatiskt" använder det, som elektriska impulser i hjärnan etc.
Citera
2010-08-18, 13:04
Medlem
Lucheros avatar
Ja, svaret skulle vara väldigt långt och induviduellt, men jag hoppas att få några svar som vi kan ta del av i vårt projekt.

"Ett annat intressant aspekt är även, hur skulle samhället ha sett ut utan elektriciteten?"

Jo, så menar jag. Syftade inte på den naturliga elektriciteten, jag skulle ha formulerat mig en aning mer noggrant.
Citera
2010-08-18, 14:16
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luchero
Idag är elektricitet en självklar energikälla för många människor. Den finns överallt och används till mer än vad som kan nämnas. Min fråga till er är, hur utvecklades samhället med hjälp av elektriciteten?
Vad för roll har den spelat, och spelar för framtidens utveckling. Ett annat intressant aspekt är även, hur skulle samhället ha sett ut utan elektriciteten?

Tacksam för era olika åsikter då detta är till ett gymnasieprojekt där vi speglar allmänhetens tankar och åsikter om elektriciteten och dess roll i just samhället.

Elektricitet och elektrisk belysning trängde ju ut valolje- och fotogenlampor, vilket gjorde att både valarna räddades liksom att Standard Oil inte kunde behålla sitt världsmonopol. Elektriskt ljus var både säkrare, pålitligare och bättre än eldbaserad belysning och detta öppnade för att samhället inte längre var beroende av dygnsrytmen på samma sätt som tidigare.

Så elektriciteten räddade en massa liv och gjorde även samhället säkrare och bättre då elektriska maskiner och lampor inte är lika farliga som de förbränningsbaserade motsvarigheterna.
Citera
2010-08-18, 18:10
Medlem
BorgeHs avatar
Förr sade man: Igår morse, idag fax....

Elektricitet har nog varit en nyckelkomponent i vår samhällsutveckling. Ibland brukar man säga att det manuella arbetet ersattes av maskiner som drevs av vattenkraft och vind, kvarnar och pumpar. Förr fick man bygga kvarnar och industrier längs åar och älvar, som många samhällen i Bergsslagen. Men ångmaskinen och senare elektriciteten släpptes beroendet av åar och älvar. Man kunde enkelt fördela ut energin med kraftledningar för elenergi.

För människor betydde det att mycket tungt slit försvann med maskinernas intåg. Belysningen gjorde oss också oberoende av dygnets ljusa timmar, vi kunde arbeta dygnet runt. Elektrifieringen av landsbygden skedde sent, på 1920 och 30-talet.

Det man säger nu är att med datorernas och elektronikens framsteg ersätts många människors intellektuella slit. För bara några år sedan skrevs brev på mekaniska skrivmaskiner, inga stavningsprogram fanns.

Vad är nästa steg? Att människors sociala och känsloliv ersätts av sociala siter och communities på nätet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in