2010-08-17, 10:26
Bannlyst
Satte på tvn och ser reprisen på SVT Sommarkväll och håller på att sätta frukosten i halsen när dom helt öppet pratar om förtrycket med slöjan. Då har dom av någon anledning bjudit in en muslimsk 6 barns mamma och ensamstående och varför man INTE ska bära slöja

CA 23 min in börjar man debattera om att inte bära slöja!

http://svtplay.se/t/112116/sommarkvall_med_anne_lundberg

Ca 28 min in tar man upp, hon gifte sig med en muslismk man, skilde sig och kastade slöjan

Ett par korta citat

- Hon fick problem, kom inte överens

- Åkte på semester förra till Turkiet, måste ha speciella kläder att bada som kvinna

- Hon har haft slöja i väskan för att fuska hela månaden hon varit på semester

Tyvärr bröt hon så kraftigt så jag hörde inte riktigt

Men när man hör dessa historier, hur kan någon då försvara slöjan? Hur kan SVT försvara slöjan med halal-tv för att sedan bjuda in en sån här muslimsk kvinna?

Undrar hur många som såg detta direkt ser slöjan som förtryck, men när man pratar om SD och slöjan, då är SD rasister? Eller är emot förbud mot burkan som är ett ännu vidrigare tvångsplagg?

Hennes berättelser om semestern i Turkiet bevisar ju att det är tvång!

Det som man debatterar om slöjan har man aldrig i svensk tv tagit upp tidigare. Det den muslimska kvinnan säger är ju vad många av oss som kritiserar den säger men då blir vi stämplade som islamofober!

Hur tänker man här om man anser att ja slöjan är kvinnoförtryck enligt detta program, men burkan och slöjförbud är det inte!?
Citera
2010-08-17, 10:38
Bannlyst
Islam är en religion som gillar att trycka ned kvinnor, så det är bara, dom kommer inte ändra på sig vad vi än säger åt dom.

Dom som inte gillar islam vill dom halal slakta..För ingen kan ju tro på någon annan gud än någon pedofil muhammad
Citera
2010-08-17, 11:00
Medlem
Överliggarens avatar
Om muslimerna tar av sig slöjan och slutar bygga moskéer men ändå är kvar här och med tiden ersätter den svenska befolkningen, är du nöjd då?
Citera
2010-08-17, 21:56
Medlem
Adam211s avatar
Islam tvingar inte någon kvinna att bära slöja, det är kvinnan som väljer om hon bär slöja eller inte.
Citera
2010-08-17, 21:59
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Islam tvingar inte någon kvinna att bära slöja, det är kvinnan som väljer om hon bär slöja eller inte.
Gäller det i Iran också?
Citera
2010-08-17, 22:05
Medlem
TheRestrainers avatar
Citat:
Översättning: Om du inte bär slöja får dyy skylla dig själv om du blir våldtagen huuuura.
Citera
2010-08-17, 22:13
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Gäller det i Iran också?

Det vet jag inte, men antar det.
Citera
2010-08-17, 22:20
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alestorm
Islam är en religion som gillar att trycka ned kvinnor, så det är bara, dom kommer inte ändra på sig vad vi än säger åt dom.

Ser man historiskt och hur människor runt mellanöstern är så gillar de verkligen att förtrycka folk, detta oavsett religion. Jag lutar mer och mer åt den biologiska förklaringen.

Jag har träffat muslimer från andra delar av världen, de verkade inte ha samma drift att förtrycka folk som araberna.
Citera
2010-08-17, 22:28
Medlem
pel123s avatar
Dom är väl lite opartiska. För och emot.

Sen att SD anklagas för att vara rasistiska är väl inte så konstigt. Dom blir ju uthängda som rasister. Då är det ju solklart att som tolkas som sådana. Sen att det finns folk i SD som har roliga bakgrunder talar ju för sig själv.

Kolla bara vad som hände när Göran Persson byggde sin nya bostad. Det blev ett jävla liv för kvällspressen sa att han byggde ett slott och att han sög ut Sveriges stadskassa.
Citera
2010-08-17, 22:34
Medlem
wonderlands avatar
Citat:

De 12-13åringar man ser som springer runt med slöja har alltså valt det själva utan att päronen tryckt på..nja, svårt att tro att deras föräldrar skulle tycka det var okej om dom inte ville det.
Vet folk som blivit utslängda för att de vägrar bära slöja..så visst, på ett sätt väljer hon själv men det är knappast ett sånt "fritt" val direkt utan konsekvenser.
Citera
2010-08-17, 22:35
Medlem
pel123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Ser man historiskt och hur människor runt mellanöstern är så gillar de verkligen att förtrycka folk, detta oavsett religion. Jag lutar mer och mer åt den biologiska förklaringen.

Jag har träffat muslimer från andra delar av världen, de verkade inte ha samma drift att förtrycka folk som araberna.

Vilka människor har alltid och kommer alltid vara bäst på att förtrycka andra.
Det är ju vi västlänningar. Vi är störst bäst och vackrast när det gäller förtryck.
Vi försökte ta kål på alla judar. Vi hämtade "billig" arbetskraft från Afrika till Amerika. Alla våra korståg mot heliga landet. Samt att vi äger nästan allt på denna jord. Finns hur mycket som hellst.
Senast redigerad av pel123 2010-08-17 kl. 22:38.
Citera
2010-08-18, 21:45
Bannlyst
Vad fan har hänt med SVT om slöjan de 2 senaste dagarna? Nu visar dom

Del 5 av 5: Striden om slöjan. Korrespondenterna undersöker vad som döljer sig bakom den infekterade debatten om slöjan och söker svaren i Paris, Kairo och Peshawar. Trenden är att allt fler bär slöja men det visar sig att påfallande ofta är det välutbildade kvinnor som står på barrikaden för rätten att bära slöja. Frågan är om striden om slöjan egentligen handlar om vem som har rätt att tolka vad slöjan har för innebörd?

Och för första gången får jag se när dom citerar korannen att dom ska sänka blicken bla!

Det är ju bla PRECIS som sd kritiserar slöjan, niqab och burkan för

Men då blir dom påhoppade som rasister! Den som ser programmet nu? Vem tusan kan säga något POSITIVT med slöja, niqab och burka?

I programmet interjuvar dom en tjej i burka, hon säger att hon har burit den så länge så hon undrar vad dom skulle säga om hon tog av sig den?

Skitsnack! Hon får ju inte visa!

En annan kvinna som kämpar för kvinnans rättigheter tar upp problem om hon tar av slöjan, hon får motståndsgrupper mot sig!

Det är ju detta vi säger hela tiden! Men vi blir stämplade som islamofober!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in