2010-08-16, 18:05
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
TV4:s retorikexpert Camilla Eriksson sade efter Jan Björklunds tal i Almedalen att hon ”fick gåshud över hela kroppen”. Samtidigt hade hon uppdrag för Folkpartiet.
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/tv4s-retorikexpert-var-folkpartist-1.1154640

Vilken blåögd kvinna. Trodde hon att det ej skulle uppdagas att hon var verksam inom Fp?
Citera
2010-08-16, 18:07
Medlem
Mygel!
Citera
2010-08-16, 18:07
Medlem
Ruskhanes avatar
Mycket smidigt av henne måste jag säga, nästan i klass med kulturministern Cecilia Stegö Chilò som inte betalat tv-avgift...
Citera
2010-08-16, 18:08
Medlem
Det finns inte många retorik- och pr- experter som inte alltid hyllar något parti.
Det intressanta i sammanhanget är att det tydligen är värre att vara folkpartist än socialdemokrat.
Citera
2010-08-16, 18:11
Medlem
Sifters avatar
Hoppas att detta leder till att Lena Sundström (som också är politisk kommentator på TV4) också uppmärksammas.
Citera
2010-08-16, 18:13
Medlem
Gizurs avatar
Det visar på det tveksamma med dessa retorikexperter som anlitas så ofta numer. Jag tycker ofta att det lyser igenom när experten har egna politiska uppfattningar åt ena eller andra hållet.

Media vill ju betygsätta politikers framträdande, men ändå vara opartiska, därför kallas dessa retorikexperter in för att ge sina opartiska bedömningar av själva framförandet-

Bättre då att ta in olika bedömare med redan uttalade politiska sympatier (exvis en "höger" och en "vänster"). Då blir det mer ärligt från början, när man vet vart den som gör sin bedömning står politiskt.
Citera
2010-08-16, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sifter
Hoppas att detta leder till att Lena Sundström (som också är politisk kommentator på TV4) också uppmärksammas.
Sånt här gäller inte om man är sosse så det tror jag du kan glömma kommer hända.
Citera
2010-08-16, 18:19
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Helt och hållet TV4s fel tycker jag, sånt ska de ha koll på.

Man kan ju passa på att rensa ut bland SVTs så kallade "experter" också.
Citera
2010-08-16, 18:35
Medlem
bombaccis avatar
Läste i mina föräldrars lokaltidning en arg insändare som kritiserade fp och försökte framställa dem som rasister. I numret därpå fick hon dock svar av allan widman som rättade insändaren och påminnde läsarna om att insändaren varit aktiv inom socialdemokraterna, något den arga insändaren "glömde" att berätta.

Så innan S börjar kasta sten i glashus kan man börja bli ärligare själva.
Citera
2010-08-16, 18:57
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Det är ju konstigt med journalister som har egna partipolitiska åsikter, eller? Med tanke på Lena S.

De som dock enbart presenterar nyheterna och inte ger sig in i debatterna på samma sätt tycker jag det inte är så farligt, lite värre när någon skapar dokumentärer och det visas i kanalen som den stora sanningen med stort S.

Har dock inte emot att sundström får göra en dokumentär men det borde berättas att hon har ett vänsterperspektiv. Tror förövrigt att en retorikexpert bör kunna skilja på sina roller som politiker och bedömare av talare. Men visst programledaren kan ju nämna på något sätt att retorikexperten är folkpartist med. Dock ska ju retorisk bedömning enbart handla om själva sakinnehållet utan hur man lägger upp och genomför talen, så där skulle ju även en vänsterpartist kunna få ett gott omdöme, även om man inte delar personens värderingar eller lösningar.
Citera
2010-08-16, 19:07
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Har dock inte emot att sundström får göra en dokumentär men det borde berättas att hon har ett vänsterperspektiv.
Litar du ej på att människor klarar av att bilda sig en uppfattning?
Ska alla journalister sålunda berätta om sina partipolitiska åsikter när det gör reportage som det föreligger "jäv" ?

Retorik"experten" hyllade Janne Björkens tal till skyarna. Undrar varför?
Citera
2010-08-16, 19:10
Medlem
Ingetvals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christian.Westling
Är väl inget nytt av Tv4?
Förra valet sa Lena Sundström att hon hatade Reinfeldt och socialdemokrati fanns i blodet på henne och idag är hon politisk expert.

Det här verkar folk ha svårt att fatta: politiska experter FÅR HA politiska åsikter. Det är rent av bra om dom har det. Problemet är att dom flesta på TV4:a och SVT delar Lenas åsikter. Det är där problemet ligger: Balansen.
TV4:as retorikexpert hade uppdrag hos FP, däri ligger den stora och viktiga skillnaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in