2004-05-19, 00:20
Medlem
Jag tycker det är lite charmigt när välklädda söta medelklassflickor skriker med i "staten och kapitalet"..

Själv är jag ganska en värdekonservativ borgarbracka med kristna grundvärderingar och har svårt för folkpartiet då de är aningen för mycket vänster..

"Förr i tiden" avnjöt jag gärna några väl valda punklåtar och slölyssnade på såväl Yellow Biafra som Einstürzende Neubaten, vilka knappast kan placeras på musikkartans högerkant.

Så... Jag har väl inga problem med att kategoriseparera.. Eller vad man skall säga..
Citera
2004-05-19, 02:32
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag hör på en hel del musik med budskap som går emot mina ideal... Allt från Graveland till Nationalteatern... Ibland känns det kanske lite störande då banden kommer med dumma åsikter med det är ju bara musik trots allt, och jag är tillräkligt smart för att tänka själv...

Men nu skall jag ut och lemlesta lite folk med motorsågen till lite hederlig death metal!
Citera
2004-05-19, 10:12
Bannlyst
Kommunistrock är alltid usel. Punkt.
Citera
2004-05-19, 10:15
Medlem
cbwhores avatar
Jag bryr mig inte om vilka människoideal Boyd Rice och Douglas Pearce besjunger så länge musiken är bra.
Citera
2004-05-19, 11:22
Medlem
Carpe Diems avatar
Man kan uppskatta Wagner utan att vara antisemit. Man kan gilla kyrkomusik utan att vara troende. Inte heller behöver man vara stalinist för att njuta av Shostakovichs Leningradssynfoni.
Citera
2004-05-19, 13:02
Medlem
cbwhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Man kan uppskatta Wagner utan att vara antisemit. Man kan gilla kyrkomusik utan att vara troende. Inte heller behöver man vara stalinist för att njuta av Shostakovichs Leningradssynfoni.

Wagner var inte antisemit.
Citera
2004-05-19, 16:15
Medlem
Carpe Diems avatar
Wagner kan inte göras ansvarig för att Hitler gillade hans musik.

Däremot bör man nog kunna kalla honom för antisemit. Det var iof inte något anmärkningsvärt vid den tiden.
Citera
2004-05-20, 08:55
Medlem
Jaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Farian

Kommunistrock eller Punk?
Citera
2004-05-20, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Jag tycker det är lite charmigt när välklädda söta medelklassflickor skriker med i "staten och kapitalet"..

Själv är jag ganska en värdekonservativ borgarbracka med kristna grundvärderingar och har svårt för folkpartiet då de är aningen för mycket vänster..

"Förr i tiden" avnjöt jag gärna några väl valda punklåtar och slölyssnade på såväl Yellow Biafra som Einstürzende Neubaten, vilka knappast kan placeras på musikkartans högerkant.

Så... Jag har väl inga problem med att kategoriseparera.. Eller vad man skall säga..
Jag tycker som du, att det är ganska kul när människor som uppenbarligen inte har något gemensamt med texten fylleskrålar med i arga attacker mot vad det än må vara. Det stör mig inte nämnvärt vilka åsikter ett band har, är det bar så kan jag lyssna på det. Jag skulle däremot aldrig få för mig att köpa en skiva som inbringade pengar till t ex en nazistisk organisation.

Besserwissern i mig vill dock påpeka att det ska vara Jello Biafra, inte Yellow.

Citat:
Ursprungligen postat av Frank Farian
Den åsikten har du redan framfört i nästan alla dina inlägg. Det skulle vara betydligt mer givande om du kunde berätta vad du tycker om nazirock, country med förgreningar i KKK eller vilken annan musik som helst med politiska värderingar som går stick i täv med dina egna.
Citera
2004-05-20, 12:47
Medlem
agitators avatar
haha, detta är en fråga som jag definitivt gillar! Jag betraktar mig som vänster och lyssnar rätt mycket på "vänstermusik" (tycker inte att det finns så mycket högermusik, men det är en annan fråga). Det mesta går ner, bland annat hip-hop, soul, rock, pop och metal. Fast när jag kollar igenom skivsamlingen märker jag att det är "protestmusiken" jag lyssnar mest på, trots att jag inte är främmande för annan musik. Visst skulle jag sällan lyssna på texter av naziband, och det kan man ju lätt koppla till mina politiska åsikter, men å andra sidan lyssnar jag gärna på diverse könsrock och liknande, trots att jag titulerar mig feminist.

Budskapet i musiken är enormt viktigt men det är ännu viktigare att musiken framkallar en känsla som man gillar, om det är ilska, hat, kärlek eller något annat spelar inte så stor roll. Texterna är viktiga anser jag men viktigast är att musiken passar det humör man för tillfället befinner sig i eller vill uppnå.
Citera
2004-05-20, 13:18
Medlem
BF_Swedens avatar
Jag har väldigt svårt för att lyssna på musik som innehåller texter som inte speglar min politiska hållning. Nu är jag en vänstermänniska och som vi vet finns det ju knappt någon högermusik bortsett från några tafatta försök från omusikaliska rasister så mig går det ingen nöd på.
Jag kan dock inte förstå hur man som moderat skulle kunna lyssna på nationalteatern och liknande med behållning.
Citera
2004-05-20, 13:24
Medlem
Laments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Jag har väldigt svårt för att lyssna på musik som innehåller texter som inte speglar min politiska hållning. Nu är jag en vänstermänniska och som vi vet finns det ju knappt någon högermusik bortsett från några tafatta försök från omusikaliska rasister så mig går det ingen nöd på.
Jag kan dock inte förstå hur man som moderat skulle kunna lyssna på nationalteatern och liknande med behållning.
Jag ser mig mer som moderat än vänsterpartist. Ändock lyssnar jag på t.ex. nationalteatern och andra vänstervridna grupper/artister. Varför? Sjukt bra musik ju!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in