Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Fast är man en allians så måste man ju vara överens med varandra. Att dom är överens, innebär väl inte nödvändigtvis att dom tycker exakt likadant. Det betyder bara att dom vet hur dom ska komma överens med varandra för att alla ska få som dom vill (även om jag antar att dom får kompromissa lite här och där?)
De rödgröna däremot borde ju således vara ganska ostabilt att lägga sin röst på, eftersom dom inte gör annat än att säga emot varandra?
Hur ska dom komma fram till nått vettigt, när ingen är villig att kompromissa, eller över huvudtaget gör nått för den andra, som dom ändå ska vara i ett så kallat "samarbete" med?
Visst det finns ett problem om partierna inte kan kompromissa men det gör dom ju uppenbarligen, annars skulle dom väl inte sammarbeta? Jag tror att alliansen förstorar upp det hela när dom hela tiden säjer "Vi är överrens, ni är det inte, hur ska det då bli förändring?".
Jag tycker att det är viktigt att jag kan profilera min röst och om jag (t.ex) rösta på Ohly så vet jag att han kommer respektera min röst, tycka vad man vill om hans politik, men integritet har han iaf. Kollar man på Björklund, Maud och Hägglund så känns dom som "followers" i en rätt enkel bemärkelse.