Rätt smart om det är ägarna som ligger bakom apparaturen och den stackars personalen som bara trott att dom varit barristor gjort jobbet.
Citat:
Troligen handlar det om kortbdrägerier för hundratusentals kronor. I centrum för utredningen står café Nesta på Södergatan.....
- De tillhörde personalen och släpptes senare. Ingen av dem är misstänkt för brott, understryker Magnus Nilsson. Två personer anhölls dock efter beslut av åklagare. Båda har koppling till företaget, enligt polisen, som i övrigt inte vill gå in på detaljer.....
Det var PBS i Danmark, Nordens ledande leverantör av betalningslösningar, som larmade svensk polis om caféet sedan mängder av danska kunder drabbats.
Enligt polisens misstankar ska skimningsverksamheten ha varit satt i system. Kortuppgifterna har tankats över till utomeuropeiskt land - och sedan har kundernas kort länsats på pengar.
- Det handlar om stora belopp, säkerligen hundratusentals kronor bara på den danska sidan. Men hur många svenskar som drabbat vet vi inte, svenska banker är inte lika snabba att slå larm, säger Magnus Nilsson.
Det finns ett företag med adress Södergatan 22, El Heish Café & Restaurant AB. http://www.allabolag.se/5567418834
2009 hade det ju ingen vidare omsättning, men jag tror inte att man ska lägga allt för stor vikt vid de siffrorna då jag tror att de bara har drivit verksamheten det senaste året. Anledningen till att jag tror det är att Nesta AB gick i konken i slutet av förra året. http://www.allabolag.se/5566291414/befattningar
Detta är enbart mina egna spekulationer så det finns en risk att det inte är helt korrekt....
VD´n i Nesta AB är visst även bolagsman i ett handelsbolag som sysslar med "Valuta växling."
Gott kaffe.
Bra käk.
Höga priser - men alltid folk.
Massa företagskunder.
Bästa primaläge.
Hur kan ägarna behöva stålar?
IAF:
En kompis till mig gjorde lite konsultjobb åt dem för något år sen - efter mycket om och men kom parterna fram till att de inte hade råd att betala fakturan.. Tror den var runt 10-20'. Småpengar.
Efter lite koll på UC/Allabolag såg jag att det fanns avhysningsbeslut (dvs - nesta har vräkts...) utmätning, ett antal skulder (250' ca) och många fler på väg in. Detta var 2 år sen.
Min teori är alltså följande -
Dålig ekonomi som fan i bolaget - spekulativt menar jag nu att en del av skulderna ägs av den undre världen. Huvudmännen försöker "pusher style" att fixa å trixa tills det blir "Frankie" över det hela. Allt går åt helvete och det enda som återstår är att göra diverse skit (omöjligt att det bara är skimming som har gjorts - här ligger säkert momsbedrägerier etc också) och invänta polisen.
Lägg till att delägarna häktades tror jag att ovan kan stämma rätt bra...
__________________
Senast redigerad av everlast 2010-08-18 kl. 08:55.
Det finns ett företag med adress Södergatan 22, El Heish Café & Restaurant AB. http://www.allabolag.se/5567418834
2009 hade det ju ingen vidare omsättning, men jag tror inte att man ska lägga allt för stor vikt vid de siffrorna då jag tror att de bara har drivit verksamheten det senaste året. Anledningen till att jag tror det är att Nesta AB gick i konken i slutet av förra året. http://www.allabolag.se/5566291414/befattningar
Detta är enbart mina egna spekulationer så det finns en risk att det inte är helt korrekt....
VD´n i Nesta AB är visst även bolagsman i ett handelsbolag som sysslar med "Valuta växling."
Så här ser det ut:
Arkivuppgift för 556629-1414 per den 18 augusti 2010
Nesta AB
Box 17025
200 10 Malmö
Totalt publicerat skuldsaldo
2010-07-30 957111 kr.
Senaste publicering Fordringsägare
2010-08-02 Restföring på skattekonto, 1354 kr.
Övriga, tidigare publiceringar Fordringsägare
2010-07-04 Restföring på skattekonto, 127633 kr.
2010-05-03 Restföring på skattekonto, 167041 kr.
2010-03-07 Restföring på skattekonto, 1624 kr.
2010-02-07 Restföring på skattekonto, 188497 kr.
2010-01-20 Restförd förseningsavgift enligt ABL, 5000 kr.
2009-12-11 Konkurs, kr.
2009-12-01 Restföring på skattekonto, 104808 kr.
2009-11-24 Ansökan om betalningsföreläggande, 24480 kr. MALMÖ STAD GATUKONTORET
2009-10-28 Restförd förseningsavgift enligt ABL, 5000 kr.
2009-10-22 Utslag, 3145 kr. CITYFRUKT I MALMÖ AV
2009-10-04 Restföring på skattekonto, 10900 kr.
2009-09-18 Ansökan om betalningsföreläggande, 3145 kr. CITYFRUKT I MALMÖ AV
2009-08-02 Restföring på skattekonto, 54072 kr.
2009-07-15 Utslag, 12877 kr. NESTLÉ SVERIGE AB
2009-07-05 Restföring på skattekonto, 143293 kr.
2009-07-06 Ansökan om betalningsföreläggande, 3828 kr. DALKIA ENERGY AND BUILDING SERVICES AB
2009-06-24 Utslag, 46774 kr. S:T GERTRUD KONFERENS & RESTAURANG AB, PÅTISSERI
2009-06-07 Restföring på skattekonto, 50976 kr.
2009-05-27 Ansökan om betalningsföreläggande, 46774 kr. S:T GERTRUD KONFERENS & RESTAURANG AB, PÅTISSERI
2009-05-27 Utslag, 3656 kr. TRYCKERI AKTIEBOLAGET C.A. ANDERSSON & CO
2009-05-03 Restföring på skattekonto, 130794 kr.
2009-04-24 Ansökan om betalningsföreläggande, 12877 kr. NESTLÉ SVERIGE AB
2009-04-20 Ansökan om betalningsföreläggande, 3656 kr. TRYCKERI AKTIEBOLAGET C.A. ANDERSSON & CO
2009-04-17 Utslag, 7966 kr. SKANSKA INSTALLATION AB
2009-04-05 Restföring på skattekonto, 146432 kr.
2009-03-05 Ansökan om betalningsföreläggande, 7966 kr. SKANSKA INSTALLATION AB
2009-02-11 Utslag, 32248 kr. TINGSTAD PAPPER AB
2009-02-02 Restföring på skattekonto, 61927 kr.
2009-01-13 Ansökan om betalningsföreläggande, 32248 kr. TINGSTAD PAPPER AB
2009-01-05 Restföring på skattekonto, 81494 kr.
2008-12-29 Utslag, 80957 kr. DB REAL ESTATE STJ 21 KOMMANDITBOLAG
2008-12-22 Utslag, 2647 kr. DALKIA FACILITIES MANAGEMENT AB
2008-12-05 Ansökan om betalningsföreläggande, 2647 kr. DALKIA FACILITIES MANAGEMENT AB
2008-12-01 Restföring på skattekonto, 96077 kr.
2008-11-13 Ansökan om betalningsföreläggande, 163644 kr. DB REAL ESTATE STJ 21 KOMMANDITBOLAG
2008-11-12 Restförd förseningsavgift enligt ABL, 5000 kr.
2008-11-02 Restföring på skattekonto, 56591 kr.
2008-10-05 Restföring på skattekonto, 44241 kr.
2008-09-07 Restföring på skattekonto, 51731 kr.
2008-08-04 Restföring på skattekonto, 104028 kr.
2008-07-06 Restföring på skattekonto, 55411 kr.
2008-06-02 Restföring på skattekonto, 30503 kr.
2008-02-03 Restföring på skattekonto, 24469 kr.
2007-10-07 Restföring på skattekonto, 50075 kr.
2007-09-02 Restföring på skattekonto, 19317 kr.
"Polisen uppmanar alla som de senaste två veckorna korthandlat på kafé Nesta i Malmö att genast höra av sig.
- Har någon sparat sina kvitton är dessa högintressanta för oss. Härvan kan ha större omfattning än vi tror, säger Stefan Larsson, utredare på bedrägeriroteln."
" Men skimningen kan ha pågått betydligt längre.
– Vi har fått indikationer på att flera stammisar ska ha blivit skimmade på Nesta i januari-februari. I så fall kan bedrägerierna ha fortgått längre än vi trott, säger Stefan Larsson."
"Har du handlat med kontokort på kafé Nesta de senaste två veckorna? Ring Stefan Larsson vid Malmöpolisen, telefon 114 14."
Gott kaffe.
Bra käk.
Höga priser - men alltid folk.
Massa företagskunder.
Bästa primaläge.
Hur kan ägarna behöva stålar?
IAF:
En kompis till mig gjorde lite konsultjobb åt dem för något år sen - efter mycket om och men kom parterna fram till att de inte hade råd att betala fakturan.. Tror den var runt 10-20'. Småpengar.
Efter lite koll på UC/Allabolag såg jag att det fanns avhysningsbeslut (dvs - nesta har vräkts...) utmätning, ett antal skulder (250' ca) och många fler på väg in. Detta var 2 år sen.
Min teori är alltså följande -
Dålig ekonomi som fan i bolaget - spekulativt menar jag nu att en del av skulderna ägs av den undre världen. Huvudmännen försöker "pusher style" att fixa å trixa tills det blir "Frankie" över det hela. Allt går åt helvete och det enda som återstår är att göra diverse skit (omöjligt att det bara är skimming som har gjorts - här ligger säkert momsbedrägerier etc också) och invänta polisen.
Lägg till att delägarna häktades tror jag att ovan kan stämma rätt bra...
Tittar man på Ratsit på Nesta verkar det finnas en avslutad konkurs juli 2010 på ett gäng med jugoslavisk/italienskklingande namn och en pågående med Ramadanlklingande namn.......
Citat:
Ursprungligen postat av Youngboys
Jag betalar aldrig med kort på restauranger eller på krogen. Fyfan.
Jag har samma vana även om jag rör mig i Stockholm
"– Kortläsaren på kaféet har inte varit kopplad till någon bank. Den har bara givit ett kvitto - kundens exemplar och så har numret lästs av, säger Stefan Larsson vid polisens bedrägerirotel.
– Detta är högintressant för oss: att få tag på kvitton som visar precis när kortet dragits i läsaren. Eller nå kunder som vet med sig att de handlat med kort på kaféet under de senaste två veckorna.
Två män i rörelsen bakom Kafe Nesta är anhållna för grovt bedrägeri, senast under torsdagen måste åklagaren antingen begära dem häktade eller släppa dem."