2010-08-16, 17:21
Medlem
Hej!

Tog denna bilden igår em:

http://www.pixbox.se/pic_show_id31508148.html

Jag tror att det är en ormvråk, men jag hittar inga uppgifter om att vråkar rytttlar? Blev därför lite fundersam. Det var en fin syn i vilket fall.

Taxam för synpunkter mvh kmd
Citera
2010-08-16, 18:02
Medlem
Roidzens avatar
Igår såg jag en duvhök ta den största duvan jag sett, det var ganska brutalt... Den flög ned med den 20 framför mig och sedan bara lämnade stackars duvan där helt förstörd. Drog en stor sten i huvudet på den så den slapp lida.

Inte bra på fågelarter men någon slags vråk ser det ut som?
Citera
2010-08-16, 20:04
Medlem
charkovs avatar
Jo, alla vråkar kan ryttla. Men den som mest ryttlar är Fjällvråken.

Edit: Länken funkar inte!.
Citera
2010-08-17, 00:12
Medlem
Bengt Barons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kool Moe Dean
Hej!

Jag tror att det är en ormvråk, men jag hittar inga uppgifter om att vråkar rytttlar? Blev därför lite fundersam. Det var en fin syn i vilket fall.

Motljusbilden avslöjar inga färger alls, vilket gör det något vanskligt att säga exakt. Huvudet på ormvråken är dock något mindre, även detta svårt att avgöra. Hörde du den vid något tillfälle? Lätena skiljer sig åt, fjällvråken har ett skrikigare läte, mer vibrato och så sjunker det i tonläge mot slutet. Kan uppfattas något "ångestlikt" om du förstår.
Citera
2010-08-17, 19:43
Medlem
Bilden är tagen mitt emellan Borås och Götlaborg, så fjällvråk är det nog inte. Jag hörde ett pipljud uppifrån grantopparna ett par minuter efter att jag tog bilden, tänkte inte så noga på det först. Nu kollade jag några ljudklipp och det verkar stämma med ormvråk.

Länken funkar väl??
Citera
2010-08-17, 20:05
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Bilden är tagen mitt emellan Borås och Götlaborg, så fjällvråk är det nog inte. Jag hörde ett pipljud uppifrån grantopparna ett par minuter efter att jag tog bilden, tänkte inte så noga på det först. Nu kollade jag några ljudklipp och det verkar stämma med ormvråk.

Länken funkar väl??
Jo, då är det mycket möjligt det var en ormvråk du såg!.

Länken funkade inte igår för mig
men nu funkar den!.
Citera
2010-08-17, 23:59
Medlem
punks avatar
Citat:
Hej!

Är det samma individ som flyger och sittande? Bild på sittande är som bildtexten en bivråk.
Bivråken ryttlar en kort stund i spelflykten. http://www.youtube.com/watch?v=cRPwCeiOGa4&feature=related
Fjällvråken ryttlar frekvent under födosök.
Citera
2010-08-18, 00:06
Medlem
rednandslimys avatar
Ormvråk ryttlar knappt. den tar god hjälp av vindar. Ryttlar ordentligt gör tornfalk.

Din fågel ser ut som en brun kärrhök eller glada. Nån mer bild vore bra. Eller en högupplöst.
Citera
2010-08-18, 15:37
Medlem
punks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednandslimy
Ormvråk ryttlar knappt. den tar god hjälp av vindar. Ryttlar ordentligt gör tornfalk.

Din fågel ser ut som en brun kärrhök eller glada. Nån mer bild vore bra. Eller en högupplöst.
Nä, Flygande fägeln är en tornfalkhona vad jag kan se, sittande en bivråk.
Citera
2010-08-18, 16:20
Medlem
rednandslimys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punk
Nä, Flygande fägeln är en tornfalkhona vad jag kan se, sittande en bivråk.

Jag missade att det fanns fler bilder

Sittande ser ut som bivråk men den flygande är jag fortfarande tveksam ¨på. Vill ha en större uppljusad bild.
Citera
2010-08-20, 08:25
Medlem
Den stora rovfågeln är absolut en bivråk, vilket man ser bland annat på det gula ögat. Den som ryttlar är helt klart en tornfalk, med den långa stjärten och att den ryttlar över ett öppet fält.

Ha det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in