2010-08-18, 00:19
  #1
Medlem
Vem/vad ligger bakom det här?

Rätt smart om det är ägarna som ligger bakom apparaturen och den stackars personalen som bara trott att dom varit barristor gjort jobbet.

Citat:
Troligen handlar det om kortbdrägerier för hundratusentals kronor. I centrum för utredningen står café Nesta på Södergatan.....

- De tillhörde personalen och släpptes senare. Ingen av dem är misstänkt för brott, understryker Magnus Nilsson. Två personer anhölls dock efter beslut av åklagare. Båda har koppling till företaget, enligt polisen, som i övrigt inte vill gå in på detaljer.....

Det var PBS i Danmark, Nordens ledande leverantör av betalningslösningar, som larmade svensk polis om caféet sedan mängder av danska kunder drabbats.
Enligt polisens misstankar ska skimningsverksamheten ha varit satt i system. Kortuppgifterna har tankats över till utomeuropeiskt land - och sedan har kundernas kort länsats på pengar.
- Det handlar om stora belopp, säkerligen hundratusentals kronor bara på den danska sidan. Men hur många svenskar som drabbat vet vi inte, svenska banker är inte lika snabba att slå larm, säger Magnus Nilsson.

http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2100109/omfattande-skimningsharva-avslojad-i-malmo
Citera
2010-08-18, 04:25
  #2
Medlem
Lennart.Kollbergs avatar
Länk till Sydsvenskans artikel: http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1204626/Kontokort-skimmade-pa-kaf%C3%A9.html

Det finns ett företag med adress Södergatan 22, El Heish Café & Restaurant AB. http://www.allabolag.se/5567418834
2009 hade det ju ingen vidare omsättning, men jag tror inte att man ska lägga allt för stor vikt vid de siffrorna då jag tror att de bara har drivit verksamheten det senaste året. Anledningen till att jag tror det är att Nesta AB gick i konken i slutet av förra året. http://www.allabolag.se/5566291414/befattningar

Detta är enbart mina egna spekulationer så det finns en risk att det inte är helt korrekt....

VD´n i Nesta AB är visst även bolagsman i ett handelsbolag som sysslar med "Valuta växling."
Citera
2010-08-18, 08:23
  #3
Medlem
StefanHeterJags avatar
Nån som varit där och vet vilken typ av betalterminal dom använde sig av, typ babs, Point, Strålfors osv?
Citera
2010-08-18, 08:52
  #4
Medlem
everlasts avatar
Nesta. Inget här känns rätt.

Gott kaffe.
Bra käk.
Höga priser - men alltid folk.
Massa företagskunder.
Bästa primaläge.

Hur kan ägarna behöva stålar?

IAF:

En kompis till mig gjorde lite konsultjobb åt dem för något år sen - efter mycket om och men kom parterna fram till att de inte hade råd att betala fakturan.. Tror den var runt 10-20'. Småpengar.
Efter lite koll på UC/Allabolag såg jag att det fanns avhysningsbeslut (dvs - nesta har vräkts...) utmätning, ett antal skulder (250' ca) och många fler på väg in. Detta var 2 år sen.

Min teori är alltså följande -

Dålig ekonomi som fan i bolaget - spekulativt menar jag nu att en del av skulderna ägs av den undre världen. Huvudmännen försöker "pusher style" att fixa å trixa tills det blir "Frankie" över det hela. Allt går åt helvete och det enda som återstår är att göra diverse skit (omöjligt att det bara är skimming som har gjorts - här ligger säkert momsbedrägerier etc också) och invänta polisen.

Lägg till att delägarna häktades tror jag att ovan kan stämma rätt bra...
__________________
Senast redigerad av everlast 2010-08-18 kl. 08:55.
Citera
2010-08-18, 09:03
  #5
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart.Kollberg
Länk till Sydsvenskans artikel: http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1204626/Kontokort-skimmade-pa-kaf%C3%A9.html

Det finns ett företag med adress Södergatan 22, El Heish Café & Restaurant AB. http://www.allabolag.se/5567418834
2009 hade det ju ingen vidare omsättning, men jag tror inte att man ska lägga allt för stor vikt vid de siffrorna då jag tror att de bara har drivit verksamheten det senaste året. Anledningen till att jag tror det är att Nesta AB gick i konken i slutet av förra året. http://www.allabolag.se/5566291414/befattningar

Detta är enbart mina egna spekulationer så det finns en risk att det inte är helt korrekt....

VD´n i Nesta AB är visst även bolagsman i ett handelsbolag som sysslar med "Valuta växling."
Så här ser det ut:

Citera
2010-08-18, 09:14
  #6
Medlem
Persepones avatar
Nesta verkar även ha bytt ägare/firmatecknare i Juli 2009. Revisorn avgick i förtid.
Citera
2010-08-18, 13:44
  #7
Medlem
spoilers avatar
"Polisen uppmanar alla som de senaste två veckorna korthandlat på kafé Nesta i Malmö att genast höra av sig.
- Har någon sparat sina kvitton är dessa högintressanta för oss. Härvan kan ha större omfattning än vi tror, säger Stefan Larsson, utredare på bedrägeriroteln."

" Men skimningen kan ha pågått betydligt längre.
– Vi har fått indikationer på att flera stammisar ska ha blivit skimmade på Nesta i januari-februari. I så fall kan bedrägerierna ha fortgått längre än vi trott, säger Stefan Larsson."

"Har du handlat med kontokort på kafé Nesta de senaste två veckorna? Ring Stefan Larsson vid Malmöpolisen, telefon 114 14."

http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2101540/hor-av-dig-om-du-handlat-pa-nesta
Citera
2010-08-18, 14:06
  #8
Medlem
Lennart.Kollbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Så här ser det ut:

Det var ingen dålig lista, de verkar inte ha lärt sig att det första man ska betala är hyran och skatten...

.
__________________
Senast redigerad av Lennart.Kollberg 2010-08-18 kl. 14:08.
Citera
2010-08-18, 14:17
  #9
Medlem
Youngboyss avatar
Jag betalar aldrig med kort på restauranger eller på krogen. Fyfan.
Citera
2010-08-18, 16:00
  #10
Medlem
swebarbs avatar
Måste röra sig om skapligt mycket pengar. Hatar också kort det är sånt här skit överallt nuförtiden kontanter är fan så mycket bättre.
Citera
2010-08-18, 18:01
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everlast
Nesta. Inget här känns rätt.

Gott kaffe.
Bra käk.
Höga priser - men alltid folk.
Massa företagskunder.
Bästa primaläge.

Hur kan ägarna behöva stålar?

IAF:

En kompis till mig gjorde lite konsultjobb åt dem för något år sen - efter mycket om och men kom parterna fram till att de inte hade råd att betala fakturan.. Tror den var runt 10-20'. Småpengar.
Efter lite koll på UC/Allabolag såg jag att det fanns avhysningsbeslut (dvs - nesta har vräkts...) utmätning, ett antal skulder (250' ca) och många fler på väg in. Detta var 2 år sen.

Min teori är alltså följande -

Dålig ekonomi som fan i bolaget - spekulativt menar jag nu att en del av skulderna ägs av den undre världen. Huvudmännen försöker "pusher style" att fixa å trixa tills det blir "Frankie" över det hela. Allt går åt helvete och det enda som återstår är att göra diverse skit (omöjligt att det bara är skimming som har gjorts - här ligger säkert momsbedrägerier etc också) och invänta polisen.

Lägg till att delägarna häktades tror jag att ovan kan stämma rätt bra...
Tittar man på Ratsit på Nesta verkar det finnas en avslutad konkurs juli 2010 på ett gäng med jugoslavisk/italienskklingande namn och en pågående med Ramadanlklingande namn.......
Citat:
Ursprungligen postat av Youngboys
Jag betalar aldrig med kort på restauranger eller på krogen. Fyfan.
Jag har samma vana även om jag rör mig i Stockholm
Citera
2010-08-18, 18:01
  #12
Medlem
spoilers avatar
"– Kortläsaren på kaféet har inte varit kopplad till någon bank. Den har bara givit ett kvitto - kundens exemplar och så har numret lästs av, säger Stefan Larsson vid polisens bedrägerirotel.

– Detta är högintressant för oss: att få tag på kvitton som visar precis när kortet dragits i läsaren. Eller nå kunder som vet med sig att de handlat med kort på kaféet under de senaste två veckorna.

Två män i rörelsen bakom Kafe Nesta är anhållna för grovt bedrägeri, senast under torsdagen måste åklagaren antingen begära dem häktade eller släppa dem."

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1205727/Kunderna-slapp-betala-for-kaffet.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in