Ett års seriös hård träning kommer att ge dig mycket resultat. Mitt tips är ändå att gå till ett gym. För det första slipper du den vidriga doften som uppstår när man tränar hemma (Jag har själv en bänk hemma) Dessutom är mitt golv förstört från när jag pressat mig själv och behövt släppa vikterna i golvet, det är fyllt med jack. På gymmet har du en matta som skyddar mot sådant vid hantlarna, dessutom kan någon passa åt dig.
Men framförallt så har du större tillgång till olika vikter på hantlar, skivstänger samt en stor variation av maskiner. Tränar man hemma blir det lätt enformigt (samma övningar hela tiden) då man saknar alternativ, och detta brukar inte rekommenderas. Jag har blivit rekommenderad att köra samma övning i max 3-4 veckor, för att sedan variera. Exempelvis bicepcurls en månad och sedan skivstångcurls nästa. Musklerna vänjer sig vid upprepad övning och behöver bli "chockade".
Kör löpträning också för fettförbränning, då syns musklerna bättre. Kondition är inte helt fel heller, du orkar mer på gymmet.
Om du ändå väljer att köra hemma, lycka till. Jag tror absolut du kan gå upp minst 7-8 kg muskler om du tränar stenhårt och äter riktigt bra som nybörjare under ett helt år. Sedan kommer ökningen gå långsammare (That's what they say) Lycka till!