2010-08-17, 12:25
Medlem
Hej Jag undrar hur det går till med lånelöfte till bil som ska bli billån.
För ca 1 månad sedan fick jag Lånelöfte till bil hos DNB på 90k jag lägger 30k själv.
Men det är så att jag har lånat dom 30 efter jag fick lånelöfte.
Och har gjort 3 uc till efter jag fick lånelöfte.
Nu undrar om detta kan göra så att dom nekar billånet?
Försökte på mymoney pga deras ränta. Men där fick jag avslag direkt fick inte ens lånelöfte.

Tack på förhand.
Citera
2010-08-17, 12:28
Medlem
miqqqas avatar
Är du ute efter att bränna din ekonomi? Att du har gjort 4 UC under en månad är en STOR varningssignal för låneinstituten.
Citera
2010-08-17, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Är du ute efter att bränna din ekonomi? Att du har gjort 4 UC under en månad är en STOR varningssignal för låneinstituten.

Har aldrig lånat innan så när jag skulle göra det så sökte jag runt för att se vilka vilkor olika låneinstituten hade.
Fick höra efteråt att det inte var så smart. Har nu 17 st på 36m men då är det allt abonemang osv.
Citera
2010-08-17, 12:35
Medlem
Ska se om jag fattar rätt...

Du har lånelöfte på 90k för en bil som kostar 120 om du själv betalar 30k?
Och nu har du lånat 30k på ett annat ställe? Du har alltså inga pengar själv utan lånar till hela bilen?

Hur har du det med jobb?
Har du fler lån eftersom du har så många UC? Om inte var kommer dessa från?
Citera
2010-08-17, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gusteng
Ska se om jag fattar rätt...

Du har lånelöfte på 90k för en bil som kostar 120 om du själv betalar 30k?
Och nu har du lånat 30k på ett annat ställe? Du har alltså inga pengar själv utan lånar till hela bilen?

Hur har du det med jobb?
Har du fler lån eftersom du har så många UC? Om inte var kommer dessa från?

Jag är fast anställd nu på hel tid. Har inga lån sedan tidigare. Som jag skrev tididgare så kommer dom uc från att jag har sökt runt för att se om man kan få och vilka räntor olika låneinstitioner hade.
Sedan så är det lägenhet som jag flyttade till för 2 år sedan, teleabonemang osv. Mest är att jag har sökt för intresses skulle innan jag visste att det kunde ställa till problem.
Senast redigerad av jakobsson88 2010-08-17 kl. 12:47.
Citera
2010-08-17, 13:25
Medlem
Har du 30k som du har sparat till och inte ytterligare ett lån så tycker jag det borde gå. Gäller ju att du förklarar varför du har så många UC. som någon sa tidigare så att det något som bankerna kollar på och det ser inte så snyggt ut.
Citera
2010-08-17, 17:05
Medlem
Blocket.ses avatar
Gick nått repotage på Plus för ett par år sedan, där det var en man i 40 års åldern som hade gjort typ 10 förfrågningar..
Han påstod att han gjorde det, precis som du, för att kolla vart han fick den bästa räntan..
Och nu blev han nekad lån på alla dom bankerna han hade frågat, tom den första banken som sa ja från början..

Men det jag inte fattar är varför man måste göra en upplysning för att kolla vart man får bäst ränta..
Står inte det på låneinstetutens hemsidor?
Citera
2010-08-17, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Gick nått repotage på Plus för ett par år sedan, där det var en man i 40 års åldern som hade gjort typ 10 förfrågningar..
Han påstod att han gjorde det, precis som du, för att kolla vart han fick den bästa räntan..
Och nu blev han nekad lån på alla dom bankerna han hade frågat, tom den första banken som sa ja från början..

Men det jag inte fattar är varför man måste göra en upplysning för att kolla vart man får bäst ränta..

Det står från. Sedan när man söker så sätts en ränta inviduelt.
Citera
2010-08-17, 17:45
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se

Oftast är räntan inom ett visst intervall. Den faktiska ränta bestäms individuellt beroende (något förenklat) på vad kreditupplysningen visar samt lånets storlek. Det är ju naturligtvis med syftet att individen ska betala enligt den riskklass man tillhör.

Givetvis finns det undantag. Säkerställda lån (billån, bostadslån osv) samt kollektivt framförhandlade lån har ofta en och samma ränta för alla kunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in