2010-08-16, 16:11
Medlem
imperator93s avatar
goder efter middag, har en liten fråga jag skulle vilja ha besvarad:

vilken kondensator får man störst "stöt" utav, den som ligger på 10F 2,5 VDC eller den som ligger på 10000uf 100VDC????? kan väl redan nu avslöja för almänheten att jag håller på att bygga en stun gun...

MVH// din mamma
Citera
2010-08-16, 17:10
Medlem
rückblendes avatar
2,5V får du ingen kännbar stöt av (i normala fall) oavsett vilken kapacitet det är på kondingen eller strömkällan.

2,5 volt är ju just 2,5 volt vare sig det kommer från ett batteri eller ett kärnkraftverk. Du vill ju ha så hög spänning som möjligt antar jag.

Dock är det ju en oerhörd kapacitet på en konding på 10F. Men laddar du det mycket mer än 2,5 v så kommer det bli överslag innuti den.

Du vill ha en kondensator med både hög kapacitans och hög spänning
Senast redigerad av rückblende 2010-08-16 kl. 17:13.
Citera
2010-08-16, 17:13
Medlem
imperator93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rückblende
2,5V får du ingen kännbar stöt av (i normala fall) oavsett vilken kapacitet det är på kondingen eller strömkällan.

2,5 volt är ju just 2,5 volt vare sig det kommer från ett batteri eller ett kärnkraftverk. Du vill ju ha så hög spänning som möjligt antar jag.
just exakt
Citera
2010-08-16, 17:45
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imperator93
goder efter middag, har en liten fråga jag skulle vilja ha besvarad:

vilken kondensator får man störst "stöt" utav, den som ligger på 10F 2,5 VDC eller den som ligger på 10000uf 100VDC????? kan väl redan nu avslöja för almänheten att jag håller på att bygga en stun gun...

MVH// din mamma

En stungun bygger man med transformator.
Och spänningen är på flera tusen volt.

För att få extra kraftiga pulser kan man använda ett batteri med låg inre resistans eller använda en kondensator parallellt. Och jag tror att din 100Volt konding har bättre egenskaper eftersom den kan belastas med högre strömmar och har lägre inre resistans.
Hur skall du få upp spänningen till 100 volt för att utnyttja kondensatorn maximalt ?
Citera
2010-08-16, 18:12
Medlem
imperator93s avatar
med hjälp av en trafo såklart, hade tänkt mig det hela ungefär så här: batteri--trafo--konding--trafo.
Senast redigerad av imperator93 2010-08-16 kl. 18:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in