Flashback bygger pepparkakshus!
2010-08-18, 03:40
Medlem
PARTYMASTERs avatar
Tjena flashback

Jag undrar hur man ska träna för att gå ner så mycket som möjligt i vikt.

Sen så undrar jag när man väl har gått ner i vikt, märks det då att man har gymmat? t.ex. att man har biffiga armar? Eller måsta man först gå ner all vikt och sen bli större?

Tänk på att jag är helt färsk på området så ni kan inte skriva "gym-slang" för då förstår jag inget.
Senast redigerad av PARTYMASTER 2010-08-18 kl. 03:42.
Citera
2010-08-18, 04:03
Medlem
Verdess avatar
Ut och spring med dig, sen går du o skaffar gym-kort imorgon
Citera
2010-08-18, 04:29
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PARTYMASTER
Tjena flashback

Jag undrar hur man ska träna för att gå ner så mycket som möjligt i vikt.

Sen så undrar jag när man väl har gått ner i vikt, märks det då att man har gymmat? t.ex. att man har biffiga armar? Eller måsta man först gå ner all vikt och sen bli större?

Tänk på att jag är helt färsk på området så ni kan inte skriva "gym-slang" för då förstår jag inget.

Som nybörjare kan du få större muskler och bli smalare samtidigt. Det går inte så bra sen när man inte är nybörjare längre. Då måste man gå upp i vikt för att bli större.

Hur mycket det syns kommer bero på hur du tränar, över hur lång tid, och hur din kost ser ut. Men du har absolut inget att förlora på att gymma, så kör på.
Citera
2010-08-18, 04:55
Bannlyst
När jag brukar träna för att gå ned så mycket i vikt som möjligt så brukar jag träna både på gym och promenera mycket utomhus. Kosten är viktig men när många stollar sätter igång och tränar för att gå ned i vikt så "bantar" dem. Dom äter mycket mindre och knappt något alls. Dom svälter sig ned i vikt vilket är helt fel och fungerar inte bra alls.

Mitt tips till dig är att om du inte är ute efter en stor muskulös kropp så kan du träna på gym med enkla vikter, i maskiner och lösa vikter. Be dem om hjälp att göra ett schema som passar dig. Du kan t.ex. träna 4 dagar i veckan på gym och dela upp dom 4 dagar i muskelgrupper så att hela kroppen tränas på rätt sätt för att minska slitage av muskulaturen, vi säger att på måndag tränar du ben/axlar och på tisdag tränar du bröst/mage. Det var bara ett exempel på hur de kan se ut.

Dom dagar du inte tränar på gym så ska du vila men du kan ändå gå ut på en långpromenad varje morgon eller när du nu har tid i lagom takt så du känner att kroppen rör sig.
Sen under din träning för att gå ned i vikt så är kosten viktig. Du behöver nu inte leva på enbart tråkiga maträtter osv utan hålla dig till nyttiga goda saker men ibland så kan du ta en pizza för att ge dig själv lite beröm . Du ska iaf alltid ha en fast tid för frukost, lunch, middag och kvällsmat. Kom igår att inte äta efter 19:00 på kvällen, minns inte exakt tiden men nånstans där iaf. Fasta måltider är iaf viktigt. Och det bästa av allt är att lägga ned allt som klassas som godis/snacks och dricka/alkohol undertiden du tränar dig smal på ett hälsosamt sätt. Man kan gå ned i vikt väldigt fort utan att äta tråkig mat så länge man äter 2 måltider med nyttig kost och dem andra halvnyttig mat. Det är väldigt viktigt att du får i dig rätt mängd vitaminer och mineraler under tiden och även Omega-3 är bra om du inte äter fisk mm.

Det är inte så krävande att gå ned i vikt, det är ganska enkelt bara man har viljan och det behöver inte vara så himla tråkigt heller. Och en pizza och en cola varannan månad skadar heller inte för kalorier i rätt mängd är också bra att få i sig. Så gå till ett bra gym, be dom hjälpa dig med ett schema för bra viktnedgång och säg till fall du inte vill bygga muskler så hjälper dom dig att ta fram lätta bra vikter som ger muskler men inte på samma sätt. Din kropp blir smidigare, och glöm inte att stretcha ordentligt.

Ni som har några åsikter på mitt inlägg, var vänligen att rätta och kom med mer förslag. Jag är inget proffs på långa vägar utan bidrog lite av hur jag gjorde och det funkade bra för mig.
Citera
2010-08-18, 05:25
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Advocate
Du ska iaf alltid ha en fast tid för frukost, lunch, middag och kvällsmat. Kom igår att inte äta efter 19:00 på kvällen, minns inte exakt tiden men nånstans där iaf. Fasta måltider är iaf viktigt.

Detta stämmer inte, det är irrelevant hur många gånger per dag man äter, även tidpunkterna. Det viktiga är att äta mycket efter träningspasset.

Citat:
Det är inte så krävande att gå ned i vikt, det är ganska enkelt bara man har viljan och det behöver inte vara så himla tråkigt heller. Och en pizza och en cola varannan månad skadar heller inte för kalorier i rätt mängd är också bra att få i sig. Så gå till ett bra gym, be dom hjälpa dig med ett schema för bra viktnedgång och säg till fall du inte vill bygga muskler så hjälper dom dig att ta fram lätta bra vikter som ger muskler men inte på samma sätt. Din kropp blir smidigare, och glöm inte att stretcha ordentligt.

Du får inte andra sorters muskler (rent visuellt) av att träna lättare, utan istället rekryterar du en annan typ av muskelfiber vilket tränar uthålligheten i muskeln.

Stretching är ingen nödvändighet, men det är inte fel om man gillar att göra det.
Citera
2010-08-18, 10:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KloBengan
Detta stämmer inte, det är irrelevant hur många gånger per dag man äter, även tidpunkterna. Det viktiga är att äta mycket efter träningspasset.

Du får inte andra sorters muskler (rent visuellt) av att träna lättare, utan istället rekryterar du en annan typ av muskelfiber vilket tränar uthålligheten i muskeln.

Stretching är ingen nödvändighet, men det är inte fel om man gillar att göra det.

Okej, bra att du kommentera lite för jag visste att all min lilla kunskap jag har inte var hundra.
Men man behöver väl iaf försöka ha 2st fasta måltider, typ frukost och middag? Så att kroppen ska vänja sig med dem så att fettförbränningen är igång hela dagen från morgon till kväll, kanske något extra till natten så de jobbar även då?
Citera
2010-08-18, 14:49
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Okej, bra att du kommentera lite för jag visste att all min lilla kunskap jag har inte var hundra.
Men man behöver väl iaf försöka ha 2st fasta måltider, typ frukost och middag? Så att kroppen ska vänja sig med dem så att fettförbränningen är igång hela dagen från morgon till kväll, kanske något extra till natten så de jobbar även då?

Nej, det behövs inte. Fettförbränningen är igång även fast man inte äter. Du kan äta en eller tio gånger per dag, det spelar inte så stor roll. Det som spelar roll är energibalansen över dygnet.
Citera
2010-08-18, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KloBengan
Nej, det behövs inte. Fettförbränningen är igång även fast man inte äter. Du kan äta en eller tio gånger per dag, det spelar inte så stor roll. Det som spelar roll är energibalansen över dygnet.

Okej, så det gäller att balansera ut kosten rätt under dagen/dygnet och inte bara köra kalorier hela dagarna långa. Fast lite behövs de allt. Bra att veta för snart kan jag börja träna igen efter en skada.
Citera
2010-08-18, 17:50
Medlem
Citat:
Mitt tips till dig är att om du inte är ute efter en stor muskulös kropp så kan du träna på gym med enkla vikter, i maskiner och lösa vikter. Be dem om hjälp att göra ett schema som passar dig. Du kan t.ex. träna 4 dagar i veckan på gym och dela upp dom 4 dagar i muskelgrupper så att hela kroppen tränas på rätt sätt för att minska slitage av muskulaturen, vi säger att på måndag tränar du ben/axlar och på tisdag tränar du bröst/mage. Det var bara ett exempel på hur de kan se ut.

[...]

Ni som har några åsikter på mitt inlägg, var vänligen att rätta och kom med mer förslag. Jag är inget proffs på långa vägar utan bidrog lite av hur jag gjorde och det funkade bra för mig.

Nu är jag inte heller något "proffs", men som nybörjare är det nog bättre att börja med helkroppspass ca 2 gånger i veckan.

Enligt följande sajt så är 4-splittprogram för personer som är "Advanced or competitive":

http://exrx.net/WeightTraining/Instructions.html

Citat:
Choose a program using Weight Training Workout Template.

Beginner, resuming from layoff, or little time to exercise
o Choose a Full Body Workout or a 2 Day Split Workout

Intermediate or off-season advanced
o Choose a 2 Day Split Workout or a 3 Day Split Workout

Advanced or competitive
o Choose a 3 Day Split Workout or a 4 Day Split Workout

Sports Conditioning
o Implement periodization and Olympic-style weightlifts with proper coaching
o See sample Full Body Light/Heavy Program for athlete
o Also see a Smattering of Training Programs
Citera
2010-08-18, 19:45
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Okej, så det gäller att balansera ut kosten rätt under dagen/dygnet och inte bara köra kalorier hela dagarna långa. Fast lite behövs de allt. Bra att veta för snart kan jag börja träna igen efter en skada.
'
Nja, jag tror du missförstod mig lite?

Kort sagt så spelar det absolut ingen roll hur många gånger per dag du äter, du kan äta när du vill. Det enda som spelar roll för en viktnedgång eller uppgång är hur många kalorier du äter per dag. Du kan konsumera alla dessa kalorierna i en enda måltid, eller flera stycken om du trivs bättre med det. Gör på det sättet som du tycker passar dig bäst helt enkelt.

Hoppas jag var lite tydligare nu, och lycka till med träningen och återhämtningen från skadan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in