2010-08-17, 13:35
Medlem
Hallå där!

Som rubriken lyder vill jag alltså skaffa mig lite rutor till sommaren 2011. Jag har precis börjat träna och kör helkropps styrketräning 3ggr/vecka och löpning 2ggr/vecka. Ålder: 21, Vikt: 45kg, Längd: 158cm. Jag äter vanlig husmanskost och dricker proteindryck efter träningen. Godis och dylikt äter jag endast på fredagar.

Hur länge brukar det ta att få synliga magrutor om man är smal från början? Då fattar även jag att varje människa är unik och reagerar olika på träning, men ändå? Handlar det om veckor, månader eller om år?

Jag är även rädd för att träningen bryter ner mina muskler istället för att bygga upp dem, med tanke på att jag inte är någon s.k. "storätare". Hur ska jag äta och vad? Behöver jag kanske tillskott av något med tanke på min låga vikt? Vill ju inte se ut som ett skelett nästa sommar heller

Är det bara att köra på som jag gör eller behöver jag ändra på något angående träningen? Jag är ju här för att lära mig, så all hjälp tas emot.

/Liten på jorden men stor i orden
Citera
2010-08-17, 13:48
Medlem
AlexOnTops avatar
Du är underviktig. Därför kommer du inte kunna bygga muskler ur tomma intet, du kommer behöva äta mycket mer för att ha något att jobba med.
Men du har det ju i alla fall lättare än en som måste banta bort fett samtidigt...

Hoppas att du förstår hur underviktig du är. Och att du vill träna för att få magrutor och inte för att må bra gör att det ringer en varningsklocka hos mig...
Saken är den om du bara tränar magen utan att träna ryggen så kommer du komma i obalans och antagligen bli puckelryggad.
Citera
2010-08-17, 13:48
Medlem
evilkittys avatar
bulk+cablecrunches->def=synliga abs

Stora mängder protein, EAA runt styrketräningen. Inse att det inte gör någon skillnad att du är tjej.

Om proteindryck betyder gainomax så tänk om. Vassle är ett bättre val för att öka det dagliga intaget av protein.
Citera
2010-08-17, 13:58
Medlem
Jo jag vet MYCKET VÄL att jag är underviktig! Vilket ord i meningen "Vill ju inte se ut som ett skelett nästa sommar heller" var det som du inte förstod? Jag behöver hjälp, inte negativa kommentarer.

Jag har även skolios, och det är största anledningen till att jag börjar träna, ifall det nu intresserade. Så det är alltså pga. ryggen (skoliosen) jag tänker träna. Men om man kan få magrutor på köpet så varför skulle man tacka nej?

Jo, jag förstår att jag måste äta i mängd och massor för att lyckas

Snälla kommentarer tack! Jag skriver inte här för att få höra att jag är underviktig, utan för att jag kanske vill göra något åt saken och bygga lite muskler.
Citera
2010-08-17, 14:00
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saina
Jo jag vet MYCKET VÄL att jag är underviktig! Vilket ord i meningen "Vill ju inte se ut som ett skelett nästa sommar heller" var det som du inte förstod? Jag behöver hjälp, inte negativa kommentarer.

Jag har även skolios, och det är största anledningen till att jag börjar träna, ifall det nu intresserade. Så det är alltså pga. ryggen (skoliosen) jag tänker träna. Men om man kan få magrutor på köpet så varför skulle man tacka nej?

Jo, jag förstår att jag måste äta i mängd och massor för att lyckas

Snälla kommentarer tack! Jag skriver inte här för att få höra att jag är underviktig, utan för att jag kanske vill göra något åt saken och bygga lite muskler.

Jag var inte negativ, jag gav råd och konstruktiv kritik.
Citera
2010-08-17, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilkitty
bulk+cablecrunches->def=synliga abs

Stora mängder protein, EAA runt styrketräningen. Inse att det inte gör någon skillnad att du är tjej.

Om proteindryck betyder gainomax så tänk om. Vassle är ett bättre val för att öka det dagliga intaget av protein.

Okej thäänks!
Citera
2010-08-17, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Jag var inte negativ, jag gav råd och konstruktiv kritik.

Okej, visst jag förstår. Jag är bara VÄLDIGT trött på att höra ordet underviktig. Så ursäkta mig
Citera
2010-08-17, 14:07
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saina
Okej, visst jag förstår. Jag är bara VÄLDIGT trött på att höra ordet underviktig. Så ursäkta mig

Förlåt, jag kunde omöjligen veta det Förstår.
Lycka till med din träning!
Citera
2010-08-17, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Förlåt, jag kunde omöjligen veta det Förstår.
Lycka till med din träning!

Tack ska du ha!
Citera
2010-08-17, 14:12
Medlem
KloBengans avatar
Träna magen som alla andra muskler, 6-12 repetitioner för volym, ungefär. Inga "100000 situps!" varje kväll eller liknande.

Om du sköter kosten kommer du se resultat till nästa år, men för att bygga muskler så är det lättast om du går upp i vikt (äter mer).
Citera
2010-08-17, 14:20
Medlem
Axons avatar
För att få fram ett sex pack behövs egentligen ingen direkt träning av magmuskulaturen. Det krävs bara en låg kroppsfettsprocent. Generellt kan man säga att runt 10% kroppsfett räcker för att dessa ska träda fram.
Citera
2010-08-17, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KloBengan
Träna magen som alla andra muskler, 6-12 repetitioner för volym, ungefär. Inga "100000 situps!" varje kväll eller liknande.

Om du sköter kosten kommer du se resultat till nästa år, men för att bygga muskler så är det lättast om du går upp i vikt (äter mer).

Jo, äta mera vet jag att blir tvungen att göra. Så då är det väl bara att fortsätta att träna styrketräning 3ggr/vecka. Och resultaten kommer så småningom...

Ska jag helt strunta i löpningen? Vill ju inte gå ner mera i vikt, men vill dock ha bra kondition.. Hmm?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in