2010-08-18, 10:52
Medlem
http://www.dn.se/debatt/pensionarer-beskattas-inte-hardare-an-lontagare-1.1155214

Läs och begrunda.

Hade det varit ett smart drag om borgarna bestämt sig för att avskaffa den allmäna löneavgiften och inför ytterligare en statlig inkomstskatt för alla inkomstnivåer, bara så att folk kan se att arbetsgivaravgiften INTE bara är välfärdsavgifter som man får tillbaka i form av individuell pension o.dyl?
Denna inkomstskatt kan man sedan justera ner i takt med att man omvandlar jobbskatteavdraget till en riktig sänkning i procentsatserna. Bara det faktum att det i nuläget heter "allmän löneavgift" istället för "skatt-skatteliskatt" är ju uppenbarligen ett försök att dölja folks verkliga skattebörda för dem själva.

Och så vitt jag vet är PRO tätt förknippat med (S)-rörelsen. Betraktas de av båda blocken som ett legitimt språkrör för alla pensionärer?

Jag måste dock erkänna att jag inte tänkt på detta fenomen med löneavgift kontra "pensionärsskatt" innan jag läste artikeln. Varför sket man inte bara i jobbskatteavdrag från första början och justerade ner denna avgift istället? Var det för att man ville få regressiv effekt för låginkomsttagare? (dvs att att de med lägre löner får högre sänkning i %)?

Kanske är dags att göra om det statliga inkomstskattesystemet genom att introducera fler procentsatser på fler inkomsttrösklar. Avbräcket på 20% vid gränsen för statlig inkomstskatt är i nuläget en stor jävla tröskel som gör att många aldrig kommer att hamna över just den inkomstgränsen...
Citera
2010-08-18, 11:01
Medlem
RedXs avatar
Det här är ju närbesläktat:
http://ekonomistas.se/2010/08/17/har-pensionarerna-drabbats-hart-av-krisen/

Du tar väl egentligen upp två frågor i ditt inlägg. Den första är huruvida pensionärerna verkligen är straffbeskattade - och det är de givetvis inte. Det här argumentet, att arbetsgivaravgifterna också är en skatt som pensionärerna slipper, har varit uppe förut, men tyvärr har det inte fått något genomslag i den allmänna debatten.

Den andra frågan är om skattesystemet behöver förändras i grunden och på den frågan svarar jag ett rungande JA. Alliansen har genomfört många viktiga reformer, men en av följderna har blivit att skattesystemet har blivit ännu mer komplicerat. Det vore bra om vi kunde få en blocköverskridande skatteuppgörelse efter valet, där arbetsgivaravgiften slopas helt och ersätts med löneskatt. Här kan jag tänka mig statliga ingrepp som garanterar att företagens lönekostnad för en enskild anställd förblir densamme men att bruttolönen stiger. Detta för att bättre illustrera för befolkningen hur kopiöst stora mängder vi faktiskt betalar i skatt varje månad.
Citera
2010-08-18, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Du tar väl egentligen upp två frågor i ditt inlägg. Den första är huruvida pensionärerna verkligen är straffbeskattade - och det är de givetvis inte. Det här argumentet, att arbetsgivaravgifterna också är en skatt som pensionärerna slipper, har varit uppe förut, men tyvärr har det inte fått något genomslag i den allmänna debatten.

Nu är ju problemet det att det finns en halvlegitim brasklapp för vissa beståndsdelar av arbetsgivaravgiften, även om pengarna inte är direkt kopplade tilll ett personligt pension eller sjukförsäkringskonto. Försvaret där består av att de avgifterna skulle kosta oavsett hur de finansierades (frihetsaspekten o.dyl bortser vi ifrån). Men just den allmäna löneavgiften är ju inte kopplad till någon slags förmån över huvudtaget. Vilket alltså är lika med skatt, om det skulle ha varit valfritt annat land och inte Orwellska konungadömet Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Den andra frågan är om skattesystemet behöver förändras i grunden och på den frågan svarar jag ett rungande JA. Alliansen har genomfört många viktiga reformer, men en av följderna har blivit att skattesystemet har blivit ännu mer komplicerat. Det vore bra om vi kunde få en blocköverskridande skatteuppgörelse efter valet, där arbetsgivaravgiften slopas helt och ersätts med löneskatt. Här kan jag tänka mig statliga ingrepp som garanterar att företagens lönekostnad för en enskild anställd förblir densamme men att bruttolönen stiger. Detta för att bättre illustrera för befolkningen hur kopiöst stora mängder vi faktiskt betalar i skatt varje månad.

Som sagt så tror jag inte riktigt att det är realistiskt i det korta loppet, att slopa arbetsgivaravgiften till förmån för löneskatt. Däremot den allmäna löneavgiften, som en början. Jag tror att de flesta skulle reagera rätt så starkt på att rutan "erlagd skatt" på löneutdraget höjs med sisådär 8% av bruttolönen.

Dessutom borde de arbetsgivaravgifter som är kvar döpas om till sociala avgifter, eftersom jag hävdar att alla arbetsgivaravgifter som i dagsläget inte benämns som socialaavgifter just ska omvandlas till rena skatter istället.

En sak som många glömmer är att det utöver lagstadgade arbetsgivaravgifter dessutom tillkommer sociala avgifter enligt centrala kollektivavtal. För en tjänsteman uppgår den totala sociala avgiften till nästan 50% av lönen... (och så tillkommer det kommunal och statlig inkomstskatt, samt konsumtionsskatter och fastighetsavgift ovanpå det ). Det blir fanimig mer absurt ju mer man tänker på det.
Citera
2010-08-18, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Jag måste dock erkänna att jag inte tänkt på detta fenomen med löneavgift kontra "pensionärsskatt" innan jag läste artikeln. Varför sket man inte bara i jobbskatteavdrag från första början och justerade ner denna avgift istället? Var det för att man ville få regressiv effekt för låginkomsttagare? (dvs att att de med lägre löner får högre sänkning i %)?
Eller var det bara så krasst som att produkten de ville sälja in, "jobbskatteavdrag(TM)", som ett led i "Arbetslinjen - det ska löna sig att jobba (TM)" skulle ha blivit lika osäljbar om den hette "partiellt slopad löneavgift" som färgämnet Karmin skulle vara om det kallades vid sitt rätta namn "avkok på krossade röda löss från Mexico".
Citera
2010-08-18, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Eller var det bara så krasst som att produkten de ville sälja in, "jobbskatteavdrag(TM)", som ett led i "Arbetslinjen - det ska löna sig att jobba (TM)" skulle ha blivit lika osäljbar om den hette "partiellt slopad löneavgift" som färgämnet Karmin skulle vara om det kallades vid sitt rätta namn "avkok på krossade röda löss från Mexico".

Haha

Jojo, men man kunde ha tänkt sig att någon av de borgerliga småpartierna kunde a slängt sig på granaten och agerat "den cyniske sanningssägaren (TM)" och påpekat att man trots stora skattelättnader genom jobbskatteavdraget inte ens har lyckats neutralisera den effekt på lönen som de factoskatten "allmän löneavgift" innebär.

Jag har för mig att det sas någonting om att arbetsgivaravgifter skulle redovisas mer utförligt på folks lönekonton och löneutdrag, vad blev det av med den åtgärden? Och det skulle väl inte vara så himla svårt att döpa om kolumnen till "smygskatter som vi tar ut på alla idioter som inte inser att detta är löneskatt" när man ändå är på gång? Man kan väl kanske börja med en motion i riksdagen och en svavelosande debattartikel någonstans.
Citera
2010-08-18, 16:27
Medlem
Aristotélēss avatar
Både SPF och PRO tycker väl samma i denna fråga, så det handlar inte specifikt om någon sosse/lo-kupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in