2010-08-17, 23:17
Bannlyst
På nyheterna idag så har det pratats om att en av fem amerikanska soldater som återvänder hem ifrån Afghanistan är psykiskt sjuka. http://svtplay.se/v/2109342/aktuellt/17_8_21_00?cb,a1366518,1,f,-1/pb,a1366516,1,f,-1/pl,v,,2109342/sb,p102536,1,f,-1
Att man mår dåligt av att befinna sig i ett krigshärjat land har jag svårt att se som en nyhet men borde man inte kunna dra slutsatsen att den här siffran stämmer ungefär även bland de som inte är soldater. Alltså är nästan var femte invandrare vi tar in till Sverige psykiskt sjuk.

Det brukar ofta pratas om att de flesta brotten begås av invandrare och PKs svar på detta är då att det inte beror på att de är just invandrare utan på att de tillhör en fattig grupp i samhället. Fattigdom är det som leder till kriminalitet och INTE etnicitet. Att man snor en bil kan jag förstå, att man gömmer kött under kjolen i mataffären kan jag förstå och att man rånar en värdetransport kan jag förstå, men det finns en typ av brott som jag inte tycker att argumentet "fattig" håller för, våldtäkterna. Jag har mycket svårt att se att man får mindre fitta bara för att man är fattig.

Min slutsatts av det här har ni säkert redan förstått själva och är nog inget nytt. Vi tar in psykiskt sjuka människor till Sverige och ger dem uppenbarligen inte den vård som de behöver för att bli friska. Då är det inte konstigt att våldtäktsstatistiken ser ut som den gör.

Jag är personligen för invandring om den görs på rätt sätt och under kontrollerade former. Anledningen att man släpper in människor i ett land är ju för att hjälpa de som har det sämre än oss själva, men vad händer när vi bara tar det första steget utan att fullfölja det vi påbörjat på ett korrekt sätt. Det är resultatet av det som vi läser om i tidningen varannan dag. Vi hjälper inte dessa människor utan vi ger dem bara en ny plats på jorden att sitta och må dåligt på. För att de ska ha någon chans alls att komma till en normalt psykiskt tillstånd borde de väll rimligen få samma typ av psykisk vård som en soldat skulle få. Har vi verkligen kapacitet att erbjuda en sån hjälp? Borde vi inte fokusera på att ta hand om en rimlig mängd personer som vi faktiskt klarar av att ta hand om istället för att ta in en för stor mängd varav mycket få kan bli lyckliga? Vi hjälper inte människorna, vi förlänger bara deras lidande.

Nu har jag ingen koll på vilken vård en nysvensk eller asylsökande får, någon? Hur som helst är den inte tillräcklig.

Diskutera det jag skrev helt enkelt.
Senast redigerad av MrCoffey 2010-08-17 kl. 23:21.
Citera
2010-08-17, 23:27
Medlem
huggybares avatar
Det här förutsätter att:

a) att både vita och icke-vita har lika stor benägenhet att bli psykiskt sjuka
b) att vara soldat och invånare i ett krigshärjat land höjer risken för att bli psykiskt sjuk lika mycket
c) att alla som invandrar till Sverige kommer från krigshärjade länder

Nog för att vi får in en del psykfall. Men många som vi tar in som beter sig illa är nog helt enkelt bara dumma i huvudet.
Citera
2010-08-17, 23:28
Bannlyst
Vad har amerikanska soldater med invandrare att göra i Sverige?
Snacka om att dra alla över en kam också.

"invandrare gör det"
"invandra ja"
Citera
2010-08-17, 23:38
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonOfZeus
Vad har amerikanska soldater med invandrare att göra i Sverige?
Snacka om att dra alla över en kam också.

"invandrare gör det"
"invandra ja"

För det är logiskt att anta att soldater som spenderat några månader i ett krigshärjat land, bör bli psykiskt sjuka på samma sätt som lokalbefolkningen som troligtvis spenderat hela sitt liv i ett krigshärjat land.
Citera
2010-08-17, 23:58
Medlem
Mujahids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
För det är logiskt att anta att soldater som spenderat några månader i ett krigshärjat land, bör bli psykiskt sjuka på samma sätt som lokalbefolkningen som troligtvis spenderat hela sitt liv i ett krigshärjat land.
Svenne. Vem har sagt att det här är alla faktorer som spelar in? Lokalbefolkningen tvingas inte i de flesta fall skjuta någon eler några. Att genom felriktade raketer dödar några skolflickor spökar nog in amerikanneras sjuka psyke. Men efter 200 år plus pacifism så räkar jag med att du inte förstår konceptet krig. Då skulle du inte motsätta dig att människor skulle komma hit
Citera
2010-08-18, 00:07
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mujahid
Svenne. Vem har sagt att det här är alla faktorer som spelar in? Lokalbefolkningen tvingas inte i de flesta fall skjuta någon eler några. Att genom felriktade raketer dödar några skolflickor spökar nog in amerikanneras sjuka psyke. Men efter 200 år plus pacifism så räkar jag med att du inte förstår konceptet krig. Då skulle du inte motsätta dig att människor skulle komma hit

Jo, jag skulle motsätta mig att icke-vita kom till vita nationer om vi så varit i krig i 100 år. Eftersom så många tydligen vill komma till världens bästa länder, från sina dåliga länder, så antar jag att de flesta vill komma bort från just kriget, och därmed är just krigsskadade.
Citera
2010-08-18, 00:10
Medlem
Slimrizzlas avatar
Ivandring har sin posetiva sida och negativa sida, Som du sa att man skall ge dom den hjälp dom behöver. Men hur ska man göra det nu ? 1/5 invandrare är psykiskt sjuk? Ska berätta en sak 1/5 svenskar i Sverige är även psykiskt sjuka. Jag är stort emot att fler invandrare tas emot i nuläget då Staten måste fixa till det som finns nu. Barn däremot.. Måste få en chans att leva ett normalt liv.
Jag är själv inte så att säga "svensk". PznLove! ursäkta min grammatik men är lite trötter.
Citera
2010-08-18, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av huggybare
Det här förutsätter att:

a) att både vita och icke-vita har lika stor benägenhet att bli psykiskt sjuka
b) att vara soldat och invånare i ett krigshärjat land höjer risken för att bli psykiskt sjuk lika mycket
c) att alla som invandrar till Sverige kommer från krigshärjade länder

Nog för att vi får in en del psykfall. Men många som vi tar in som beter sig illa är nog helt enkelt bara dumma i huvudet.

Självklart är inte siffrorna för om man är soldat och invånare exakt det samma. Poängen är att om man spenderar en tid i ett krigshärjat land så löper man en ganska stor risk för att bli psykiskt sjuk. Sen tror jag nästan att den risken är större om man är en invånare som har bott där hela sitt liv än om man är en soldat. Visst utsätts kanske soldater intensivare för kriget men inte alls lika länge och det är oftast att utsättas för något under en lång tid som driver en till galenskap. Tillfälliga mentala angrepp är lättare att stå ut med även om de är intensivare.

Nej alla våra invandrare kommer inte ifrån krigshärjade länder men sen är inte heller var femte invandrare i Sverige en våldtäktsman. Om man kollar på vilka invandrare det är som begår just den typen av brott så är det oftast personer ifrån krigshärjade länder. Att var femte invandrare skulle vara psykiskt sjuk som jag skrev i trådstarten stämmer ju givetvis inte men det kan mycket väl vara var femte ifrån krigshärjade länder eller länder där situationen är mycket svår. Risken förändras ju beroende på hur svårt ställt det är i just det landet. I ett land i Afghanistans tillstånd är det var femte som är psykiskt sjuk. Även om det är mycket svårt att komma fram till några siffror om det här så borde vi i alla fall kunna konstatera att det rimligen är en väldigt stor mängd invandrare som är psykiskt sjuka. Om siffran ifrån Afghanistan är 20% så är det kanske 5% av Sveriges invandrare som är psykiskt sjuka och det är för mycket. Vi ser ju resultatet av det.
Citera
2010-08-18, 00:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slimrizzla
Ivandring har sin posetiva sida och negativa sida, Som du sa att man skall ge dom den hjälp dom behöver. Men hur ska man göra det nu ? 1/5 invandrare är psykiskt sjuk? Ska berätta en sak 1/5 svenskar i Sverige är även psykiskt sjuka. Jag är stort emot att fler invandrare tas emot i nuläget då Staten måste fixa till det som finns nu. Barn däremot.. Måste få en chans att leva ett normalt liv.
Jag är själv inte så att säga "svensk". PznLove! ursäkta min grammatik men är lite trötter.

Du har rätt i att det är ett mycket högt antal svenskar som har dålig psykisk hälsa men det är bara för att vi är fjolliga och gillar att gnälla på allt utan att egentligen ha någon vettig anledning. En Svensk kan påstå sig må psykiskt dåligt för nästan vilken bagatell som helst. Vi svenskar är psykiskt sjuka för att vi jobbar sönder oss och går in i väggen, en invandrare är sjuk för att han såg sin lillebror skjutas till döds. Om jag ska försöka mig på lite amatör psykologi så tror jag inte att man drivs till att våldta någon genom att stirra på papper för länge men att se någon man älskar bli misshandlad och slås sönder kan nog mycket väl driva en till att man själv misshandlar eller våldtar någon.
Citera
2010-08-18, 01:06
Medlem
Leif Ds avatar
Nu är det så att den psykiska i ohälsan i vissa trakter är avsevärt högre än i det upplysat europa av kulturella skäl; Man gifter sig helt enkelt med för nära släktingar i för stor utsträckning. Sjukdommar med ärftlig faktor som t.ex. schizofreni är mycket vanligare inom dessa folkgrupper. Autism är också mycket vanligre liksom medfödda handikapp rent allmänt (förlamning, blindhet etc).

Ibland kan det också vara svårt att avgöra vad som är sjukdom och vad som är kulturella uttryck.
Citera
2010-08-18, 19:37
Medlem
http://www.dn.se/debatt/sjalvmorden-okar-starkt-bland-unga-invandrare-1.741979
Citera
2010-08-18, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrCoffey
På nyheterna idag så har det pratats om att en av fem amerikanska soldater som återvänder hem ifrån Afghanistan är psykiskt sjuka.
Åker man frivilligt till Afghanistan så är det troligt att man var psykiskt sjuk redan vid ankomsten.
Senast redigerad av DrinaII 2010-08-18 kl. 19:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in