2010-08-17, 11:15
Medlem
Knullkungens avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=3926841

"I P1-programmet Paradox i eftermiddag handlar det om identitet och att vara hel eller halv. Något som Faazela har funderat över hela sitt liv. Hon har alltid fått höra att hon inte kan vara helsvensk. Nu vill Faazela etablera ett nytt begrepp: inlänning."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3828&artikel=3776715

"Nadia Banno Gomes har en komplicerad hatkärlek till Sverige. Det finns så mycket potential, men folk blir utfrysa på grund av de sträva ramarna kring hur vi uppfattar svenskheten.

- Man måste vara svensk för att få vara svensk, säger Nadia Banno.

Hon har flyttat runt mellan olika länder under hela sin uppväxt. Som syrianska flyktingar fick hon och hennes familj bollas mellan Syrien, Libanon, Turkiet, Österrike och Sverige. När hon kom till Sverige som 20-åring bestämde hon sig att Sverige får bli det land hon väljer som sitt eget. Även när hon flyttade till Ungern för 10 år sen och gifte sig med en portugis, skulle löftet hållas. Över en natt bytte hon från arabiska, som hon talade med barnen, till svenska. Barnens hemspråk blir svenska trots att ingen av föräldrarna har svenska som modersmål.

- Mina barn ska kunna välja vad de vill vara, förklarar hon.

Fazeela Selberg Zaibs mamma är Norrlänning. Som ung träffade hon en utbytesstudent från Pakistan och blev kär. De gifte sig och reste runt i världen. Därför blev det talade språket engelska, även när de flyttade tillbaka till Sverige. För Fazeela har möjligheten att tala sina föräldrars språk flytande varit en nyckel till tillhörighet och acceptans. Men de sågs ändå som annorlunda än alla andra av både familjen och samhället. De passade inte in i mallen.

- Jag sa länge att jag är halv det, halv det. Men när får man vara hel? Nej, det behövs nya sätt att beskriva de nya identiteterna som finns i Sverige.

Idag pratar hon över sju språk flytande och har lätt för ord. Språk är makt menar hon och hon vet redan nu att varken hon eller hennes dotter Leah ska betecknas av staten som invandrare. De är svenska inlänningar."

Vad anser ni om begreppet inlännig? Behövs det i svenska språket?
Citera
2010-08-17, 11:18
Bannlyst
Men vad fan... om jag åker till USA och blir amerikansk medborgare skulle jag ändå känna mig som svensk

Kör som usa kör med

Afro-American

Italian-american

Jay Leno är ju även italienare och stolt över det.

Osv.... men här ska det vara antagligen svensk eller inget?
Citera
2010-08-17, 11:50
Medlem
chainmails avatar
Svenskar kan de aldrig bli, svenska medborgare kan de tyvärr bli... Nej, ordet och begreppet behövs inte och bör således ej bli vedertaget. De är och förblir invandrare i första, andra och n:te generation till det syriska utplånats av det svenska (om det sker). Passar det inte så är det bara att acceptera att man är en invandrare eller ännu hellre återvända till ursprungslandet.
Citera
2010-08-17, 14:18
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deaeus
Osv.... men här ska det vara antagligen svensk eller inget?
Men det finns ju inget svenskt, hur ska hon då kunna bli svensk?
Citera
2010-08-17, 18:35
Medlem
Suecotes avatar
Snart får Svenska Akademin börja publicera en särskild PK-ordlista. Det hittas på nya ord hela tiden som ingen människa begriper, bara för att de ord som folk förstår på något sätt låter rasistiskt, diskriminerande osv. Inlänning låter som någon från Norrlands inland i mina öron. -länning antyder också att man kommer någonstans ifrån, norrlänning, bohuslänning, sörmlänning osv. Var kommer en inlänning ifrån?? Jo utifrån. Alltså utlänning.
Citera
2010-08-17, 22:34
Medlem
Ska dem aldrig lära sig att det inte spelar någon roll vad man kallar saker? Utan det är betydelsen av ordet som betyder något. Om vi bestämmer oss för att byta namn på tortyr till kuddkrig, så är "kuddkriget" lika illa som förut. Bara för man byter namn på saker så försvinner inte problemen, finns en anledning till att ordet har en negativklang
Citera
2010-08-17, 22:40
Medlem
Mujahids avatar
Svenska folket behöver en förnyelse. Inläning är ett bra utryck
Citera
2010-08-17, 23:47
Medlem
chainmails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mujahid
Svenska folket behöver en förnyelse. Inläning är ett bra utryck
Nej, svenska folket behöver inte förnyelse, särskilt inte påtvingad konstruerad/förljugen förnyelse! En inlänning skulle per definition betyda motsatsen till en utlänning, hur i i hela världen ska en utlänning då bli inlänning? Motsatsen till Bleking skulle då bli svarting? Men det heter ju skåning, "nysvensk" menar jag... Men en svarting eller invandrare kan aldrig bli svensk så begreppet "nysvensk" faller också. Kan ni inte bara fortsätta vara invandrare, blattar, hudingar, hottentotter, svartskallar, noggrer, niggrer, negrer, araber, sandnegrer och allt vad ni kallas? Det är enklare...
Citera
2010-08-17, 23:49
Medlem
Mujahids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chainmail
Nej, svenska folket behöver inte förnyelse, särskilt inte påtvingad konstruerad/förljugen förnyelse! En inlänning skulle per definition betyda motsatsen till en utlänning, hur i i hela världen ska en utlänning då bli inlänning? Motsatsen till Bleking skulle då bli svarting? Men det heter ju skåning, "nysvensk" menar jag... Men en svarting eller invandrare kan aldrig bli svensk så begreppet "nysvensk" faller också. Kan ni inte bara fortsätta vara invandrare, blattar, hudingar, hottentotter, svartskallar, noggrer, niggrer, negrer, araber, sandnegrer och allt vad ni kallas? Det är enklare...
Nej, gränser mellan människor är fiktiva. Det är i ditt huvuv bara. Jag är en svenne själv. En svensk hardcore muslim. Vänj dig eler så utfärdar jag skottpeng
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in