Citat:
Ursprungligen postat av Hotdang
Jo, men jag tyckte att jag uttryckt mig noggrant i trådens första inlägg både kring att det rörde sig om teoretiskt tänk OCH premisserna som du nämnde som anledningar till dess ogenomförbarhet.
Jag tyckte mitt svara var önskvärt tydligt att den typ av teknik du nämner inte är rätt för gammastrålning. När jag säger optimerad menar jag inte att den ond liten ingenjör sitter och medvetet hindrar din ljusförstärkare från att registrera gammastrålning utan om en inbyggd brist i tekniken man använder. Gamma är så högfrekvent att fotonens partikelnatur är väldigt dominant, det finns väldigt lite av vågnatur kvar hos gammafotoner. De går precis som WriteMasterTM inte att fokusera gammastrålning med en lins vilket är det vanligaste sätten för att kunna få fram en bild. Även om man gjorde det så skulle resultatet inte vara något som skulle gå att se och tolka på ett vettigt sätt. Det bilder man har från gamma observatorier är tagna under lång tid. Fast ska vi vara riktigt teoretiska så kan vi ju alltid köra en hand-wave och hitta på något som har allt vi vill ha.
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
En lösning på problemet är kanske att man istället för lins använder en tjock platta med små hål som endast tillåter gammastrålning från en liten rymdvinkel att nå varje pixel.
Om det alls är realistiskt med tanke på hur svårt det är att skärma bort gammastrålning.
Att bygga en kollimator för gammastrålning skulle inte funka precis som du själv skriver. Jag har byggt en för protoner som har betydligt mycket mindre genomträngningsförmåga än gammafotoner och det krävdes åtskilliga centimeter aluminium i kollimatorn. Jag lyckades komma upp i förmågan att kollimera protoner upp till några 100 MeV och det gav en vikt på cirka ett halv kilo för en enpixling detektor. Ska man kunna få en bild så krävs det samma för alla pixlar alternativt svepa över horisonten för att kunna få en något man skulle kunna likna vid en bild.
Man skulle kunna använda sig av en coded mask array men det är inte en teknik som lämpar sig för rörliga bilder som kan användas i en bildförstärkare. Min lärare sa att coded mask array använder man bara när inget annat fungerar. Även många nyare gamma instrument lider av problemet att man inte kan bestämma varifrån fotonen kommer utan bara begränsa den till en osäkerhetskon med en mätbar vinkel. Det är vad jag minns endast de senast instrumenten som kan producera vad vi i dagligt tal menar med en bild där källan till gammafotonen kan ses direkt.