2010-08-16, 17:11
Medlem
Som rubriken säger, jag har sparat allt i 3-4år nu och undrar om man inte kan ta och kasta allt?
Citera
2010-08-16, 17:13
Medlem
Brukar försöka spara alla fakturor i ungefär 1 år.

Men hos vissa företag så har man ju sina fakturor sparade på sina "personliga sidor"
Citera
2010-08-16, 18:06
Medlem
Det berodde tidigare helt och hållet på vad det var för räkning/faktura men alltid fram tills de var betalda. Numera får jag de flesta räkningar/fakturor elektroniskt och sparar därmed allt eftersom det är enkelt och 100% problemfritt.

Lönespecar sätter jag in i pärmar och hittills har jag inte kastat en enda, även om det inte beror på att jag "måste" ha dom kvar. Men under två år kan jag ha nytta av dom ifall jag upptäcker felaktigheter, vilket har hänt. Och dessutom är det lite kul att svart på vitt se sin löneutveckling.
Senast redigerad av Magban 2010-08-16 kl. 18:16.
Citera
2010-08-16, 18:10
Medlem
aklons avatar
Om man har god koll på sin privatekonomi kan de slängas så snart de är betalda (och klarerade för eventuella fel) anser jag.
Citera
2010-08-16, 20:24
Medlem
hallberg-rassys avatar
10 år. Jag är ekonom, så det är en yrkesskada.
Citera
2010-08-16, 21:08
Medlem
När pärmen börjar bli full slänger jag de fakturor med äldst fakturadatum, oftast alla fakturor som kommit det året. En fin rensning och har det inte varit några problem med fakturan på så många år så förutsätter jag att allt är i sin ordning.
Citera
2010-08-16, 21:09
Medlem
Gokusais avatar
Ungefär i en sekund efter de blivit betalda via internetbanken. Galet? Kanske det, det har iallafall gått bra de senaste 7 åren. Går nog bra hädanefter också
Citera
2010-08-16, 22:01
Medlem
Continental Ops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gokusai
Ungefär i en sekund efter de blivit betalda via internetbanken. Galet? Kanske det, det har iallafall gått bra de senaste 7 åren. Går nog bra hädanefter också
jag är ännu snabbare, en sekund efter att jag registrerat betalningen på internetbanken som sker nån dag innan förfallodagen, jag sitter inte o väntar på att betalningen sker heller

vad ska jag ha fakturorna till?
Citera
2010-08-16, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy

Har dessa tio år av sparande någon praktisk innebörd eller beror din yrkesskada mer på att du är besatt av papper? Förstå mig rätt... Jag vill inte racka ner på dig men ditt inlägg tolkas lätt som att räkningar bör sparas i 10 år vilket såklart är helt fel.
Citera
2010-08-16, 23:25
Medlem
_Strebers avatar
Jag betalar fakturorna och räkningar och slänger dem sedan. Har kontoutdrag sparat sedan 15 år tillbaka. Garantibevis och inköpskvitton sparas så länge den inköpta produkten är i användning.
Citera
2010-08-16, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy

Ja det är lag på det helt enkelt, allt annat räknas som bokföringsbrott vad gäller aktörer med bokföringsplikt.
Citera
2010-08-16, 23:29
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gokusai

Samma här. Pappersräkningar är bara jobbigt, då måste man ha en adress å sånt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in