2004-05-18, 20:32
Medlem
SPAMZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Det är en gammal mediatradition att inte skriva om självmord. Den största anledningen är att det fortfarande är ett våra stora tabun, det har inte bara att göra med att inte uppmuntra självmordsbenägna att gå över gränsen.

I den mån självmord nämns i dagspressen kan man ofta läsa mellan raderna att det handlar om självmord och inget annat, t ex kan det stå "brott eller olycka har uteslutits av polisen" som jag såg på ett ställe.

När det gäller kändisar som tar livet av sig är det ibland så att det presenteras som en olycka för att sedan några veckor eller månader senare avslöjas som ett självmord när anhöriga får gråta ut i boulevardpressen.

Visst é det ett tabu, men det är nog mer som jag skrev tidigare. Det finns inget allmänintresse i att läsa att "Erika, 32, begick självmord igårkväll kl 17:45. Hon svalde 50 tabletter med 1 flaska whiskey...." Lika lite som att de skriver om ett bestialiskt mord i Bangladesh eller en krock med dödlig utgång på Nya Zeeland i de svenska tidningarna. Det rör inte oss...
Citera
2004-05-18, 20:33
Medlem
Laments avatar
Det var ju en riktigt stor serie om unga människor som gör självmord för några veckor sedan på aftonbladet. Föräldrar som berättade om saknade efter sitt barn osv.

Håller ifs. med om att den typen av nyheter om det som du söker skrivs väldigt sällan.
Citera
2004-05-18, 20:37
Medlem
Huvudanledning som jag har uppfattat det är just att folk inte ska härma. Det är belagt att självmord ökar avsevärt efter ett välrapporterat självmord, som tur är så är detta en del av pressetiken som de flesta tidningar verkar följa. Kurvorna över självmordsstatistiken efter rapporterade självmord är rätt läskiga, väldigt kraftig uppgång. Vid mordsjälvmord brukar dessutom bil/flyg olyckor med fler döda än offret öka.
Citera
2004-05-18, 20:38
Medlem
SPAMZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lament
Det var ju en riktigt stor serie om unga människor som gör självmord för några veckor sedan på aftonbladet. Föräldrar som berättade om saknade efter sitt barn osv.

Håller ifs. med om att den typen av nyheter om det som du söker skrivs väldigt sällan.

Visst, fenomenet i sig är intressant ur allmänhetens synvinkel och därför skrivs det om det. Men enskilda fall är för det mesta inte intressanta. Visst finns det undantag såsom när "kändisar" gör det eller när någon gör det på ett spektakulärt sätt som berör en massa oskyldiga t.ex. Testa att hoppa från toppen av "Fritt fall" på Grönalund en julikväll kl 20 eller ner på isen från taket i Globen under en derbymatch t.ex.
Citera
2004-05-18, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPAMZ
Men det berör ju egentligen inte bygget? Det försenar bygget med ett par timmar typ när polis ska göra sitt jobb och innan kroppen tas bort. Sen att hon valde att göra det på bygget var säkert inget politiskt mot bygget eller nåt utan det var bara en lämplig plats enligt henne och hon hade valt en annan plats om inte bygget var där.

Indirekt berör det naturligtvis bygget då detta spektakulära projekt bevakas dygnet runt. Hur är det möjligt att säkerheten kring bygget är så dåligt? Det kunde ju lika gärna vara en s k terrorist som tog sig in.......

Det borde ju lika i medias intresse att påvisa/upplysa bristerna i säkerheten kring bygget!
Citera
2004-05-18, 22:05
Medlem
SPAMZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillahMillah
Indirekt berör det naturligtvis bygget då detta spektakulära projekt bevakas dygnet runt. Hur är det möjligt att säkerheten kring bygget är så dåligt? Det kunde ju lika gärna vara en s k terrorist som tog sig in.......

Det borde ju lika i medias intresse att påvisa/upplysa bristerna i säkerheten kring bygget!

Eh, har du sett en lite större byggarbetsplats? Är det inte ett friggebodsbygge som bevakas av 2 man så kan du garanterat ta dig in utan att upptäckas utan större problem! Vet inte hur stort det där bygget är (eller vad det är), men en normalstor kontorsbyggnad/fabrik behöver du vara ganska många man för att kunna bevaka så att absolut ingen tar sig in... Oftast finns det inget intresse att ta sig in på sådana områden heller och därför är säkerheten inte så stor. Vad ska den som kommer in göra? Sno en 12 tons stålbalk eller 3 ton betong? Allt av värde och som går att ta är inlåst...
Citera
2004-05-18, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPAMZ
Eh, har du sett en lite större byggarbetsplats? Är det inte ett friggebodsbygge som bevakas av 2 man så kan du garanterat ta dig in utan att upptäckas utan större problem! Vet inte hur stort det där bygget är (eller vad det är), men en normalstor kontorsbyggnad/fabrik behöver du vara ganska många man för att kunna bevaka så att absolut ingen tar sig in... Oftast finns det inget intresse att ta sig in på sådana områden heller och därför är säkerheten inte så stor. Vad ska den som kommer in göra? Sno en 12 tons stålbalk eller 3 ton betong? Allt av värde och som går att ta är inlåst...

Jag bor granne med bygget och det är enligt mig relativt lätt att bevaka bygget.

Hade det varit typ ett par ungar som tagit sig in på byggarbetsplatsen, klättrat upp på ställningen och fallit 50 meter så hade det garanterat stått om detta i tidningar t ex Så dålig är säkerheten kring bygget av Turning Torso.

Att det finns ett allmänintresse kring bygget är ställt utom all rimligt tvivel.
Kolla in mängden av artiklar som t ex Sydsvenskan skriver kring det:

http://w1.sydsvenskan.se//nyckelord.jsp?keyword=988595
http://w1.sydsvenskan.se/nyckelord.jsp?keyword=989602

Du skriver "Vet inte hur stort det där bygget är (eller vad det är)", här kommer länken till byggherren med lite mer information kring huset:

http://www.turningtorso.com
Citera
2004-05-18, 22:26
Medlem
Ghandis avatar
å här e kameran : http://sydsvenskan.se/kamera/img/fullsize3.jpg

Kolla idagsljus.....
Citera
2004-05-18, 22:48
Medlem
~Milla~s avatar
Vilken häftig byggnad... måste säga att jag aldrig tidigare har hört talas om den dock... Men sen bor jag en bra bit ifrån Malmö också..

Hade jag haft en 4-5 mille över så hade jag lätt köpt mig en liten lägenhet. Dom såg helt klart coola ut
Citera
2004-05-18, 23:05
Medlem
Fat bastards avatar
För två år sedan var det ett ungt par i tonåren som hängde sig på en idrottsplats i min grannkommun, detta nämndes inte ens i lokalpressen.
Så nog verkar det som media har en policy att inte skriva om såna saker.
Citera
2004-05-18, 23:10
Medlem
Rorschachs avatar
Vänta nu, det skrev en artikellserie i aftonbladet om just självmord så visst skriv det.
Citera
2004-05-18, 23:14
Medlem
SPAMZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
För två år sedan var det ett ungt par i tonåren som hängde sig på en idrottsplats i min grannkommun, detta nämndes inte ens i lokalpressen.
Så nog verkar det som media har en policy att inte skriva om såna saker.

Jag vidhåller min tes... Vilket allmänintresse ligger det i att skriva om det? De enda som drabbas é familjen å vännerna å de får reda på det utan att det står i tidningen... Visst kan man kalla det policy, men det är ju rätt självmant eftersom det inte säljer några tidningar... Hade det varit av allmänintresse så hade folk velat läsa om det och då hade tidningarna skrivit om det å sedan sålt till de som velat läsa. Enkal marknadsekonomi - producera inget som ingen vill köpa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in