2010-08-18, 00:30
Medlem
Jag har gått på en skola där det är mycket invandrare från världens alla hörn och kulturer och ja har hört mycket om svenskar och Sverige. Men det värsta jag har hört var det här "som att ni har patent på vad som kallas svensk, svenskhet förändras ständigt och jämt och har gjort så ända sen Sverige fick en gräns.". Hur ska man tolka det?
Citera
2010-08-18, 00:36
Medlem
Efterblivions avatar
Kanske att Sverige har förändrats hela tiden, det som är normalt nu var inte normalt och accepterat nu inte var normalt och accepterat för flera år sedan. Kulturen har alltid förändrats..
Citera
2010-08-18, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterblivion
Kanske att Sverige har förändrats hela tiden, det som är normalt nu var inte normalt och accepterat nu inte var normalt och accepterat för flera år sedan. Kulturen har alltid förändrats..
Väldigt djupt för att komma ifrån en 16 årig kille. Men så kan man ju alltid se det ^.^. Inget fel i det du sa där
Citera
2010-08-18, 00:49
Medlem
Efterblivions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikt0rbj
Väldigt djupt för att komma ifrån en 16 årig kille. Men så kan man ju alltid se det ^.^. Inget fel i det du sa där

"16 årig kille" Vem har sagt att jag inte är en 35 årig kvinna?

Klockan är snart ett på natten, förvänta dig ingen djup analys från mig, tillfär någonting själv istället!
Citera
2010-08-18, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterblivion
"16 årig kille" Vem har sagt att jag inte är en 35 årig kvinna?

Klockan är snart ett på natten, förvänta dig ingen djup analys från mig, tillfär någonting själv istället!

Nej ja menade inte dig :P Ja menade han som sa det. Men det du sa made a lot of sense så att säga men ja tror inte det var något i den stilen han menade. Jag tror på lite propaganda från familj och släkt
Citera
2010-08-18, 00:53
Medlem
Det märkliga är väl att de sågar svensk kultur och hävdar att den inte finns, samtidigt som de står 100% bakom hemlandets kultur och gärna viftar lite med flaggan också, á la "stolt alban". Om man omfamnar multikulti och tycker att nationalism och kulturer är fult och att allt bara ska vara en enda stor smältdegel, varför är det alltid Sverige som ska smältas ner medan de importerade kulturerna ska få förbli fasta, hela bitar i smältdegeln?
Citera
2010-08-18, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det märkliga är väl att de sågar svensk kultur och hävdar att den inte finns, samtidigt som de står 100% bakom hemlandets kultur och gärna viftar lite med flaggan också, á la "stolt alban". Om man omfamnar multikulti och tycker att nationalism och kulturer är fult och att allt bara ska vara en enda stor smältdegel, varför är det alltid Sverige som ska smältas ner medan de importerade kulturerna ska få förbli fasta, hela bitar i smältdegeln?
Håller med till 100%. Antar att Svensken har lite för lite attityd för att kunna göra något åt det.
Citera
2010-08-18, 00:55
Medlem
Efterblivions avatar
Citat:
Nej ja menade inte dig :P Ja menade han som sa det. Men det du sa made a lot of sense så att säga men ja tror inte det var något i den stilen han menade. Jag tror på lite propaganda från familj och släkt

Jaha förlåt för the miss under standing, nu kom jag på förresten. Det är en Promoe sång, han har bara tagit det från texten. Ge oss Sverige tillbaka tror jag låten heter

Edit: http://www.lyricsreg.com/lyrics/promoe/GE+OSS+SVERIGE+TILLBAKA/
Citera
2010-08-18, 00:58
Medlem
Lighthouses avatar
Alla kulturer förändras men det är upp till utövarna att välja hur dom ska förändras. Och ja svenskarna har faktiskt patent på "svenskheten", vem annars? Det är bara snack som langas runt av media och invandrare för att dom gillar tanken på att dom står över oss. Klart att kultur kan och borde utvecklas men är det här något slags argument för att vi måste ta in invandrare oavsett hur DERAS kultur ser ut och hur den överensstämmer med vår? Ibland så misstänker jag att folk faktiskt inte vill komma överens och ordna upp saker pragmatiskt utan bara vill hävda sig.

Till TS: Du har blivit utsatt för vad som i alla andra lägen hade kallats "rasism". Som tur är så är du antagligen mer kapabel till att hantera det än genomsnittsinvandraren så inga bestående men borde uppstå. Om du ändå känner att det tar lite efter några tar så kolla på dig själv och sedan på en invandrare. Skratta och må bra.
Citera
2010-08-18, 01:01
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
svenskhet förändras ständigt och jämt och har gjort så ända sen Sverige fick en gräns.". Hur ska man tolka det?

Ja det är klart att Sverige förändras med tiden, liksom övriga omvärlden. Titta på en gammal Åsa-Nisse film och se hur olikt samhället är idag. För 15 år sedan var man tvungen att visa pass för resor mellan Sverige och merparten av Europa.

Halloween är en ny högtid i Sverige.

Flygets allt lägre priser gör att allt fler svenskar kan semestra på platser som tidigare var otänkbara. Thailand är ett bra exempel.

Så visst förändras Sverige och "svenskheten"
Citera
2010-08-18, 01:13
Medlem
glimmandes avatar
Handlar om en sammanblandning av korten i kombination med historieförfalskning. I grund och botten är svensken en etnisk grupp som dominerat Sverige i en sådan grad att Sverige iallafall fram till helt nyligen ansågs vara ett bra exempel på etniskt homogen nationalstat. Grunden för svenskheten är alltså att man är etniskt svensk. Sedan har vi haft en dynamisk kultur som utvecklats kors och tvärs sedan tidernas begynnelse. Det svenska folket har alltså i stort varit detsamma rent etniskt samtidigt som alla möjliga ideer och interna omställningar har omformat landet.

Att fokusera på kultur är alltså helknasigt då den är och har varit såpass dynamisk i Sverige. Tyvärr så lever vi i lögnernas tidsålder där en fokusering på det svenska folket och dess öden ses som djupaste rasism, speciellt i kombination med ett starkt inflöde av mörkerfolk. Istället så skyller man allt på "kulturkrockar" och annat löjligt då det i själva verket är en etnisk konflikt.

Därför så har ju dina invandrarvänner rätt sålänge som innebörden av svensk helt reduceras till någon diffus kultur där ursprung och folktillhörighet ej anses spela roll. I ett sådant läge så blir ju svenskheten något abstrakt och meningslöst som kan betyda vad som helst. Detta är vår upplysta elits synsätt på svensken samt den bakomliggande tron på att svensken och svenskheten ej går att definiera eller ens existerar på något meningsfullt sätt.

Om svensken istället definieras som tillhörande en specifik etnisk grupp, precis som finnar, assyrier, perser, japaner osv görs så blir inte definitionen diffus på samma sätt. Det vägrar tyvärr folk göra då det sätter hela multirasliga multikultisörjan i en otrevlig dager. Om begrepp som folk anses relevanta på något sätt så faller mycket av den liberala världsåskådningen där vi enbart är individuella atomer utan band till den nästa. Därför görs det inte.
Citera
2010-08-18, 01:23
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Handlar om en sammanblandning av korten i kombination med historieförfalskning. I grund och botten är svensken en etnisk grupp som dominerat Sverige i en sådan grad att Sverige iallafall fram till helt nyligen ansågs vara ett bra exempel på etniskt homogen nationalstat.

Ja eller hur? Vi har en fransman som kung, judar som driver våra dagstidningar. Tyskar, holländare, italienare som sedan sekelskiftet varit med och byggt affärsverksamhet i landet.

Vad menar du med etnisk? När är man en etnisk svensk, hur lång tid tillbaka ska släkten ha bott i Sverige? Jag ser gärna ett årtal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in