2010-08-18, 11:38
Medlem
När ska politiker (M och alla andra) förstå att arbetslösa vill ha jobb.
Inte praktik, coach eller utbildning , utan jobb.

Jag känner flera arbetslösa akademiker. Har politikerna glömt att det utbildas för många akademiker inom många områden. De vill ha jobb.

Praktik? Bah.. Jag känner akademiker med kandidat/magisterexamen inom elektroteknik som av arbetsförmedlingen tvingats praktisera med arbetsuppgifter som gräsklippning och staketmålning. Visst, säkert ett extremfall, men de finns.

För helvete politiker. Gör jobbskapande reformer. Underlätta för anställningar och företag.
Inte fler coacher och flumpraktik.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7634177.ab
Citera
2010-08-18, 11:45
Medlem
Förslaget är främst till för att få in ungdomar mellan 19-26 på arbetsmarknaden, då arbetslösheten i den målgruppen är över 30%. Dock föredrar jag definitivt de rödgrönas motsvarighet framför moderaternas light-version.
Citera
2010-08-18, 11:48
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinder-
Förslaget är främst till för att få in ungdomar mellan 19-26 på arbetsmarknaden, då arbetslösheten i den målgruppen är över 30%. Dock föredrar jag definitivt de rödgrönas motsvarighet framför moderaternas light-version.

Vad har du för källa på det?

Ungdomsarbetslösheten ligger så till vida jag vet snarare på 25 %. Lika hög som den var 2006.

Tre miljarder till i sjön. Sänk arbetsgivaravgifterna med de x antal miljarder som dylikt flum kostar istället.
Senast redigerad av Lommi 2010-08-18 kl. 11:50.
Citera
2010-08-18, 11:49
Bannlyst
Ska dessa gå till 30.000 asylsökande per år?

Väl investerade pengar
Citera
2010-08-18, 11:50
Bannlyst
Varför gäller praktik, coach och utbildning bara svenskar

ALDRIG invandrare?
Citera
2010-08-18, 11:50
Medlem
Green-manalishs avatar
Det största problemet är att svenska folket inte är på det klara med vad som krävs för att minska arbetslöshet och då framförallt på unga. När någon försöker påpeka vad som empiriskt funkar runt om i världen blir det ett jävla liv och folk vill inte acceptera verkligheten.

Den dagen gemene svensk läser lite ekonomi+statistik och inte avfärdar det hela som "nyliberal-smörja", vilket blivit ett trendigt uttryck. Ja den dagen kanske vi kan sänka arbetslösheten på riktigt.
Citera
2010-08-18, 11:51
Medlem
leprasjuklings avatar
Arbetslösheten skulle minska om man lade ner all jobbcoachning, söka-kobb-kurser, arbetspraktik, arbetsträning och Fas-3-projekt.

Varför ska arbetsgivare anställa när man bara kan ringa till AF, som idag fungerar som gratis bemanningsföretag och beställa några arbetslösa som får arbeta gratis ett par månader?

Man skulle dessutom spara ett antal miljarder och de arbetslösa kunde fokusera på hitta jobb.

Försvarare av arbetspraktik brukar säga att man får en färsk referens när man söker ett riktigt jobb. Men vad tror ni en arbetsgivare säger när han får reda på att personen jobbade gratis på sin förra arbetsplats?
Jo han ringer AF och vill ha personen gratis också.
Detta hände en kompis till mig som sökte ett jobb, kom på anställningsintervju och de verkade positiva, men när arbetsgivaren ringde senaste referensen och fick reda på att han jobbat gratis på förra stället ringde han AF överhuvudet på min kompis och begärde att han skulle gratisjobba hos honom också.
Citera
2010-08-18, 11:52
Medlem
Mikael666s avatar
Först och främst får man skylla sig själv om man skaffar en utbildning ingen ar efterfrågat.

Vad har du själv för förslag på reformer?
På vilket sätt ska man underlätta för företagen? Skrota LAS? Inte mig emot i så fall.

Sen tycker jag det är självklart att folk med utbildning ska tvingas till andra tjänster om det inte finns något som passar utbildningen. Alternativet att sitta hemma med bidrag är vidrigt.
Citera
2010-08-18, 11:58
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minipanini
När ska politiker (M och alla andra) förstå att arbetslösa vill ha jobb.
Inte praktik, coach eller utbildning , utan jobb.

Jag känner flera arbetslösa akademiker. Har politikerna glömt att det utbildas för många akademiker inom många områden. De vill ha jobb.

Praktik? Bah.. Jag känner akademiker med kandidat/magisterexamen inom elektroteknik som av arbetsförmedlingen tvingats praktisera med arbetsuppgifter som gräsklippning och staketmålning. Visst, säkert ett extremfall, men de finns.

För helvete politiker. Gör jobbskapande reformer. Underlätta för anställningar och företag.
Inte fler coacher och flumpraktik.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7634177.ab

Ja varför finns det inga jobb??

Är det brist på kapitalister som kan starta företag och anställa??

Kanske ska staten och kommun höja skatterna (mycket) och anställa fler så som Vänstern vill.

Ska vi utplåna världens arbetslöshet genom att låta våra kommuner och staten anställa varje obildad analfabet som tagit sig hit från Afrika och Mellanöstern?
Citera
2010-08-18, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Vad har du för källa på det?

Ungdomsarbetslösheten ligger så till vida jag vet snarare på 25 %. Lika hög som den var 2006.

Tre miljarder till i sjön. Sänk arbetsgivaravgifterna med de x antal miljarder som dylikt flum kostar istället.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Ungdomsarbetsloshet-per-manad/ Där har du källan.
Citera
2010-08-18, 13:45
Bannlyst
Sänkta arbetsgivaravgifter skulle vara som radioaktiv anabola för arbetslösheten (att den minskar då). Moderaterna vet om det här, varför vågar de inte?
Citera
2010-08-18, 13:54
Medlem
BossesPizzerias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deaeus
Varför gäller praktik, coach och utbildning bara svenskar

ALDRIG invandrare?
Då är man ju rasist? :S Läser du inte aftonbladet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in