2010-08-17, 20:45
Medlem
Citat:
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article7632645.ab

Fagersta har gjort det bästa ekonomiska resultatet under 2000-talet bland alla kommuner i landet - en vänsterstyrd bruksort i Västmanland.
Genomsnittsresultatet per invånare och år under perioden 2000-2009 är 2 250 kronor. Motsvarande siffra för Danderyd, som ofta förknippas med sina många höginkomsttagare, är 407 kronor.
Det visar en sammanställning gjord av Dagens Samhälle.
Många av Fagerstas närmaste grannkommuner tampas i bottenligan av listan. Men Fagerstas kommunalråd Stig Henriksson (V) menar att alla kommuner kan ha en bra ekonomi oavsett storleken på kommunen och var i landet den ligger.
– Det är möjligt att det finns någon objektiv faktor som dömer vissa kommuntyper till svårartat lidande. Men hittills är det ingen som hittat den!, säger han till Dagens Samhälle.
Tydliga ekonomiska spelregler och politiskt samförstånd kring ekonomin är viktiga faktorer bakom succén, menar kommunalrådet.
Tidningen har studerat samtliga kommuners ekonomiska resultat under 2000-talet, och listan har många överraskningar.
Landets rikaste kommun, Oskarshamn, ligger exempelvis sist i tabellen. Där gick varje invånare back 1 983 kronor enligt genomsnittsresultatet. Förklaringen är enligt Dagens Samhälle att kommunens stora kapitalplaceringar gjort att resultatet störtdykt när börsen fallit.
Varför utnyttjas inte Henrikssons resurser bättre?

Borde inte regeringen tvinga alla kommunalråd i Sverige att åka på studiebesök till Fagersta?
Citera
2010-08-17, 21:15
Medlem
fordonsförarens avatar
Jag förstår inte logiken i en resultat-lista. En kommuns syfte är inte att generera vinst att lägga på hög, om kommunen går så mycket plus vore det vettiga att sänka skatten. Har jag missförstått något med denna lista, jag tycker den idiotförklarar Stig Henriksson?
Citera
2010-08-17, 21:20
Medlem
Högt överskott = sänk skatten.

Vad tror du att Danderyds överskott hade varit om Danderyd hade haft samma skattesats som Fagersta, dvs 33% istället för 29%? Fyra procent av bruttoinkomsten i kommunen med högst genomsnittlig lön är rätt så mycket pengar... förmodligen mycket, mycket mer än de 1800 kronor som skiljer Danderyd och Fagersta.

Notera att Danderyd även är den största nettogivaren av alla kommuner i det kommunala utjämningssystemet.
Citera
2010-08-17, 22:10
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Varför utnyttjas inte Henrikssons resurser bättre?

Borde inte regeringen tvinga alla kommunalråd i Sverige att åka på studiebesök till Fagersta?

Med alla bidrag och överföringar från staten och andra kommuner är det ingen konst att få det att gå runt i en liten skit kommun. Värre är det för alla kommuner som måste ge till typ Fagersta.
Citera
2010-08-17, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Jag förstår inte logiken i en resultat-lista. En kommuns syfte är inte att generera vinst att lägga på hög, om kommunen går så mycket plus vore det vettiga att sänka skatten. Har jag missförstått något med denna lista, jag tycker den idiotförklarar Stig Henriksson?
Nu såg jag det inte som en tävling i vem som kan gå mest plus, jag talar om att de många kommuner som ständigt går med minus rimligen borde ha något att lära av Fagersta och därför borde tvångsutbildas där. Givetvis ska man sänka skatten om man ständigt ligger på plus, men det är ett annat ämne. Kommunalskatt är den enda skatt som flertalet svenskar betalar, det är knappast en liten kuriosafråga i marginalen.
Citera
2010-08-17, 22:40
Bannlyst
Se där, V är inte så illa i alla fall.
Citera
2010-08-17, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremisten
Se där, V är inte så illa i alla fall.
Nu är ju V:s förhållande till Henriksson att de inte gillar hans åsikter alls (han får inte vara med i partistyrelsen längre), men de kan samtidigt inte kasta ut någon som får 68% i kommunvalet vilket gör honom till den populäraste vänsterpartisten i universums historia. Han samarbetar med moderaterna i kommunen och tycker att man "inte kan finansiera offentliga jobb med offentliga jobb, det är ju som att försöka lyfta sig själv i håret", vilket alltså är 180 grader fel åsikt att ha för en vänsterpartist.

Kontentan är alltså snarare "V är inte så illa när deras representanter gör tvärtom mot vad partilinjen säger".
Citera
2010-08-17, 22:59
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Nu såg jag det inte som en tävling i vem som kan gå mest plus, jag talar om att de många kommuner som ständigt går med minus rimligen borde ha något att lära av Fagersta och därför borde tvångsutbildas där. Givetvis ska man sänka skatten om man ständigt ligger på plus, men det är ett annat ämne. Kommunalskatt är den enda skatt som flertalet svenskar betalar, det är knappast en liten kuriosafråga i marginalen.

Kommunalskatt är den enda skatten som flertalet svenskar betalar, jo tjenare. Du glömde nog bort den "tillfälliga" skatten på konsumtion

I mina ögon är en kommuns uppgift att erbjuda bästa möjliga kommunalservice för en så liten kostnad som möjligt, inte att gå varken plus eller minus. Optimalt är förmodligen en kommun som på en så lång period som tio år går ungefär +/-0 och erbjuder sina medborgare en prisvärd och bra service.
Citera
2010-08-17, 23:00
Medlem
Monoponos avatar
Citat:
Nu är ju V:s förhållande till Henriksson att de inte gillar hans åsikter alls (han får inte vara med i partistyrelsen längre), men de kan samtidigt inte kasta ut någon som får 68% i kommunvalet vilket gör honom till den populäraste vänsterpartisten i universums historia. Han samarbetar med moderaterna i kommunen och tycker att man "inte kan finansiera offentliga jobb med offentliga jobb, det är ju som att försöka lyfta sig själv i håret", vilket alltså är 180 grader fel åsikt att ha för en vänsterpartist.

Kontentan är alltså snarare "V är inte så illa när deras representanter gör tvärtom mot vad partilinjen säger".

Varför går han inte bara över till alliansen? Han verkar inte ha något att göra med vänsterpartiets politik. Fast det är väl lite komiskt med tanke på kommunisterna i Fagersta röstar för ett klasslöst samhälle och så får dom en liberal istället!

Edit: Liberal är väl inte rätt ord för att beskriva honom men en kille som inte står för kommunistiska värderingar.
Senast redigerad av Monopono 2010-08-17 kl. 23:03.
Citera
2010-08-17, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Kommunalskatt är den enda skatten som flertalet svenskar betalar, jo tjenare. Du glömde nog bort den "tillfälliga" skatten på konsumtion
Doh! Den enda skatt de betalar på arbete. Den statliga inkomstskatten kickar in vid en årsinkomst på 372 100. Moms och bensinskatt, well...

Citat:
I mina ögon är en kommuns uppgift att erbjuda bästa möjliga kommunalservice för en så liten kostnad som möjligt, inte att gå varken plus eller minus. Optimalt är förmodligen en kommun som på en så lång period som tio år går ungefär +/-0 och erbjuder sina medborgare en prisvärd och bra service.
Javisst. Men nu är det ju inte alla som fixar det. Dock ligger det stora flertalet på plus över den senaste 10-årsperioden. Här är hela listan:

Citera
2010-08-17, 23:34
Medlem
Citat:
Doh! Den enda skatt de betalar på arbete. Den statliga inkomstskatten kickar in vid en årsinkomst på 372 100. Moms och bensinskatt, well...

...

Ni glömmer båda bort arbetsgivaravgifterna.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skatterna-forklaras/Arbetsgivaravgift/
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsgivaravgift/Sociala-avgifter/
Citera
2010-08-17, 23:40
Bannlyst
Citat:

Varför samarbetar man med M, partiet som står längst ut till höger?
För övrigt tycker jag att han ändå verkar smart, Henriksson alltså.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in